Jarní očista a její vztah ke zdraví

24. 03. 2018


S jarem přichází velká expanze energie a současně potřeba… vstát, odlehčit a restartovat. Inspirujte se v jarním přístupu k očistnému stravování a jógové praxi. Postačí malé změny, které však hluboce pocítíte!

Vývojově se jedná o dětství a postupný růst, a tak se vše odehrává i v samotné přírodě. Oproti zimě se jídelníček stává odlehčeným od hutných a těžkých jídel, která udržovala teplotu těla. Kyselá chuť vládne jaru stejně jako hořkost v chuti. Tyto základní chutě pomohou organismu v očistě! Pro odlehčení organismu popíjejte bylinné čaje z heřmánku, kopřivy, řepíku. Míchejte v poměru mixu třetin. Tělo se takto časem uvnitř pročistí. Čaj z kořene ostropestřce mariánského je výbornou očistou jater. Pro očistu jater je dále možné dvakrát denně, ráno na lačno a večer před spaním, polknout velkou lžíci olivového oleje. Praktikujte toto po dobu 3 týdnů. Ráno můžete do oleje kápnout limetku a večer přidat trochu kurkumy. Pro očistu střev můžete využít kombinaci bylinek – Triphalu. Jedná se o 3 druhy sušených ovocných plodů: haritaki, amalaki a bibhitaki, které se prodávají v tabletách nebo prášku. Ideální délka užívání je zhruba 3 měsíce a jedná se o jednoduchou, nenáročnou detoxikaci ájurvédy. Triphala podporuje trávení, činnost oběhové soustavy, zlepšuje vylučování a dýchací soustavu.

Zařaďte do prvních jarních dnů lehkou třídenní očistu, abyste ulehčili jak vnitřnímu, tak vnějšímu tělu (vnitřní prostředí, pohybový aparát). Zamyslete se nad svým způsobem stravování, a pokud něco chcete změnit, začněte plánem na 3 dny. V těchto 3 dnech eliminujte příjem bílé mouky (především pšenice), cukru v jakékoliv podobě, masa, uzenin, mléčných výrobků a všech potravin, které jsou připravovány z mnoha složek. Nepijte alkohol, černý čaj a kávu a nahraďte je kvalitním zeleným čajem. Během celé očisty popíjejte čistou vodu. Ptáte se, co vám zbyde k jídlu? Mnoho toho není, ale nyní potřebujete „vyprázdnit trubky“ a pročistit játra. Jarní očistou se zbavíte jarní únavy a dosáhnete rovnováhy. Mysl, tělo i duše budou spolupracovat a vy se můžete věnovat realizaci nových plánů a rozhodnutí, která učiníte. Játra souvisí s novými začátky, plány a ambicemi. I ve všech těchto skutečnostech je třeba nalézt rovnováhu.

Na snídaně si připravte šťávu z červené řepy, jablka, celeru a mrkve. Popíjejte vždy ráno, po vlažné vodě s citronem. Šťávy až do odpoledne popíjejte zhruba v intervalu tří hodin. Pokud chcete silnější očistu, zvolte půst. Nepijte studenou vodu! Ta by vás ochladila a tak vždy mějte k pití po ruce vlažnou vodu.

K večeři zvolte silné zeleninové vývary s rozmixovanou kořenovou zeleninou s kurkumou, pastou miso ze sójových bobů a minimem soli. Sůl nepřidávejte, protože miso sůl obsahuje. Jako večeři můžete zvolit i zeleninové saláty z řepy, ředkvičky, celeru, řeřichy, mrkve opět s kurkumou, trochou česneku a zálivkou pouze z olivového oleje.

Po zhruba 3 dnech jste schopni vnímat odlehčení střev. Jakmile se střeva vyprázdní, je dobré k nim být přivětivý a postupně je zaplňovat rýžovou kaší (basmati). Jezte pomalu a v klidu. Tím vrátíte střeva opět k jejich činnosti.

Čím dál tím více zastávám názor, že extrémnost v přístupu ke zdraví a všem možným výstřelkům zdravé výživy ohrožuje zdraví více než samotný život v podmínkách, které máme. Některé přirozené potřeby organismu nemůžeme opomíjet. Minimum pohybu a zapomnění na jednoduchost stravy nás svazuje do řetězů s otěží nepohody. Tělu je přirozený pohyb a z hlediska proudění lymfy a funkce imunitního systému zastává pohyb první příčku v tom, co můžeme pro své zdraví dělat. Jednoduchý jógový pohyb lze zařadit do každého dne. 20–30 minut jógy každé ráno ještě nikoho nezabilo. Zabíjí pohodlnost a lenost. Ničí nás spolehnutí se na techniku a pokrok nebo pomoc druhého. Jóga je cesta dovnitř a cesta k pochopení, že když svou vnitřní sílu navedeme správným směrem, můžeme dělat to, co chceme, být tím, kým chceme.

Tip na ranní praxi jógy

  • posaďte se a věnujte pozornost dýchání (nechte vše přicházet a odcházet)
  • praktikujte očistnou techniku uddijána bandhu
  • 9 kol pozdravu slunci
  • tvořte sestavu tančícího bojovníka
  • postavte se na hlavu nebo zaujměte svíčku
  • relaxujte a nechte vše „dopéci“ v pozici mrtvoly
  • věnujte se plnému jógovému dechu a krátké meditaci

Praktikujte jógové pozice, které pomáhají v očistě. Jsou to pozice stimulující (protahující) meridiány žlučníku (jang, březen) a jater (jin, duben), které jsou v jarním období nejvíce ohroženy a současně jsou základní součástí očisty.

  • Vhodné pozice pro stimulaci meridiánu jater:
  • pozice motýla
  • pozice širokého sedu roznožného
  • pozice žáby
  • pozice spící labutě (holubí král ležící dole)
  • pozice sfingy
  • pozice psa hlavou nahoru
  • pozice ležícího hrdiny

Vhodné pozice pro stimulaci meridiánu žlučníku:

  • pozice spící labutě
  • pozice krávy
  • pozice sedícího holuba (zkřížené dk na sobě)
  • pozice lehu na boku přes bolster

 

Text je úryvkem z nové knihy Vaška Krejčíka Žijte jógu.


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket