BLESKOVĚ
Zdraví 29. 11. 2023 PDF Tisk

Jóga a fitness, proč je dobré tyto dva sporty spojit?

Není to pouze o tom, že někdo má štěstí a rychlý metabolismus, a nemusí tak moc sportovat. Štíhlé tělo nemusí nutně znamenat tělo netučné. Hlavním cílem je jednoznačně být fit, cítit se, ale také vypadat podle svých představ.

 

Jóga a fitness, proč je dobré tyto dva sporty spojit?

Spousta lidí si myslí, že silový trénink a jóga nikdy nemohou jít ruku v ruce. Předpokládá, že si zkrátka budou muset vybrat jedno, či druhé. Opak je pravdou. Ti, co zkusili obě tyto aktivity, nejen že zjistili, že k sobě jdou zcela bez výhrad, ba co víc, dokonce se dokonale doplňují.

Níže je 5 benefitů, které získáte, budete-li zahrnovat oba sporty do své každodenní rutiny:

Síla a flexibilita: Ačkoli je jóga skvělá při budování přirozené síly, pro někoho, kdo chce své svaly trochu zvětšit, je silový trénink to, co opravdu zabere. Dokonce to může zlepšit vaši jógovou praxi. Zároveň pro ty, kdo chtějí zhubnout a baví je pracovat převážně s váhou vlastního těla, je jóga jedním z nejlepších způsobů jak zpevnit své svaly, zrychlit metabolismus a rozvíjet flexibilitu. 

Výbušnost a vytrvalost: Pokud v posilovně posilujete komplexně celé tělo, pokud vás baví zvedat váhy, tak tedy rádi pracujete se svalovými vlákny svého těla. To vám pomůže vyvíjet sílu a rychlost. V józe, když děláte pohyby pomalu a držíte v ásaně po delší dobu, aktivujete pomalé záškuby svalových vláken, které budují vytrvalost. Je užitečné udržovat rovnováhu mezi těmito druhy svalových vláken a kombinace těchto tréninkových rutin to plně umožňuje.

Kontrola agresivity a schopnost celkové relaxace: Jednou z mnoha důležitých kroků dobrého silového tréninku, který bude progresivní, je naladit svou psychiku na každý jednotlivý trénink. Důvod je prostý. Jelikož v silovém tréninku pracujeme pokaždé s větší zátěží, učíme se zároveň kontrolovat svou agresivitu a celkově tuto schopnost rozvíjíme. V józe pak, pokud je praktikovaná správně, a to i v případě, že děláte náročnější ásany, při kterých se zpotíte, budete se na konci cítit zrelaxovaní. A to pomáhá odstranit nechtěný nebo přebytečný stres.

Cvičení mysli, těla i duše: Můžete vyzkoušet mnoho sportů, ale asi žádný z nich vám v konečném výsledku nepřinese to, co vám může přinést jóga. Hlavním důvodem proč praktikovat jógu je to, jak mocně dokáže pracovat s naší myslí. Jóga vyživuje mysl a pomáhá vám slyšet klidný hlas uvnitř vás, tj. vaši duši. Jóga vám ale také pomůže mít dostatek energie celý den i bez kávy, zvýšit vaše sebevědomí a zbavit vaše záda palčivé bolesti.

Lepší tvar svalů: Jednou z velice pozitivních věcí na silovém tréninku je to, že pracuje s našimi svaly, které jsou po něm nejen pevnější, ale také lépe vypadají. Proto ti, kteří jsou se sebou nespokojení, mohou v takovém tréninku najít opravdové potěšení a pojetí sebe sama. Na druhou stranu jóga nabízí nejen zpevnění a protažení, ale také pocit, že se nemusíte dřít a namáhat s činkami, pokud to není vaše priorita. Nicméně spojit to a udělat kompromis může přinést zajímavé benefity. Silový trénink také zlepšuje metabolismus, což pomáhá snižovat tělesnou hmotnost a udržet získanou flexibilitu.

A jak tedy začít? Některé věci je dobré uložit do své mysli před tím, než se do toho pustíte. Nejprve, pokud jste v józe či silovém tréninku nováčky, zkuste strávit pár týdnů nejprve u jednoho, abyste vytvořili pevný základ nejen pro své tělo, než se pustíte do druhého. Za druhé, a to je velice důležité, je potřeba provádět cviky, které jsou komplexní, tj. zapojí svaly celého těla (dřepy, výpady, mrtvé tahy), ale také cviky s váhou vlastního těla jako například kliky. Důvod je prostý. Tyto cviky společně s jógovou praxí rozvíjejí vaše tělo rovnoměrně, aniž by způsobovaly svalovou nerovnováhu. Svalová nerovnováha je jednou z hlavních příčin zranění. Co se jógy týče, zaměřte se hlavně na to, abyste navštěvovali takové lekce, které kromě fyzického cvičení budou přinášet také emocionální a psychologické výhody.

Nakonec experimentujte s tím, jak obě aktivity zkombinovat. Každá osoba má jiný typ těla, cíl, dobu zotavení, časové omezení atd. Co vyhovuje jinému, nemusí být tím pravým ořechovým pro vás samotné. Je potřeba obě aktivity zařadit opatrně a sledovat, jak vaše tělo bude reagovat.

 

  • autor: Valentina Lebová
  • foto: Shutterstock.com

Objednat předplatné