Rostlinné nápoje (mléka)

09. 11. 2016


Máte rádi rostlinné nápoje? Ne všechny jsou kvalitní a co se týče složení úplně vhodné. Jako vždy, nejlepší je, si rostlinný nápoj připravit doma.

Rostlinné nápoje se staly v poslední době velmi oblíbenou potravinou, která byla primárně zamýšlena jako náhražka kravského mléka pro osoby s intolerancí laktózy či alergií/intolerancí na mléčné proteiny. Rostlinné nápoje se ale tak rozšířily, že se staly součástí jídelníčku mnoha z nás, aniž by nás k tomu vedly zdravotní důvody.

Snad nejznámější náhražkou kravského mléka je sójový nápoj, často označovaný jako sójové mléko. Termín „mléko“ bychom dle legislativy ale měli používat jen pro žlázové produkty zvířat. Běžně, i když nesprávně, se však užívají oba názvy – nápoj i mléko. Dále se můžeme setkat s rýžovým, mandlovým, kokosovým, makovým, lískooříškovým či quinoovým nápojem... druhů už je aktuálně mnoho a stále přibývají, nemluvě o různých chuťových kombinacích.

Při nákupu rostlinných nápojů bychom se měli držet několika zásad. V prvé řadě bychom si měli všímat složení – konkrétně množství přidaných cukrů. Například rýžový nápoj patří k těm méně vhodným, protože se v něm vyskytuje často hodně cukru, který je nositelem chuti, neboť rýžový nápoj jako takový je velmi mdlý. Dále bychom měli dbát na kvalitu a přídatné látky – je dobré, když je v nich přidaný vápník a vitamín D či vitamín B2 a B12. Pro ty z nás, kdo nejsme vegani, to není tak důležité, pro lidi co ale nekonzumují živočišné potraviny ano, neboť tím suplementují vitamíny a minerály, které jim ve stravě chybí. Přidané vitamíny a minerální látky se většinou odrážejí na ceně, a to je také většinou hlavní rozdíl mezi obyčejnými a lepšími produkty. Se sójovým nápojem je dobré to nepřehánět a zařadit ho pouze občas – sója je totiž také alergenem a obsahuje antinutriční látky. Na druhou stranu, pouze sójový nápoj obsahuje významný obsah bílkovin, což se o ostatních typech nápojů říci nedá a nutno podotknout, že to je jedna z hlavních nevýhod. Obsah plnohodnotných bílkovin je minimální a je potřeba s tím nutričně počítat. Nápoje o vyšších nutriční hodnotách si ale můžete připravit doma. Výborné je mandlové mléko a hlavně také mléko makové. Doma si připravíte nutričně hodnotnější nápoje, které již obsahují o něco více bílkovin. Je důležité použít kvalitní mandle i mák, které nejsou žluklé – to platí hlavně pro mák. Mák obsahuje vysoké množství tuků, takže je třeba ho namletý skladovat v chladu. Takto připravené nápoje se však musí zhruba do tří dnů spotřebovat, protože nejsou trvanlivé.

Mák

Mák jako takový je obecně považován za jeden z nejvhodnějších zdrojů vápníku. Je vždy důležité brát v potaz dva faktory – samotný obsah vápníku v potravině a jeho využitelnost. Mák obsahuje 1200–1400 mg vápníku na 100 g a zároveň je velmi dobře vstřebatelný. Jedinou nevýhodou je vysoká nutriční hodnota máku. Na 100 g obsahuje až 45 g tuku, takže stejně jako u ořechů není možné ho konzumovat po stovkách gramů. Pro dobrou vstřebatelnost je ale také důležitý dostatek vitamínu D. V našem organismu jen málokdy platí, že zvýšený příjem té jedné dané látky stačí k vyřešení celého problému. Metabolismus je často mnohem složitější.

Doma si však můžete připravit makové mléko – nutričně i chuťově velmi zajímavou potravinu. Makové mléko můžete použít stejně jako ostatní typy do kaší, k müsli, k přípravě cappuccina či latté, do pečení či jen tak k pití.

Recept na domácí makové mléko

100 g namletého máku vsypte do džbánu, zalijte 1 litrem vlažné odstáté vody a promíchejte. Nechte přes noc v lednici, anebo pokud připravujete mléko přes den, tak stačí zhruba 3 hodiny v pokojové teplotě. Občas promíchejte. Ráno nebo po uplynutí 3 hodin přelijte směs do mixéru a mixujte na vysoký výkon zhruba 3 minuty. Poté přelijte mléko přes sítko nebo čisté plátýnko zpět do čistého džbánu a uchovejte v ledničce. Spotřebujte do dvou dnů.

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket