Věk – každý má svůj vlastní boj

01. 09. 2018


Věk sice je jen číslo, je to ale číslo, které se nezastavitelně načítá. Ať už se s ním smíříme, či nesmíříme, měli bychom se ho minimálně snažit respektovat. Život je potřeba si ale užívat, ať už je vám dvacet či padesát...

„Mládí je třeba prožít a nezáleží na věku, kdy se rozhodneme, že budeme mladí.“

(Henri Duvernois)

O stárnutí se říká, že je to opravdu jediná spravedlivá věc na světě – stárneme všichni. A každý z nás bojuje s časem po svém. Nejvíce je to viditelné, zabrousíme-li do světa celebrit, neboť ty mají tu smůlu, že jsou nám všem na očích. Někdo stárne s grácií, dokáže si své vrásky přiznat, nestydí se za ně. Obzvlášť někteří muži známé rčení „zraje jako víno“ splňují beze zbytku. Naopak jiní, častěji ženy, s neúprosným časem bojují pomocí plastických operací. A buďme upřímní, ne vždy jde o krok správným směrem. Proto těmto „bojovnicím“ a „bojovníkům“ s časem vzkazuji, zapomeňte na vrásky, jejich počet není důležitý, chraňte si zdraví, buďte nad věcí, chtějte se hlavně cítit dobře, nepodléhejte panice a nebojte se začínat s něčím novým. Nepřestávejte s pohybem, ale vyberte si pro sebe to, co vám dělá dobře a co vám prospívá. Koneckonců všichni víme, že věk je číslo a každému je tolik, na kolik se cítí… a proto berte následující řádky jen jako všeobecné doporučení, jen vy víte, jak na tom doopravdy jste a co si můžete nebo nemůžete dovolit.

Třicet – není nač čekat

Ve třiceti mi poprvé došlo, že stárnu. V den narozenin jsem mluvila se svou mámou: „Mami, pomoc, mně už je třicet.“ Ona na to: „Tobě je třicet, ale co mám říkat já? Já už mám třicetiletou dceru a nefňukám tady.“ Teď už je mi to jasný (synovi bude třicet coby dup) a já už taky nefňukám. Vlastně se od té doby mnoho nezměnilo. Pohyb byl vždy součást mého života, teď jen více přemýšlím nad tím kdy, jak často a do čeho se pustím. Jestliže jste do této chvíle pohyb odkládali, je nejvyšší čas začít a přestat se vymlouvat na ostatní povinnosti. Jde jen o správnou organizaci. Máte z čeho vybírat. V tomto věku se nemusíte bát začít téměř s jakýmkoli sportem. Fitness, běh, kolo, on-line, lyže, všechny druhy skupinových lekcí – i ty hodně dynamické, jóga různých směrů. Dělejte, co je vám příjemné, a hlavně co vás baví. Jde především o pravidelnost a výdrž. Začněte se také odpovědněji věnovat svému jídelníčku. Vaše tělo sice ještě spaluje celkem dobře, ale už to není jako před deseti lety. Zaměřte se na potraviny s nižším glykemickým indexem, jako je rýže, luštěniny. Jezte hodně ovoce a zeleniny, suroviny bohaté na železo. Vynechte jídla z fast foodů, rychlé cukry, přepálené tuky a omezte bílou mouku. Naučte se mlsat oříšky a semínka. Čím dřív si zvyknete na zdravou stravu, tím to budete mít v budoucnosti snazší.

Čtyřicet – hlavně to zdraví

Jestliže jste se rozhodli začít s pohybem až teď, budou vaše svaly pravděpodobně již dosti ochablé, což poznáte na zhoršeném držení těla a častějších bolestech zad. Možná trpíte i nadváhou, a to zase špatně nesou vaše klouby a srdce. U žen se mezi 45. a 55. rokem mohou navíc objevovat i hormonální potíže. Zaměřte se tedy na zdraví. Vybírejte druh pohybu, který odpovídá vašim momentálním možnostem, a věřte, že se to časem zlepší. Pečlivěji vybírejte z nabízených lekcí. Možná, že už pro vás nebude tím pravým lekce typu tabata, přestaňte s poskakováním a taháním těžkých činek. Nebojte se experimentovat, vyzkoušejte TRX, bosu, aerojógu nebo pilates na reformerech (výběr je opravdu široký). Jezděte na kole, choďte plavat. Pokud máte zdravá kolena, můžete se pustit i do joggingu. Pokračujte ve zdravém jídelníčku. Vyhledávejte potraviny bohaté na hořčík, který je dobrý na psychiku, svaly i srdce. Najdete ho například v banánech, špenátu, pomerančích nebo minerálních vodách. Železo doplníte červeným masem, cizrnou, červenou řepou nebo jablky. Hlídejte si více, co jíte, uberte z denního příjmu kalorií a pozorujte, jak na určité potraviny vaše tělo reaguje.

Padesát a víc – a zase to zdraví

Hýčkejte se. Více než kdy jindy tady platí poslouchat své tělo. A vy byste ho už měli opravdu znát. Vybírejte především ze stylů cvičení body & mind, jako je jóga, pilates. Udržujte si kondici chůzí (např. nordic walking), a kdo do této chvíle běhal, jistě běhá dál. Možná již ne tak intenzivně, ale pokud se cítíte dobře, není důvod něco měnit. Jen zvolněte. Mějte na mysli pravidlo, méně je více. Zaměřte se především na kvalitu pohybu. Pomalé cílené cvičení bývá to nejúčinnější a nejzdravější. Buďte pozitivní, dbejte na sebe stejně jako ve dvaceti. Dopřávejte svému tělu opravdu jen ty nejkvalitnější a nejčerstvější potraviny. Zcela se vyhněte hotovkám, polotovarům a jinak průmyslově zpracovaným potravinám. Dopřávejte si dostatek vitamínů v podobě čerstvého ovoce a zeleniny. Zvyšte množství vápníku, bílý jogurt nebo nízkotučný tvaroh by se měl stát pravidelnou součástí vašeho menu. Omezte těžké a tučné maso, jako je např. vepřové, a nahraďte ho rybami, které se lépe tráví. Sůl používejte co nejméně.

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket