Splynutí s jarem stravou a pohybem

06. 04. 2019


Jak náš jídelníček vhodně sladit s jarem? Inspirujme se teorií pěti prvků, o kterou se opírá tradiční čínská medicína...

Svou vnitřní rovnováhu můžeme vždy nejlépe podpořit tak, že přizpůsobíme svůj životní styl i stravu aktuálnímu ročnímu období. Každé období má odlišný charakter a stejně odlišně působí i na nás, což se následně promítá do našeho zdraví, množství energie a spokojenosti. Zima, která se pomalu chýlí ke konci, nás nabádala k odpočinku a regeneraci. Podobně jako okolní příroda mohla utichnout i naše mysl. Jen tak jsme totiž mohli nabýt dostatek sil, které budeme tolik potřebovat právě na jaře.

Jak tedy náš jídelníček vhodně sladit s jarem? Inspirujme se teorií pěti prvků, o kterou se opírá tradiční čínská medicína. Dominantou tohoto ročního období jsou orgán játra a prvek dřevo. Játra je proto velmi důležité posilovat právě teď, aby mohla řádně vykonávat své funkce. Možná víte, že mezi ty spadá například detoxikace organismu. Proto se také odpradávna držely různé jarní půsty a očisty, které ulevily především játrům, a ta pak mohla vévodit jaru v nás. Těžká a hutná jídla chladných dnů nahradíme odlehčenými a lépe stravitelnými. Také omezíme množství tuku a masa ve stravě. V zimních měsících nás zahřívaly a zpomalovaly, abychom mohli dobře odpočívat a regenerovat své síly. Zima však již dala své sbohem a klidnou jin vystřídal energický jang, který pozvolna nabírá na síle. Podíl živočišných produktů do jisté míry nahradíme luštěninami, výborné jsou např. fazolky mungo. Své porce můžeme začít pozvolna prokládat zeleninu syrovou, která nese svěží charakter. Ideální je zelená listová zelenina, která se v tomto období přirozeně nabízí, dále klíčky, výhonky a také nejrůznější bylinky, jimiž nemusíme šetřit. Pozornost si zaslouží např. špenát, polníček, pampelišky, medvědí česnek či kopřivy, které se skvěle hodí do polévky, salátů či oblohy, pomazánky nebo např. pesta. Své místo v jarním jídelníčku mají i bílé ředkve a ředkvičky, které nám dle TČM pomáhají trávit tuky, jichž jsme si v těle během zimy přirozeně vytvořili zásoby. Teorii pěti prvků prolíná také pět chutí, z nichž právě kyselá se váže k jaru a elementu dřeva, a tedy i pomocí té můžeme svá játra a jejich párový orgán – žlučník posílit.

Nesmíme se však nechat unést dojmem z prvního sluníčka. Jaro stále představuje přechod ze zimy k teplejším měsícům. Počasí je velmi proměnlivé, a zvlášť před jarním větrem je důležité se chránit, proto je potřeba hlídat celkový termický efekt našich jídel a syrovou zeleninu stále kombinovat s krátkou tepelnou úpravou. Velmi vhodné pro toto období je napařování, blanšírování nebo krátké povaření.

Jaru vévodí játra a žlučník, a ta jsou zodpovědná za hladký tok energie čchi a krve v našem těle. Při jejich disharmonii pak vzniká tendence ke stagnacím, fyzickému ztuhnutí či podrážděnosti, včetně emocí hněvu, které samotnou nerovnováhu ještě více umocňují. Vše se následně může projevit pocity rozpínání v podžebří či podbřišku, hučením v uších, bolestmi hlavy, ztuhlými klouby a šlachami či potížemi s očima. Typické jsou i premenstruační syndromy. Není to tedy jen strava, která nás vede k vnitřní rovnováze. Správný tok čchi pomůžeme játrům usměrnit zejména fyzickým pohybem. Ideální a působivé jsou především procházky. Doporučuji vyrazit alespoň na pár minut denně do přírody a volně se projít či proběhnout, kdykoliv to je možné. Pokud vám to čas zrovna nedovoluje, zkuste vystoupit z tramvaje o zastávku dřív či nechat své auto pro jednou doma a do práce dojít pěšky. Místo billboardů a veškerého dění kolem svůj zrak přitom soustřeďte do svého nitra a vnímejte vlastní emoce a pocity. Jejich pochopením se odpoutávejte od těch, které vás uvnitř zatěžkávají. Psychická nerovnováha může stravovat naše fyzické zdraví a naopak, proto je důležité pečovat o sebe jako o celek. To samozřejmě platí nejen na jaře.

 

  • autor: Zuzana Košařová
  • foto: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket