Poslouchejte své vnitřní hodiny: Bude se vám žít lépe!

28. 12. 2019


Zima je obdobím, kdy se přirozeně ztišíme, zklidníme a zpomalíme. Více spíme. Je to dané naším přirozeným vnitřním biorytmem. Slyšíte o biorytmech poprvé? Pojďte se seznámit se svými vnitřními hodinami.

Slovo biorytmus se skládá ze dvou částí pocházejících z řečtiny: bios – život, rhythmos – pravidelný pohyb. Jde o soustavné opakování „něčeho“, co se děje v určitých cyklech. Týká se to člověka, zvířat, přírody i mnoha dalších dějů okolo nás. Přirozené procesy se opakují v pevně daných intervalech, jsou základem přírodních zákonů pro všechno živé, ale souvisejí i s pohybem vesmírných těles, především Slunce a Měsíce. Život na Zemi je totiž závislý na světle, resp. slunečním záření. Například odlet ptáků do teplých krajů, zimní spánek některých živočichů, menstruační cyklus, nebo i obyčejný spánek. To vše je ovlivněno biorytmy. A pokud k našim biorytmům nepřihlédneme, je možné, že tělo bude trpět. Přestože je naše společnost nastavená velice rozumově a biorytmy se ztrácejí z dohledu, na jejich platnosti to nic nemění. Představují naše vnitřní hodiny, kterým se vyplatí naslouchat.

Zkuste...

Slyšíte o biorytmech poprvé? Pokuste se více naladit na své tělo a nějakou dobu se pozorovat. Uvidíte, že to funguje. Jakmile se vám podaří naladit na své biorytmy a sladit s nimi svůj život, získáte ten nejlepší prostředek na životní pohodu a klid.

Čchi proudí v pravidelných cyklech

Kdesi v sobě máme ukrytý tento důkladný systém, který v určitých intervalech aktivuje, popř. tlumí některé naše orgány. S tělesnými biorytmy pracuje ve velké míře i čínská medicína. Podle ní proudí naším tělem ve dvanáctihodinových cyklech oživující energie (čchi). Ta ovlivňuje činnost našich orgánů takto:

  • Mezi 5.–7. hodinou má nejvyšší činnost tlusté střevo. Kolem šesté hodiny tělo vstává, oživuje se. Lidé nemocní na tlusté střevo se během této doby necítí dobře. Popíjejte jen čaj nebo vlažnou vodu.
  • V 7–9 hodin se dostáváme na své pomyslné dráze k žaludku. Snídáme. V tomto čase by mělo být tělo v teple. Pokud ne přímo v posteli, je to vhodný čas k ranní (teplé!) sprše. Sexuologové uvádějí, že právě tato doba je dobou nejvyššího libida.
  • V 9–11 hodin se přesune energie do slinivky břišní a sleziny. V tomto čase není vhodné pít alkohol, naopak pokud jste milovníky sladkostí, právě tato doba je pro ně nejvhodnější. Náročnou fyzickou práci odsuňte na jinou dobu, teď je vhodné pracovat duševně, díky probuzené psychice přestáváme cítit bolesti.
  • 11.–13. hodina je doba, kdy je nejaktivnější srdce. V této době mohou nastávat úrazy, proto se pokud možno zklidněte, procházkou nebo krátkým spánkem.
  • 13.–15. hodina je hodinou pro práci tenkého střeva. Tělo tráví a potřebuje k tomu energii.
  • 15.–17. hodina: v této době nejvíce pracuje močový měchýř. Je to doba vhodná pro fyzické práce a sporty, můžeme se také vydatně najíst.
  • 17.–19. hodina: v činnosti jsou ledviny, které vylučují škodliviny. Hodně pijte. Omezte tuky, cukry, kávu a alkohol.
  • 19.–21. hodina: do činnosti vchází osrdečník. Ochranitel srdce, před negativními emocemi. Po tuto dobu nejlépe vnímáme, proto je vhodná pro požívání léků, v případě, že je musíte užívat, a mazání hojivých mastí.
  • 21.–23. hodina je čas žláz a sekrecí. Právě tato hodina je v čínské medicíně, určená tvorbě a přepravě životní energie, neboli čchi, nazývána dobou tří zářičů. Tělo se připravuje na spánek.
  • 23.–1. hodina je dobou žlučníku. Vydatný spánek, nejvíce dobíjející naše tělo. Snová fáze čistí a třídí naše zážitky a nepotřebné odsouvá. Zde se vytváří obrana proti stresům, posiluje rozhodnost a rozvahu.
  • 1.–3. hodina je čas činnosti jater. Sečteno a podtrženo – inventura, při které tělo odvádí škodlivé látky ze všech orgánů. V tuto chvíli potřebujeme klid. Tep i dech je velmi pomalý.
  • 3.–5. hodina patří plicím. Čas se volně nadechnout. Pokud jste nachlazení, v tuto dobu nejvíce kašlete.

Na tělesné rytmy má vliv i Slunce a Měsíc

Rytmus Slunce

Tělo se probouzí mezi 4. a 6. hodinou ranní. Klesá hladina melatoninu (hormonu spánku), který je mimo jiné zodpovědný i za pokles tělesné teploty, zpomalení průtoku krve a útlum činnosti orgánů. Naopak vzrůstá tvorba „aktivujících“ hormonů, včetně serotoninu, který ovlivňuje celkový pocit pohody a krátkodobou paměť. Proto je efektivní zopakovat si po ránu informace, které ten den potřebujeme např. do práce či ke zkoušce. Časně ráno je tělo nejcitlivější k bolesti, není proto vhodné naplánovat si bolestivé lékařské zákroky. Okolo 8. hodiny nastává nejvhodnější doba pro snídani. Až do 12. hodiny pak běží nejvýkonnější čas pro práci či studium. V brzkém odpoledni, mezi 13. a 14. hodinou nastává naopak útlum, který oslabí pozornost i výkonnost a také nás činí nejodolnějšími vůči bolesti. Poté aktivita opět stoupá. Okolo 17. hodiny nabývá druhého vrcholu, jehož lze využít pro duševní činnost, sport nebo záležitosti související s koordinací a manuální zručností. 19. hodina znamená dobu přicházející únavy a zjitřených smyslů – ideální chvilka pro sklenku vína či milování. Pozor na zvýšenou chuť na sladké nebo ostré pokrmy! Nejvhodnější doba pro odchod do postele nastává okolo 23. hodiny.

Víte, že?

Také účinnost léčby v mnoha ohledech souvisí s tělesnými biorytmy. Lékaři zjistili, že podávání některých léků i provádění zákroků je v některých časech účinnější. Zkoumáním charakteristického kolísání typických příznaků nemocí v průběhu dne a noci a optimální léčbou z hlediska biorytmů se zabývají nové vědní obory chronobiologie, chronoterapie a chronopatologie.

Například nejčastější problémy s alergickou rýmou bývají hned ráno po probuzení. Astmatické ataky jsou časté v noci. Potíže vyvolávané revmatickou artritidou bývají nejhorší po probuzení, zatímco příznaky osteoartrózy se stupňují v druhé polovině dne. Koronární a mozkové cévní příhody jsou zase nejčastěji zaznamenávány brzy ráno a dopoledne.

Měsíční rytmy

V otázkách zdraví hraje lunární cyklus nejsilnější roli v oblasti sexuality. V závislosti na něm ženy menstruují a rodí. Obě pohlaví cyklicky různě prožívají sexuální touhu i plodnost. Příklady: V době ovulace mají ženy největší vnímavost pro mužské feromony a mužům se během novoluní zvyšuje hladina testosteronu v krvi. Dnes již najdete na trhu i mnoho kalendářů, které se na lunární cykly zaměřují a radí, co je kdy nejvhodnější dělat.

Tři lidské biorytmy

Někdy se člověku daří, někdy ne. Může to být způsobené mnoha vlivy, mimo jiné také našimi lidskými biorytmy, jak potvrzují i mnozí odborníci. Teoreticky jde o tři neměnné délky, které ovlivňují lidské zdraví a výkonost v různých životních oblastech. Fyzikální (neboli tělesný) cyklus trvá 23 dní a ovládá oblasti, jako je životaschopnost, imunitní systém, pocity jistoty či sebedůvěry i sexualitu. Emoční cyklus trvá 28 dnů a ovlivňuje tvořivost a náladu. Intelektuální cyklus trvá 33 dnů a působí na všechny duševní funkce.

Zastánci teorie lidských biorytmů předpokládají, že lze celý biorytmus již od porodu znázornit sérií grafů. V současné době jsou pro tyto účely k dispozici speciální počítačové programy. Jestliže některý z uvedených cyklů vrcholí, je vaše výkonost a energie v této oblasti nejvyšší: pokles naopak znamená období pasivity. Znalost biorytmů můžete použít při plánování důležitých životních událostí. Sestavte si tabulku akcí vyžadujících vysokou výkonost tak, aby připadly na dny, kdy jeden nebo více vašich biorytmů vrcholí.

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket