Seznamte se s jógou + přehled stylů

26. 12. 2014


Jóga je slovo skloňované sem a tam. Jednou se objeví zmínka o józe jako prevenci stresu a napětí, v dalším artiklu čtete o tom, jak je jóga zdravá a vhodná na bolavá záda (syndrom současné doby), nebo...

Jóga je slovo skloňované sem a tam. Jednou se objeví zmínka o józe jako prevenci stresu a napětí, v dalším artiklu čtete o tom, jak je jóga zdravá a vhodná na bolavá záda (syndrom současné doby), nebo jak americké hvězdy show businessu cvičí jógu a proto tak úžasně mladě vypadají.


Nedávno jsem četl v německém časopise, jaká vlna jógy zachvátila Německo a jak manažeři, muži, ženy, senioři i děti cvičí jógu. Okolo jógy je velký marketing, který samozřejmě mnoha společnostem a lidem vydělává peníze. Od bot na cvičení jógy, přes podložky, pásky, pohodlné oblečení až ke šperkům či nejrůznějším módním doplňkům vede cesta jógy. I společnost Chopard (výrobci luxusních šperků) vytvořili kolekci, jejíž součástí je briliantový "om". Lidi (jogíni) vedou diskuse o tom, co je jóga, jestli je komerční, nebo nekomerční a často "jogíni", tak jak se nazývají, posuzují z jejich hlediska naturálnosti a čistoty jógy, co je pravé a co není pravé.


Vždycky jsem byl přesvědčený, že jóga je krásná v tom, že nechává svými pravidly každému volnost. Mnoho lidí chce volnost a přitom se nechávají svazovat předsudky, vlivy okolí a tendencemi, které na ně působí. I když volnost chtějí, bojí se jí, a proto vymýšlí nejrůznější spletence pravidel, vztahů a idejí, kterými by chtěli ovlivňovat (manipulovat) lidi okolo sebe. Nikde není dáno, že jóga je správná jen taková, jakou jí prezentuje jeden nebo druhý člověk. Každý jsme jiný. Každý žijeme v jiných podmínkách, v jiných zeměpisných šířkách a tak systémy či myšlenky, které vznikly na jednom území, je potřebné adaptovat. Vše okolo nás se mění. Každým dnem procházíme změnami, situacemi, ke kterým je třeba se nějak postavit.


I druhů, stylů jógy je velké množství a myslím si, že s vývojem současné doby budou vznikat nové a nové názvy s cílem uspokojit potřeby lidí. Každému vyhovuje jiný styl cvičení, máme rozdílné chutě a rozličné potřeby. Proto se setkáte v nabídce relaxačních center s variabilitou názvů jógy a .........ani jedna není špatná. Kdo se snaží manipulovat s vámi a říká, že jen tahle jóga je dobrá, nebo jen já znám tu správnou jógu, je to holý nesmysl a pozor na tuto omezenost.


Základy jógy jsou tvořeny tvz. Pataňdžaliho systém jógy. Pataňdžali sestavil moudrosti mudrců a dal jim koncept 8 stupňové stezky, kterou člověk, praktikující jógu kráčí. Jednotlivé stupně se v různých stylech jógy více, či méně zmiňují a praktikují. Jama a nijama – etické a morální doporučení, jak se člověk chová sám k sobě a k okolí, ásana – pozice, mudry, bandhy (tělesné zámky), krije (činnost v pozicích), pránájáma – řízení toku energie a dechové techniky, prátjáhára – práce se smysly, dhárana – koncentrace, dhjána – meditace, samádhí – poznání.


Jednotlivé styly jógy se liší v přístupem a podmínkami. Pro každého, kdo se s jógou setká, je cesta. Zůstat a jít touto cestou objevování sebe sama, nebo odejít. Stejně tak to je se styly jógy. Někomu vyhovuje cvičení dynamické jógy a tak ji cvičí a jinému ne a má možnost zvolit jinou cestu jógou. Jóga je jenom jedna. Důležité je, když zůstávají otevřené srdce a tolerance!   
Hathajóga je jednoduché a snadné cvičení pozic jógy, kdy je dáván důraz na správné rozpohybování těla, zklidnění mysli, připoutání pozornosti k dechu a v dechu rozvíjení pozic. Většinou hlavních pozic (ásan) není mnoho. Jsou prováděny s výdrží po delší časový úsek, uvolněny a stejně dlouho, jako byly drženy, je za každou z nich řazena relaxace. Ta je velice důležitá pro uvědomění si proudění energie v těle a procítění. Na závěr je řazena pránájáma (jógové dýchání) a konečná relaxace. Hatha jóga je základem pro všechny styly jógy.

Ashtanga vinyasa jóga je cestou poznání sebe sama. Jedná se o dynamické cvičení ásan striktně seřazených do sérií. Jednotlivé pozice jsou spojovány přechody mezi nimi "vinyasou" a speciálním dechem udždžají. To je dýchání skrz hlasivkovou štěrbinu. Součástí udždžají dechu jsou bandhy (tělesné uzávěry), které v těle udržují pránu. Dle gurua sri K.Patthabi Joise je Ashtanga cestou vnitřního očištění a kontroly mysli. Jako průvodcem na této cestě je mocný dech sladěný se statickými pozicemi a pohybem. Tím dochází k "vaření krve" a způsobuje pocení, které odvádí nečistoty z těla, nervového systému a smyslových orgánů.


Power jóga je cvičení pozic jógy určené všem, kteří se chtějí uvolnit a přitom protáhnout a souměrně posílit a vytvarovat celé tělo. Základní powerjóga učí správné držení těla, dýchání a umění soustředit se. Jejím pokračování je power vinyasa jóga. Powerjóga, jako americký styl jógy vznikla z hatha jógy a ashtanga jógy zjednodušením striktnosti a náročnosti ashtanga jógy. Jejím základem je pozdrav slunci, který se opakuje neustále v kole, a do něho jsou vkládány pozice, které rozvíjejí celou strukturu cvičení, forem powerjógy existuje mnoho. Někdo cvičí powerjógu více dynamicky, někdo počáteční dynamiku prodlouží do dynamiky dechu a výdrží, kde má člověk čas, soustředit se na dech, klid a uvolnění v pozicích. I v power józe bývá využíván dech udždžají a tělesné zámky pro zvýšení intenzity cvičení a současně pro ovládnutí a nezvyšování tepové frekvence. Dominantním přístupem je bezpečné cvičení, jehož základem je zapojování dna pánevního a zpevnění podbříšku proto, aby páteř byla chráněná, správné postavení, stejně jako plynulý dynamický dech a koncentrace na jeden bod vedou k efektu zdravého cvičení power jógy.


Vinyasa jóga je dynamický styl jógy, který předpokládá základní znalost a praxi jógového cvičení a řízení dechu. Jednotlivé ásany jsou spojovány sestavou vinyasy a to vede k prohřátí svalů, posílení a protažení, ale také ke zvýšení tepové frekvence. To v józe není žádoucí, proto jsou důležité dechové techniky, které dokážou tepovou frekvenci tlumit. Cvičení vede k detoxikačnímu účinku a k celkové regeneraci organismu.


Bikram jóga se cvičí ve speciálních devadesátiminutových lekcích, které jsou tvořeny z 26 pozic hatha jógy a dvou dýchacích cvičení. Cvičí se ve vyhřátém sále na 42 stupňů. Cvičením se stimuluje vše v lidském těle. Jelikož se cvičí ve vyšší teplotě, cvičení je náročné z hlediska různých zdravotních omezeních. Teplo je jedním z klíčů k úspěchu celého systému a rozvíjí ohebnost těla, právě díky působení tepla. Zakladatelem je Bikram Chodhury, uznávaný učitel jógy, který již od dětství studoval jógu.


Iyengar jóga je svojí jednoduchostí přístupná pro všechny lidi. Na světě patří k jednomu z nejrozšířenějších stylů terapeutické jógy. Jedná se o klidný, nedynamický styl jógy, který učí "dokonalé" připoutání pozornosti na anatomicky správné provádění jednotlivých pozic. V pozicích tělo nechává delší čas a pomáhá mu využitím pomůcek. Cílem Iyengar jógy je zdravé provádění pozic. Tento druh jógy je vhodný pro začátečníky, nebo pro již praktikující cvičence, protože je obohatí v technice provádění pozic.


Mezi další styly jógy patří: hot, hormonální, integrální, restorativní, anusára, acro, fly, wellness, fitness....
Pro speciální skupiny jsou gravidjóga a dětská jóga.

 

  • autor:Václav Krejčík
  • www.energystudio.cz
  • zdroj fotky: 

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket