Jak jíst o Vánocích jako člověk praktikující jógu?

06. 12. 2017


To, že jste přinesli jógu na svou podložku, se bere jako samozřejmost. To, že je třeba ji vnést i na jídelní stůl, zase tak samozřejmé není...

Nemám teď na mysli ájurvédskou stravu nebo snad vegetariánství obecně, mám spíš na mysli fakt, zda se duch jógy objevuje i na vašem talíři. Protože toto je další způsob jak jógovat, mimo svou podložku. Naše zdraví totiž není pouze o cvičení, které nám jóga jednoznačně přináší, je to o komplexnosti, že pokud pro sebe něco dělám, mělo by to vytvářet celek. Aby to dohromady vše mělo ten správný význam.

Pokud jste se rozhodli přetvořit své stravovací návyky, mám pro vás 6 tipů, co vám pomůže….

1. Naučit se rozpoznávat rozdíl mezi hladem, sytostí a pouhou chutí

Jednou ze zásadních věcí, které nás jóga učí, je jak se správně ponořit do svého já a být si toho patřičně vědom. Pokud jde o jídlo, měli bychom toto osvícení umět použít stejným způsobem. A vnímat stav před, během, a i po jídle. Jak moc hladoví jsme, než jíst začneme? Malinko? Velmi? Jak plní jsme, když dojíme poslední sousto? Přestali jsme jíst v ten správný okamžik, nebo jsme nepatřičně přejedení?

Všechny tyto otázky bychom si měli položit a na všechny si samozřejmě popravdě odpovědět. Pokud se tedy o svátcích pouštíme do jídla jen proto, že skrumáži všech chutí a vůní prostě neumíme odolat, je to špatně.

Ne nadarmo se říká, že jíst i pít bychom měli do polosyta a do polopita.

2. Pokud jde o jídlo, buďme uvědomělí!

Ano, jíst za plné přítomnosti své hlavy, nad jídlem přemýšlet, ne se bezmyšlenkovitě nacpat a pak se nemoci hýbat. Ale je to o tom se to naučit. Naučit se vnímat ten prvotní pocit sytosti, který by se měl dostavit zhruba po 20 minutách od chvíle, kdy jsme jíst začali. I proto se nedoporučuje jíst u televize, s mobilem v ruce či ve velké skupině lidí, kde se vás někdo neustále na něco ptá. Zkrátka v situacích, kdy můžeme snadno zapomenout na to, že už možná máme dost a vesele jíme dál. Být uvědomělý znamená odstranit při jídle všechny rušivé elementy a soustředit se plně na jídlo samotné.

3. Nesuďte

V okamžiku, kdy se plně začneme soustředit na své tělo a začneme si všímat toho, jak a co jíme, zkusme nesoudit. Berme to jako sbírání informací a učení se více o svém těle. A sami o sobě. Zkrátka to berme jako metodu začít dělat malé změny, a nehatit se za to, že jsme to a to snědli. S tím už stejně nic neuděláme.

4. Učme se spokojenosti

Namísto toho, abysme se neustále stresovali tím, co bychom měli a neměli, zkusme se naučit vážit si jídla, které máme k dispozici, a také zkusme své tělo mít více rádi. To díky němu jsme a je potřeba mu sloužit stejně, jako ono slouží nám. V okamžiku, kdy sami sebe přijmeme takové, jací skutečně jsme, i se všemi faldíky navíc, nabyde náš mozek klidu a spokojenosti a kila půjdou dolů.

5. Protáhněme své limity

V józe se učíme setrvat déle v pozicích, které nám nejsou příjemné, ve kterých se necítíme úplně nejlépe. Cílem je posunout svou komfortní zónu a naučit se pohodlí i tam, kde ho necítíme. Je to o tom naučit se uvolnit nepohodlí. A v jídle se můžeme pokusit o totéž. Sledujme své návyky, ty, které bychom rádi vylepšili a posunuli, a berme jako výzvu se o jejich dosažení alespoň pokusit. Takže si třeba řekněme, že zkusíme každé ráno snídat, ale jestli pak sníme jen jedno vejce namísto tří, to už nechme být.

6. Neberme jógu jako dogma

To, že děláme jógu a že nás baví, ještě neznamená, že náš způsob stravování musí propadnout askezi a my následně do hluboké deprese. Nikdo nám neříká, že se musíme vzdát masa, přestat jíst čokoládu a zapomenout na svou ranní kávu. Ba naopak. Nechme si ve svém životě vše, co chceme, máme rádi a po čem naše mysl touží, jen se naučme být střídmí a vnímejme a poslouchejme sami sebe a buďme k sobě ohleduplní. Ono to cukroví na stole bude i druhý den, tak je přece zbytečné sníst ho celé dnes.

 

  • autor: Valentina Lébová
  • zdroj fotky: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket