Lepek - je lavina odmítání jeho konzumace oprávněná?

14. 10. 2015


Před několika lety by napadlo jen málo lidí, kteří netrpí celiakií nebo alergií na lepek, aby ze svého jídelníčku dobrovolně gluten vyřadili....

Celiaci byli, řekněme, "komunita" a o lepku se veřejně moc nemluvilo. Obrat o stoosmdesát stupňů pak přineslo v roce 2011 vydání knihy amerického autora doktora Williama Davise "Pšeničné břicho" (v originále Wheat Belly). Tato kniha vzbudila ve své zemi původu, Spojených státech amerických, naprostý rozruch. Pečivo, pšenice a lepek v ní byly zkritizovány, bylo jim dáno za vinu nespočet zdravotních problémům včetně obezity a cukrovky a byly doslova zatraceny. Bez-pečivová a hlavně bezlepková dieta se stala aktuální hitem číslo jedna. Bezlepkovou dietu začali držet celebrity, ale i sportovci a běžní lidé. Udává se, že v současné době drží v USA nějakou formu bez-pečivové nebo bezlepkovou diety až 30 % populace! Trh z bezlepkovými produkty se začal masivně rozvíjet a také vydělávat ohromné sumy peněz. Prognóza je taková, že do tří let trh s bezlepkovými produkty vzroste o dalších 10 %. O tom, za co všechno údajně lepek může, by se daly napsat strany. Začal hon na lepek, začaly se rodit mýty o vlivu lepku na zdraví....zrodila se lepko-fóbie. A jak k tomu přijdou lidé trpící celiakií a alergií na lepek?

 

Pravda je vždy někde uprostřed...

            Faktem zůstává, že když ze svého jídelníčku vyřadíte pečivo, s velkou pravděpodobností zhubnete. Pečivo představuje značný kalorický příspěvek s často vysokým glykemickým indexem, a tak dojde k celkovému odlehčení stravy jako takové. To, že přestanete jíst různé krekry, bagety, sladké pečivo, buchty, koláče a sušenky se zákonitě musí projevit na vašem zdraví. Budete se možná cítit lépe, méně unavení a více plní energie, to ano. Ne však díky vyřazení lepku jako takového. Ani samotné slovo lepek (od slova `lepit`) jako takové si svou reputaci moc nevylepšuje.

            Lepek, gluten chcete-li, je směs bílkovin, obsažených v zrnech obilovin pšenice, žita, ječmene a ovsa. Stejně jako jiné bílkoviny se začíná trávit v žaludku pomocí příslušných enzymů. Cereálie jsou však především škroby, které se začínají trávit už v ústech pomocí enzymu ptyalinu. Pokud nedochází k správnému rozkousání stravy a promíchání se slinami, kvalita trávení může být značně ovlivněna. Zlí jazykové tvrdí, že špatně natrávené škroby z příslušných obilovin se slepují s glutenem, tvoří shluky, které se v žaludku nestráví a následně přechází do střeva, kde se mohou "lepit" na stěny střeva a zanášet tak jeho povrch, respektive samotné klky. Tento jev má pak za následek rozvoj některých zdravotních problémů jako je zahleňování, zhoršení obranyschopnosti organismu, zácpa, snížení vstřebatelnosti vitamínů a minerálu ze střeva apod.

            Ptáte se, kde je tedy pravda? Jak to s tím lepkem vlastně je? Opravdu toto lepek způsobuje, nebo jsou to všechno mýty? Jak název tohoto odstavce napovídá, pravda je někde uprostřed. Je pravda, že šlechtění pšenice a dalších obilovin a samotná změna zpracování cereálii se v posledních stoletích změnila. To má za následek zvýšení obsahu lepku v o obilovinách, ale také celkové zlepšení vlastností, důležitých pro zpracování mouky do pekařských výrobků. Jako u všech kontroverzních témat, vždy kladu důraz na individualitu. Co jednomu může způsobovat velké problémy, druhému nemusí škodit vůbec. Je třeba si zachovat chladnou hlavu, nepodlehnout mediální masáži a potřebě cítit se "důležitým" (ano důležitým - spousta lidí se zamilovala do pocitu, kdy mohou v restauraci či obchodě hrát roli "oběti", která nemůže laktózu, lepek, arašídy, cukr....atd., aniž by k tomu měli závažný zdravotní důvod). Pestrá, rozmanitá a čerstvá strava a dodržování zdravého životního stylu by se měly umět s lepkem a pečivem bez problému vypořádat.

 

Pokud netrpíte celiakií nebo alergií na lepek, avšak máte zájem vzít lepek v ostražitost, držte se několika zásad:

 

  • Snažte se omezit konzumaci lepku na dvě lepek-obsahující potraviny denně. Z pečiva se zaměřte na kvalitní pšeniční celozrnný chléb a žitný kváskový chléb.
  • Vyvarujte se zbytečné konzumace lepku v podobě nevýživných a umělých potravin (trvanlivé sladké pečivo, obyčejné bílé pečivo apod.)
  • Stravu a potraviny obecně jezte v klidu, za důkladného žvýkání, rozmělnění a smíchání potravy se slinami. Nejezte ve spěchu.
  • Při zpozorování zhoršeného a rozhozeného trávení, špatného zažívání, nepravidelného vylučování a dalších trávicích obtíží zkuste potraviny obsahující lepek ze svého jídelníčku na zkoušku vynechat, případně posléze navštivte svého lékaře.

  

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket