Jak se stravovat na dovolené

14. 06. 2017


Letní dovolené u moře s sebou často přinášejí spoustu dobrého jídla a pití, a tak si často jako důsledek toho všeho přivážíme domů i nějaký ten kilogram navíc. S pár zásadami a pravidly si ale můžeme dopřávat všeho dosyta – bez pocitu provinění, že jsme to nevydrželi, ale také bez pocitu, že se omezujeme. 

Jídlo k dovoleným patří, každý si chceme dopřát, jen je ale potřeba neztratit kontrolu. Stravování na letních dovolených probíhá v zásadě trojím způsobem. Buď do toho jdete na plno a zaplatíte si tzv. „all inclusive“, nebo se stravujete formou polopenze (snídaně a večeře). Dobrodružné povahy, co rády zkouší nová místa a nové pokrmy, se pak stravují nárazově dle vlastního programu, ubytování a příležitostí.

All inclusive

Pakliže jedete na dovolenou s tímto programem, máte plný servis jídla a pití po celý den, co si jen vaše chuťové i žíznivé pohárky přejí. Vše má samozřejmě své výhody a nevýhody.

+ Jako velkou výhodu zde vidím možnost výběru a možnost stravovat se pravidelně. To, že máte jídlo k dispozici celý den, vás nenutí se preventivně přejíst, abyste dlouho vydrželi.

- Na druhou stranu vás to často nutí jíst, i když tak úplně nemáte hlad, zkrátka jen proto, že je možnost a že je to lákavé...

Má doporučení

  1. Široká škála nejrůznějších potravin láká k tomu ochutnat vše a nejlépe najednou. Udělejte si plán – dnes ochutnám tohle slané, zítra tohle sladké a pozítří zase zkuste další možnost. Nesnažte se zkombinovat vše najednou. Zachovejte chladnou hlavu.
  2. Využijte toho, že máte k dispozici potraviny, ke kterým se během roku v takové míře nedostanete, tím myslím hlavně ovoce, zeleninu a ryby. Potraviny a pokrmy, které běžně jíte doma, posuňte do pozadí (hlavně pečivo, špagety, přílohy, maso) a upřednostněte ryby, plody moře, zeleninu a ovoce. Snažte se obecně vynechávat přílohy, které nejsou v daném momentě ničím zvláštním, ale jen zbytečnou energií navíc, a radši si místo porce rýže dejte ještě jedno filé ryby. Součástí bufetových stolů bývají i dezerty. Udělejte kompromis. Každý den si dejte jeden kousek (bývají většinou malé), ale ne více. Tak vystřídáte různé druhy a zároveň se dostaví pocit „splnění“.
  3. K snídani si dopřejte velkou porci ovoce. U moře, obecně v teplých oblastech, je mnohem chutnější než u nás, takže to za to rozhodně stojí. Orientujte se na základní potraviny – bílý jogurt, vejce, sýr, šunka, zelenina. Vynechejte sladké pečivo.
  4. Odpusťte si bufetové svačiny. Často jsou k dispozici nejrůznější pizzy, toasty, sušenky – nic zdravého, co byste ke svému životu potřebovali. Místo toho si dejte zmrzlinový sorbet, kopeček zmrzliny, meloun či koktejl. Uspokojí vaše chuťové buňky. Odpoledne je ideální pro zařazení těchto pochutin, které si chcete na dovolené dopřát.
  5. Součástí all inclusive bývá i voda zdarma po celý den. Využijte toho a dodržujte pitný režim – v teple, v letních měsících 3 litry denně. Všechny sladké nápoje vyměňte za obyčejnou vodu, kterou si dopřávejte v průběhu celého dne. Vyhněte se konzumaci alkoholických nápojů na přímém slunci. Jedno lehké pivo či vinný střik je v pořádku. Tvrdý alkohol v průběhu dne však vynechejte. Obecně doporučuji tvrdý alkohol, který je dostupný v hotelech v rámci all inclusive, nekonzumovat, protože nebývá kvalitní.

 

Polopenze

Polopenze je ideální, když nechcete trávit den v hotelu, ale raději chodíte či objíždíte jiné pláže.

- Polopenze je specifická tím, že si obvykle musíte dopřát větší snídani, abyste „vydrželi“, a k večeři většinou chodíte relativně vyhladovělí, což má za následek, že toho sníte dvakrát tolik, a to je chyba. Rozhodně byste neměli celý den nejíst a pak se večer najíst jak za oběd, tak za večeři.

+ Výhodou polopenze je, že zkrátka nemáte jídlo jako lákadlo celý den na očích a nenutí vás to neustále jíst.

Má doporučení

  1. Ráno se snažte dopřát si komplexní snídani, ale nepřejídejte se. Dopřejte si dostatek času na snídani (minimálně 30 min), aby mozek stačil všechny signály o nasycení zpracovat a nebylo vám těžko.
  2. Během dne nemusíte chodit do restaurací na velká jídla, k obědu postačí lehký sandwich či malý salát (zeleninový, s mořskými plody apod.) a malá odpolední svačina. V parném dni člověk nemá takovou potřebu energie k zahřátí organismu, takže ani nebývá takový hlad. Glykémie i žaludek budou spokojeni.
  3. Nezapomínejte na pitný režim během dne. Vodu nemáte na očích a zdarma tak jako u programu all inclusive, o to více ale na ni musíte myslet.

 

Vlastní stravování

Vlastní stravování ponechává určitou volnost, a to hlavně v časovém harmonogramu. Největším úskalím bývají pozdní večeře doprovázené větším množstvím alkoholu, nejčastěji vína. Pakliže každý večer večeříte okolo 20–21 hodiny, ať už grilujete na apartmánu, či chodíte na pozdní večeře, vybírejte si lehké pokrmy na bázi ryb a zeleniny. Stanovte si také limit – ženy 4 dl kvalitního vína, muži 6 dl. Velmi oblíbené bývají i procházky za zmrzlinou, dětem ji dopřejte, vy si ji ale nedávejte (nebo jen výjimečně) a vyberte si svou možnost dopoledne či odpoledne.

 

Pamatujte, že čím více toho naplavete v bazénu a v moři, tím více energie spálíte, tím lépe se vám bude trávit a tím menší bude vaše kilogramová bilance po návratu. Dovolená nemusí být jen pasivní, v ideálním případě vyhledávejte vám příjemnou aktivitu, ať už je to ranní rituální procházka po pláži při východu slunce, či večerní jógová hodinka na podložce.

 


Jóga Dnes Konference
Mala Collective
Energy Studio jd
JógaMarket