Stoj na hlavě

04. 06. 2017


Stoj na hlavě – šíršásana je králem mezi ásanami. Ve většině případů musíte přemoci vlastní strach a o to je pak pozice větší odměnou...

Při obráceném působení gravitace si odpočine vaše srdce, krevní oběh, zmírní se tlak na dolní část zad. Pravidelným cvičením této ásany zamezíte bolesti zad, zlepšíte paměť, smyslové vnímání a schopnost soustředit se. Převrácení těla vás pobízí také více dýchat, tím se přivádí do mozku krev bohatá na kyslík. Ze začátku můžete cítit lehké problémy s dechem, ty však odezní. Zvládnutí stoje na hlavě nevyžaduje žádnou neobvyklou sílu. Ve většině případů musíte přemoci vlastní strach. Jste schopni to dokázat. Rovnováhu tělu zajistí tzv. trojúhelník, který vytvoříte spojenými dlaněmi, předloktím a lokty. Dbejte na to, aby se vaše lokty neodsouvaly od hlavy.

Provedení

  1. Klekněte si a přeneste váhu na předloktí, ruce si oviňte kolem loktů.
  2. Posuňte lokty a dejte ruce s propletenými prsty před sebe. Lokty nechte na místě.
  3. Temeno hlavy položte na podložku tak, aby se zadní část dotýkala složených rukou. Ruce a lokty tvoří tři opěrné body, které jsou základnou pro převrácené tělo.
  4. Nyní narovnejte kolena a zvedněte boky.
  5. Bez toho, abyste pokrčili kolena, přibližujte se malými krůčky co nejblíže k hlavě. Boky tlačte zpět, abyste měli krk v jedné přímce s páteří.
  6. Pokrčte nohy v kolenou, přitiskněte je v hrudníku a zvedněte nohy z podložky.
  7. Držte pokrčená kolena, zapojte břišní svalstvo a zvedněte je směrem ke stropu.
  8. Pomalu narovnávejte nohy. Většinu své tělesné váhy pocítíte na předloktích. Nohy dolů spouštějte v pořadí kroků 7, 6, 5.

Následně se zklidněte v poloze dítěte, alespoň na dobu šesti hlubokých nádechů.

Tuto relaxační polohu používáme kvůli normalizaci krevního oběhu. Působí taky jako protipoloha, při které ohýbáme páteř na opačnou stranu. Klekněte si, lehce vytočte paty a sedněte si na ně. Předkloňte se, čelo položte na podložku, ruce nechte volně ležet podél těla s dlaněmi vzhůru. Pozici můžete zkoušet nejprve s oporou o zeď.

Nikam však nespěchejte, pokud jiné pozice vyžadují trpělivost, o stoji na hlavě to platí minimálně dvojnásobně. Nesnažte se do pozice tzv. vyskočit. Můžete se zranit. Ani tak nezapojíte svaly – střed těla (svaly pánevního dna a svaly spodního břicha), které vás mají ve finální pozici držet vzpřímeně.

Upozornění

Trpíte-li vysokým krevním tlakem, glaukomem nebo odchlípnutou sítnicí, soustřeďte se nejdříve na ásany, které zlepší vás zdravotní stav, než se pustíte do pozice stoje na hlavě.

 

Zdroj: Kniha o józe – kompletní průvodce, 2002

 

  • autor: Eva Učňová
  • foto: Shutterstock.com

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket