Proč stále nehubnu, když jím tak málo?

27. 06. 2018


Toto je asi nejčastější otázka, kterou si pokládají ženy, které se rozhodly hubnout na vlastní pěst a stále jim to nejde. Rozum velí řídit se jasnou rovnicí: snížím příjem jídla, budu jíst skoro jen samou zeleninu a ovoce, příjem bude nižší než výdej a kila půjdou rychle dolů... Ale je v tom háček.

Bylo by to sice krásné a jednoduché, ale bohužel takhle snadno to funguje jen pro krátkodobé a drastické hubnutí. Prvním krokem k úspěšné redukci by tedy mělo být uvědomění si, že bez dostatečného příjmu energie v životě efektivně a zdravě nezhubneme (...dalším krokem by mělo být vymazání slova DIETA z naší mysli...).

Abyste mohli efektivně zredukovat svou hmotnost, musí vaše tělo vydat více energie, než jí přijme – to je pravda, je tu však jedno velké ALE. Tukové zásoby, kterých se chcete zbavit, se musí spálit aktivně, nejlépe pohybovou a sportovní aktivitou. Jakmile se budete snažit hubnout tak, že pouze výrazně omezíte jídlo, tělo začne v určitých fázích odbourávat i svalovou tkáň, což je samozřejmě nežádoucí. Z důvodu příliš nízkého příjmu energie tělo zpomalí svůj metabolismus a začne mnohem více šetřit. Cokoliv mu dáte navíc, velmi rychle a ochotně uloží do zásoby. Z dlouhodobého hlediska tedy dochází k tzv. negativní zpětné vazbě ukládání tuků. I za kalorického deficitu budete redukovat naprosto minimálně, protože tělo nebude chtít nic pustit. Zpomalení metabolismu v režimu deficitu se odborně nazývá adaptivní termogeneze a nutno podotknout, že tento proces není vždy nežádoucí. Pouze v tomto případě jde proti dosažení cíle. Jako když se začne zadrhávat zubaté kolečko v hodinkách...Takže jezte a nejlépe pravidelně.

Pozn.: Nežádoucí stopka může nastat i při aktivním a pravidelném cvičení, které není doprovázeno dostatečným energetickým příjmem.

Asi nikomu nemusím představovat nechvalně proslulý jo-jo efekt. I ten není vždy jen nepřítelem. Například, když ležíte týden s chřipkou, skoro nejíte a zhubnete pár kilogramů, po uzdravení většinou do týdne vše naberete zpět (pomineme-li poměr svaly/tuky). Tento efekt doprovází téměř 80 % všech pokusů o efektivní redukci.

Tělo tyto krátkodobé úbytky na hmotnosti bere jako nutnou adaptaci na vzniklé podmínky a posléze se velmi snaží dostat zpět do původního stavu.

Z toho důvodu je potřeba, aby shazování probíhalo pozvolna a tělo se v něm cítilo pokud možno pohodlně a přirozeně, a ne „na pozoru“. Diety, očisty a detoxy jsou často (pozor, ne vždy) postaveny na velkém snížení přijímané energie, které tělo vnímá jako nepřirozené a přechodné. Přece jen si z dob minulých pamatuje střídání doby hojnosti a nedostatku...

Více než na číslo na váze se zaměřujte na obvod pasu, končetin, vaši celkovou pohodu, apetit a náladu. Dva kilogramy na váze mohou být pouhá voda, kterou ztratíte spolu s glykogenem, dva centimetry v pase budou však s nejvyšší pravděpodobností zredukovaný tuk.

Důležitou součástí redukce hmotnosti je i psychické rozpoložení. Hladový člověk je často nevrlý, má špatnou náladu, je vznětlivý a reaguje podrážděně. To vše je opět vyvoláno chemickými ději v našem těle. Pokud se rozhodnete hubnout sportem a pohybem, dopřejete svému tělu velkou dávku endorfinů, které působí proti všem těmto chmurám. Hubnutí se tak stane příjemnější pro vás i pro vaše okolí.

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket