Relaxace 17. 11. 2020 PDF Tisk

Jak jóga pomůže zklidnit roztěkanou mysl

Všude si s sebou nosíte zápisník, protože byste bez něho nevěděli, co vás ten daný den čeká. Nedokážete si vybavit, co jste měli včera k obědu, natož pak s kým se máte zítra sejít. Děsí vás to? Bojíte se, že se o vás pokouší obávaný Alzheimer? Hoďte strach za hlavu a zbytečně nepředbíhejte: na vině často bývá „jen“ roztěkanost.

Jak jóga pomůže zklidnit roztěkanou mysl

Jedna moje blízká osoba má zdánlivě potíže s nedoslýchavostí. Proč píši „zdánlivě“? Protože ve chvíli, kdy se v její blízkosti někdo baví o čemkoliv, co jakkoliv souvisí přímo s ní, ozve se – a to i v případě, že rozhovor probíhá na druhém konci bytu. A protože mám s něčím podobným i vlastní zkušenost, vím, že na vině není špatný sluch, ale nesoustředěnost. Ta umí natropit mnoho škody. Jak s ní pracovat?

Neslyšíme, protože neposloucháme
Nekoncentrovaný člověk setrvává myšlenkami u svých problémů. Není přítomný tomu, co se kolem něj odehrává, ale prodlévá ve vlastním světě a zaplétá se do pavučiny tvořené změtí povinností, strachů, obav, radostí, vzpomínek, zkušeností… Je snadné zabřednout do koloběhu vlastních myšlenek a je potom logické, že nevnímáme, co nám druzí říkají.

Problém ale netkví v tom, že neslyšíme, ale že neposloucháme. A úplně stejně si nevšímáme toho, kde se nacházíme, co děláme: jsme na kávě s kamarádkou, ale přemýšlíme, co připravíme k večeři, a o pár dnů později se nestačíme divit, že kamarádka nemá na kávu čas, protože odjela na dovolenou. „Vždyť jsem ti to říkala minulý týden na kávě,“ brání se, jenže my si nedokážeme vybavit, o čem jsme tehdy vlastně společně mluvily… Protože jsme tam nebyli. Myšlenkově.

Jak dostat mysl na svou stranu
Roztěkanost, nekoncentrovanost, potíže s udržením pozornosti. To jsou časté problémy moderního člověka, který je zvyklý dělat několik věcí najednou (mailovat, skypovat, psát esemesky, poslouchat písničky, mluvit s kolegou a možná i telefonovat – to vše v jednom) a myslí si, kdovíjaký není vítěz.

Opak je ale bohužel pravdou: v tomto případě více znamená méně a my si tak jen tříštíme pozornost a odvykáme tomu ji zaměřit jedním směrem a soustředit se na jednu věc, kterou zato budeme vykonávat pořádně a plnohodnotně. Což se nám vymstí v řadě záležitostí, jako třeba v případě usínání, kdy se nám nedaří přivolat spánek, protože sledujeme myšlenky honící se jedna za druhou a netušíme, jak je zastavit… S tím může pomoci jóga! Jak?

  1. Dechovým cvičením

Abyste meditovali, nemusíte sedět v lotosovém sedu na nové jógamatce. Stačí si lehnout na záda, třeba klidně do postele před spaním, zavřít oči a zaměřit pozornost na dech a dráhu, kterou v těle vykonává. Vnímejte nádech a výdech, kudy dech do těla vstupuje a kudy z něj vystupuje, jakou má přitom teplotu, jaké části těla se dechových pohybů účastní. Zaměřte pozornost na dech a ničeho ostatního si nevšímejte. Pokud přijde nějaká myšlenka, pošlete ji pryč a obraťte pozornost zase zpátky k dechu.

  1. Balančními polohami

Když zvládnete udržet pozornost u dechu v poloze vleže nebo vsedě, zkuste to v balančních polohách. Tam se velmi rychle projeví, jestli jste, nebo nejste koncentrovaní – z rovnováhy vás dokáže vyvést jedna jediná zbloudilá myšlenka. Zaměřte pozornost na jeden bod před sebou, dívejte se na něj a dýchejte.

  1. Uvědoměním si kontaktu se zemí

Pokud je před vámi dlouhý pracovní den a vy se nedokážete dostat do toho správného nasazení, zavřete oči, vraťte se nohama zpátky na zem: zatlačte chodidly do podlahy. Ideálně si sundejte boty. Vnímejte tři body opory na chodidlech, vnímejte kontakt se zemí, všímejte si, jak se od chodidel odvíjí správné držení těla – když jimi zatlačíte do země, upraví se poloha pánve, hrudníku i krční páteře. Zaměřte pozornost na dotyk se zemí a dýchejte.

Pravidelnost se vyplácí
Provádějte tato cvičení každý den a uvidíte, že při vytrvalé a pravidelné praxi časem začnou nést své ovoce a vy přestanete mít potíže nejen s usínáním, ale i s pamětí a koncentrací. Pamatujte ale na to, že už cesta samotná je cílem, protože během ní se toho o sobě i o všem ostatním mnoho učíme…

  • autorka: Kateřina Hájková
  • foto: Shutterstock.com

Objednat předplatné