Jógou na podporu imunity

17. 06. 2017


Jdou dva muži stejného věku, zdraví, stejného sociálního postavení ráno do práce. Jsou i stejně oděni. V metru je ofoukne průvan a jeden muž z toho onemocní, druhý je však zdráv jako rybička. Jaký je mezi nimi rozdíl, proč se to tak stalo? Jeden muž se totiž ráno se svou ženou pomiloval, ten druhý se s ní naopak pohádal. Tento příklad je „imunitou v kostce“.

Všichni chceme mít dobrou imunitu. Touha po skvělém zdraví možná právě přitáhla i váš zrak k tomuto článku. Nutnost posílení imunitního systému je s vděčností vytahována ze skříně jako strašák a používána (vždy celkem účinně) jako marketingový nástroj pro prodej rozličných výrobků. Ale co přesně toto slovo, kterým se každý obchodník se zdravím ohání, vlastně znamená?

Imunita je v základní definici schopnost našeho těla reagovat na stresové antigeny přicházející jak z vnějšího, tak i z vnitřního prostředí. Náš imunitní systém je tedy souhrn mechanismů, který nám udržuje integritu těla. V širším slova smyslu má každý orgán svou určitou ochrannou funkci. V užším pohledu na věc jsou to pak především lymfatické orgány, které jsou oním „hlídacím psem“ naší fyzické schránky. Lymfatickými orgány jsou rozhodně naše lymfatické (neboli mízní) cesty a uzliny, patří sem také slezina jako největší lymfatický orgán v těle. Nezapomeňme také na mandle (krční i nosní), kostní dřeň, brzlík nebo třeba apendix (červovitý výběžek slepého střeva), někdy také nazývaný břišní mandle.
Protože trávicí trakt je orgánem, ve kterém dochází k nejvýznamnější interakci se zevním prostředím, a tudíž zde přirozeně může docházet k nejvíce způsobům napadení vnějších patogenů, je sliznice našeho trávicího systému speciálně vybavená lymfatická tkáň. Se svými 300 m2 povrchu je současně prostorově největší součást lymfatického systému. (Již staří Číňané říkávali, že smrt přichází ze střev.)

Probiotika, (wob) enzymy, detoxikační kúry, speciální čaje... Výrobků na podporu naší obranyschopnosti je na trhu více než dost a vzhledem k tomu, že se jejich nabídka neustále rozšiřuje, řekla bych, že byznys je to zajisté dobrý. Ale naše schopnost čelit útokům, ať už z venku, nebo zevnitř, zdá se být oslabená, přestože nebo právě proto je těchto výrobků více a více. Štěstí v lahvi si prostě nekoupíte.

Štěstí je totiž vnitřní rozhodnutí. Je to pouze na nás. Nenechme nikoho, aby měl takovou moc nad námi a rozhodoval za nás, jestli jsme, nebo nejsme šťastni. Pouze my sami, každý z nás, máme tu schopnost toto rozhodnutí udělat. Vědomý a láskyplný přístup k našemu tělu a bytí nás může udržet v rovnováze. Zdraví jsme, když jsme skutečně šťastni. Když jsme zamilovaní, v tom čistém prostoru lásky pouštíme své strachy stranou, vibrujeme na vyšší frekvenci štěstí a zdraví. Když vědomě aspirujeme v našem životě k šťastnému bytí a rozhodneme se žít v lásce (teď není myšleno pouze partnerské), tak místo strachu se okamžitě zvedá naše frekvence vibrací a schopnost uzdravit se sami.

Já osobně nacházím svou cestu přes jógu. Už samotná fyzická praxe jógy ve mně vyvolává pocity radosti a štěstí. To je základ. Ásany a pránájáma zklidňují nervový systém a přirozeně zvyšují reakci imunitního sytému. Jóga učí vědomému bytí, přes dech a meditaci nacházím cestu ke Zdroji. Meditace je nedílnou součástí mé cesty. V meditaci nacházím pokoru a vděčnost za to vše. Když mě zlobí nepořádek v obýváku a dřez plný nádobí, jsem vděčná a šťastná za mé děti, které nepořádek udělaly. Jsem vděčná a šťastná za to, že se mé děti cítí šťastně a bezpečně a můžou si hrát, netrpí hladem.

Mým prvním krokem byla a je praxe ásan.
Zde nabízím tipy, jak si složit jógovou sestavu na podporu imunitního systému.
Cvičte vědomě, vnímejte své tělo a poslouchejte konverzaci, kterou sami se sebou vedete. Promlouvejte k sobě s úctou a láskou.

Úklony: Na začátek protažení stranou buď vsedě, nebo ve stoje. Vzpažte, spojte dlaně k sobě nad hlavou, fixujte se od pasu dolů silně do země a od pasu vzhůru se ukloňte nejprve vpravo, poté vlevo. Pozorujte a vědomě prodýchávejte své mezižeberní prostory. Vnímejte i svá podpaždí. Celý váš trup je protkán tkání lymfatických uzlin a cest. Mezižeberní prostory jsou nedílnou součástí vašeho imunitního systému. Pokuste se prodýchat každý tento prostor zvlášť.

Záklony: Jakákoliv pozice otevírající trup a krk bude pozitivně stimulovat tok lymfy v celém trupu, v oblasti krku pak uzliny, v hrdle mandle. Můžete praktikovat záklon ve stoje nebo velblouda či most, nebo třeba pasivní jemný záklon, podložením bloku pod spodní hranu lopatek a uvolněním hrudní páteře do bloku, s hlavou uvolněnou k zemi. Důležité: Nezapomeňte každý záklon kompenzovat pozicí předklonu. Tip: pozice hlubokého předklonu ve stoji, neboli uttanasana, je považována za účinný antidepresant.

Rotace: Pozice rotací nám pomáhá stimulovat největší lymfatický orgán v těle, a tím je slezina, sekundárně podpoříme správné procesy našich střev.

Vzhůru nohama: Sérii zakončeme obrácenou pozicí, třeba svíčky. Obrácené pozice rozproudí lymfatický oběh v těle. Konkrétně u svíčky stimulujeme také oblast hrdla, a tím i mandle jako součást imunitního systému.

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket