Pránájáma a dech 10. 03. 2020 PDF Tisk

Pránájáma

Cesta jógy je krásnou, mnohdy trnitou výpravou. Starověké texty praví jasně: „Dýchej jako jogín.“ Dech jako naše životní síla. Pro mnohé je to omílané klišé. Léčivé klišé. Zkusme si nyní, jak čteme tyto řádky, uvědomit, že dýcháme a ani to nevnímáme....

Pránájáma

Pránájáma je praxe ovládání dechu, který je zdrojem naší životní síly.

V rámci moderní jógy nám jde o sjednocení pozic (ásan) s dechem. Pránájáma je samostatné dechové cvičení. Praxe hathajógy se zabývá řádem, který začíná pohybem, aktivací (ásany, bandhy – zámky) a končí pránájámou a meditací. Po protažení a otevření těla je perfektní čas na na její praxi. Podle Bhagavadgíty je tato dechová technika naprostou kontrolou dýchání, dochází k takzvanému transu vyvolanému v podstatě zástavou dechu.

Hathajóga Pradípika hovoří o pránájámě jako o způsobu, jak probudit kundaliní, zásobárnu naší životní energie, a jak její pravidelná praxe může přispívat k duchovnímu růstu a seberealizaci. Popisuje různé typy pránájámy, které mají specifické účinky pro tělo, ducha a mysl.

V počátcích se učíme dýchat plným jógovým dechem či aktivovat dech udždžají, se kterým propojujeme ásany a pohyb, flow. Náročnější dechové techniky pránájámy se doporučují zahájit prostřednictvím učitele či praktikujícího, který ví, jak pracovat s tělem a technikou. Studium hathajógy spočívá ve vysvětlování a praktikování všech důležitých částí jógy, které v praxi potřebujeme znát. Zahrnuje poznatky o pohybu, ásany (pozice), očistné techniky (krije), různé tělesné zámky (bandhy), práci s dechem, jamy a nijamy.

Pránájáma se většinou praktikuje po ásanové praxi, tělo je otevřenější, mysl klidnější.

Dochází ke zklidnění, uvolnění a k naladění na meditaci.

Podle jógové filozofie jsou pozice pouze předehrou k hlubším stavům meditace, které nás vedou k osvícení, kde naše mysl roste a naše životy se rozšiřují do nekonečné velikosti.

Je to tak snadné?

Cesta jógy je krásnou, mnohdy trnitou výpravou. Starověké texty praví jasně: „Dýchej jako jogín.“ Dech jako naše životní síla. Pro mnohé je to omílané klišé. Léčivé klišé. Zkusme si nyní, jak čteme tyto řádky, uvědomit, že dýcháme a ani to nevnímáme. Zavřeme oči. Nádech a výdech. Pokud prožijeme dech plně přítomni, procítíme jeho klid, uvolnění a léčení. Dech je základním průvodcem na cestě. Nehledě na to, do jakých hloubek se pouštíme, jak se v pozicích nastavujeme, dech je vodítkem, které nejen uvolňuje ztuhlé tělo, také hluboce zklidňuje naši mysl.

Pránájáma, ovládání dechu, leží v srdci jógy. Má záhadnou sílu uklidnit a oživit unavené tělo, vlajícího ducha nebo divokou mysl. Starověcí mudrci věřili, že prána, naše životně důležitá síla cirkulující skrze nás, může být kultivována a nasměrována prostřednictvím celé řady cvičení. V tomto procesu je mysl uklidněná, omlazená a povznesená. Pránájáma slouží jako důležitý most mezi vnějšími, aktivními praktikami jógy (ásanami) a vnitřními praktikami odevzdání, které nás vedou do hlubších meditačních stavů.

Dle jógasúter se objevuje jako čtvrtá fáze, to znamená, pokud postoj člověka a jeho vědomí neprochází pozorností k jamě a nijamě, očistným technikám, jógovým pozicím, nedostává se do fáze, kdy je schopen vstřebat další krok – pránájámu a její praxi.

Proto se v základech přistupuje k józe jako ke komplexnímu programu a ne „pouze“ jako ke cvičení. Učíme se ladit na jógový dech, uvědomování si dechu, postupný přechod k pozicím, očistným technikám, po určité průpravě můžeme zařazovat také hlubší dechové techniky.

Hathajóga zařazuje dechové techniky pránájámy – nádí šuddhi pránájáma, súrja bhéda, bhastrika, udždžají, šítalí, sítkárí, bhrámarí, murčha a pláviní pránájáma.

Benefity praktikování pránájámy:

  1. Posílení imunity
  2. Pomáhá při hubnutí
  3. Zlepšuje kardiovaskulární systém
  4. Kvalitnější dech, průchodnost nosních dutin
  5. Pránájáma se stará o naše plíce
  6. Podporuje zdraví kůže
  7. Zlepšuje trávení
  8. Detoxikuje tělo, mysl a mozek
  9. Zlepšuje koncentraci
  10. Pomáhá zlepšovat kvalitu spánku
  11. Uvolnění, relaxace
  12. Přímé uvolnění nervového systému
  13. Duchovní růst, mentální rozvoj, seberealizace

 

  • autor: Kateřina Kostková
  • @kace.yogaforlife
  • foto: Shutterstock.com