Stačí být v pohybu

22. 05. 2019


Lze vůbec ukazát na TEN nejzdravějí pohyb? Je to jóga? A nebo je to jóga a jiný pohyb dohromady?

Řada vědců a lékařů varuje, že žijeme ve zbytečném blahobytu, zároveň však nebezpečně málo sportujeme, bojíme se nepohodlí a hladu. Dobám, kdy se člověk musel hýbat, aby se dostal z bodu A do bodu B, nebo aby si ulovil něco k snědku, pomalu zvoní umíráček, a tak nahrazujeme přirozený pohyb různými formami tělocviku, přičemž až zbytečně často řešíme, zda zvolit aerobní, či anaerobní cvičení a kolik toho na sebe naložit.

Kde se bere energie na pohyb?

Aerobní jsou ty sporty, při kterých se vám rozbuší srdce, začnete rychleji dýchat, abyste okysličovali krev a ta se dostala do namáhaného svalu, kde je kyslík využit ve svalových buňkách. Zde se s jeho pomocí vyrobí v mitochondriích (malé buněčné organely) energie. Mitochondrie jsou důležité, protože jsou jakýmsi zrcadlem kvality buněk a jejich stáří, potažmo vás samotných, a zároveň vaší kondice. Pokud jsou staré, scvrklé a ošklivé, budete časem i vy takoví. Je známé, že třeba vysokohorští lezci mají mitochondrie větší než sportovci trénující v nížinách, a zase vytrvalci jich mají více než člověk, který nesportuje. Abyste je udrželi dlouho kvalitní a s optimální morfologií, vyplatí se kombinovat například trénink s vysokou intenzitou nebo kruhový trénink s během, chůzí a dalšími ryze vytrvalostními sporty. Významně kladnou roli při obnově funkce a kvality těchto buněčných továren na energii hraje laktát v pravidelných pulzech, které odpovídají například náročnějšímu běhu a následné regeneraci.

Těžká ásana je jako sprint

Bolestivé pozice v józe, zvedání činek nebo sprint bych zařadil do anaerobní oblasti – tady obvykle kyslík v tkáni nestačí nebo se ho tam nedostane dost, a energie se musí vyrobit bez něj, přičemž se spotřebovávají cukry. Mitochondrie při této svalové práci využijete jen nepatrně, což znamená, že se zde skoro nespaluje podkožní tuk, zato laktátu zde naleznete podstatně více.

Jóga propojuje

Když jsem na Bali vstával téměř každé ráno na jógu, pokaždé jsem se děsil toho, co mě čeká – obvykle jsem se příšerně potil, funěl jsem, neuměl jsem jednotlivé pozice prodýchat a uvědomil jsem si, jak málo jsem protažený. Zároveň mi došlo, že se jedná o dokonale promyšlený, komplexní systém, který v uceleném pohledu zastává jakousi šedou zónu mezi aerobní a anaerobní hranicí. Přesto si myslím, že kombinace jógy a například běhu nikomu neuškodí, právě naopak – aerobní i anaerobní prvky by měly být v celkovém obraze našeho cvičení propojené jako například jin jang, stejně jako zátěž a protahování nebo cyklický a dynamický pohyb. Pračlověk také musel doběhnout kořist, hodit si ji na záda a vrávoravým krokem ji odnést do jeskyně, kde si dopřál zasloužený odpočinek.

Neměli bychom se tedy stát otroky jednoho cvičení, člověk je naprogramován k všestrannosti a naše tělo už odmalička čeká, že tak bude i pracovat.

 

  • autor: Aleš Dvořák
  • foto: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket