Psyché&Duše 29. 07. 2017 PDF Tisk

Ho‘oponopono – šamanská technika nejen pro šamany

Okamžitě jsem se zamilovala! Dodnes si pamatuji ten pocit, když jsem poprvé držela v ruce knížku Svět bez hranic, která pojednávala o šamanské technice z Havaje nazývané „hooponopono“. Byl to pocit, který říkal: „Konečně! Bože děkuju za toto poznání, které jsem tak dlouho hledala! A teď už vyhrnout rukávy a s radostí tuto techniku využívat!“

Ho‘oponopono – šamanská technika nejen pro šamany

Vzpomínám si, jak mi padala brada nad jednoduchostí a krásou tohoto laskavého přístupu k sobě, k druhým, ke světu. A samozřejmě je tato technika od té doby mým několikaletým každodenním průvodcem, kterému s vděčností děkuji. Posuďte sami, zda vám také vyrazí dech jako mně!

Historie novodobého hooponopono

Ho‘oponopono je stará tradiční šamanská technika, kterou v druhé polovině minulého století havajská šamanka Morrnah Nalamaku Simeona moderně přetvořila tak, aby ji nemusel vykonávat jen stařešina ve skupině, ale aby mohla sloužit všem a mohl ji praktikovat v podstatě každý, koho oslovuje. Morrnah, jmenovaná v roce 1983 Žijícím pokladem Havaje, pak metodu předala svému žákovi dr. Hew Lenovi, který o ní nyní po celém světě přednáší.

Dr. Hew Len se s Morrnah poprvé setkal, když hledal pomoc pro svoji dceru, která trpěla pásovým oparem. Morrnah ji úspěšně vyléčila. Dr. Hew Len se pak na základě viditelně úspěšné léčby své dcery rozhodl, že si tuto šamanskou techniku také osvojí. Začátky pro něj však nebyly jednoduché. Jak sám říká, byla to na jeho akademickou mysl vystudovaného psychologa příliš silná káva. Ale jakmile pronikl do podstaty ho‘oponopono, stál po boku Morrnah až do roku 1992, kdy zemřela. Morrnah o ho‘oponopono přednášela v nemocnicích, na vysokých školách nebo také v OSN. Jak již bylo řečeno, dr. Hew Len nyní převzal žezlo a pořádá semináře, na kterých šíří význam a praxi havajské šamanské techniky po celém světě. Několikrát navštívil také Českou republiku. Dokonce se tato technika poměrně často vyskytuje i v manažerských vodách, kde figuruje jako možnost sebevzdělávání v rámci rozvoje osobnosti. Dr. Hew Len o své „misi“ říká: „Můj úkol zde na Zemi je dvojí. Tím prvním je neustálé vylepšování a tím druhým je probouzení spících. Téměř všichni spí. Jediný způsob, jak je probudit, je pracovat na sobě.“

Jak se hooponopono praktikuje?

Staří Havajci věří, že jádrem problému jsou naše myšlenky, které jsou prostoupeny bolestí. Ho‘oponopono tedy vnímá bolestivé vzpomínky jako jádro toho, co vytváří lidské trápení. Dr. Hew Len podává osobité vysvětlení: „Hooponopono se dívá na problém nikoli jako na trest, ale jako na příležitost. Jsou to jenom přehrané vzpomínky z minulosti, které se objevily, aby nám umožnily pohlížet na ně očima lásky a jednat z inspirace... Když používáte hooponopono, Božství vezme bolestivou myšlenku a neutralizuje ji nebo očistí. Nečistíte však určitého člověka, místo ani věc. Neutralizujete energii, kterou spojujete s konkrétní osobou, místem nebo věcí... Samostatně fungující intelekt dovede pouze organizovat, nedokáže problém řešit. Organizování věcí není způsob, jak řešit problém. Je třeba jej nechat odejít.“

Pro tuto techniku je tedy naprosto zásadní věřit ve vyšší sílu, než je sám člověk, a přizvat ji na pomoc. Dr. Hew Len vyšší sílu nazývá Božstvem nebo Láskou. Způsob, jak ho‘oponopono řeší problém, představuje vždy vnitřní proces. Člověk požádá tuto vyšší sílu, aby problém napravila uvnitř něj samotného, aby problém přetransformovala, vyčistila. Dr. Hew Len k tomu říká: „Vrátil jsem vesmír své mysli zpět do nuly. Uvnitř nezůstala žádná data. Nezáleží na tom, jak tento stav nazvete – zda nicotou, čistotou, či prázdnotou. Moje mysl je nyní zpátky v nule… Tvoření se dostává ke slovu teprve tehdy, když se mysl nachází v nulovém stavu, a tomu se říká inspirace… Musíte si uvědomit, že mysl může sloužit pouze jednomu z pánů. Buď inspiraci, anebo tomu, co se vám honí myslí. To se nazývá vzpomínka… V inspiraci uslyšíte Božství jedině tehdy, když očistíte všechny vzpomínky. Jediné, co musíte dělat, je čistit.“

Dr. Hew Len k tomuto procesu čištění používá čtyři věty, které vyjadřují pokání, odpuštění, vděčnost a lásku: „Miluji tě. Děkuji ti. Omlouvám se. Prosím, odpusť mi.“ V ho‘oponopono je vlastní Já člověka tvořeno třemi elementy: Unihipili – podvědomí (emoční mysl, dítě), Uhane – vědomí (intelektuální mysl, matka) a Aumakua – nadvědomí (duchovní mysl, otec). Pokud jsou všechny tyto tři části v souladu, nachází se člověk v souladu také s Božstvím. Pokud však v souladu nejsou, můžeme vyslat prosbu pomocí ho‘oponopono o osvobození vzpomínek, o jejich přeměnu v prázdnotu.

Změna probíhá uvnitř

Dr. Hew Len tímto způsobem vyléčil pacienty psychiatrické léčebny, aniž by je viděl či s nimi nějak komunikoval. „Jediné“, co pro vyléčení těchto lidí prováděl, bylo pročítání jejich spisů a opakování těchto čtyř formulek, kterými prosil o odpuštění. Dr. Hew Len tvrdí: „Naprosto všechno, co hledáme i co prožíváme, se děje uvnitř nás. Chceme-li cokoliv změnit, je třeba se zaměřit dovnitř, nikoliv ven… Když duše zažívá problém přehrávaných vzpomínek, řekněte jim v duchu nebo potichu: Miluji vás, drahé vzpomínky. Jsem vděčný za to, že mám příležitost osvobodit vás i sebe.“

Čistit, čistit, čistit…

Když jsem se začala zjišťovat, co obnáší praxe psychologa, nedávalo mi smysl, že bych nejvíce pomohla svým klientům jen tím, že se vypovídají, někomu se svěří… Cítila jsem, že takovému „pasivnímu“ přístupu něco velmi zásadního chybí! Nehledě na to, že jsem si dost často nesla domů břímě osudů druhých, které celkem tížilo. Ho‘oponopono mi konečně dalo odpověď, proč se necítím ve své praxi dobře a jak celou svoji profesi psycholožky pojmout zcela opačně. Tedy nevnímat klienty jako oddělené. Nepřistupovat k nim tak, že je vyslechnu, poradím a tím to končí. Ale převzít zodpovědnost za to, co se děje v jejich životě, protože to souvisí i s mým životem. Nevnímat pouze druhé, ale vnímat, co to vypovídá o mých vzpomínkách, o mých vnitřních datech. Tedy vždy, když mluví klient o svém problému, dívat se hlavně dovnitř sebe, co se děje uvnitř mne a jak to mohu vyčistit. A tímto se dostáváme opět k jádru ho‘oponopono, které jde tedy tak daleko, že tvrdí, že úkolem terapeuta je čistit společná data, která sdílí s klientem. A tím, jak čistí sebe, uzdravuje i druhé! Je mi to velice sympatické a z mé zkušenosti mohu jen a jen potvrdit, že pokud si vyřčené záležitosti nečistím zároveň v sobě, vracejí se mi v jiných klientech. A nejedná se pouze o aktuální záležitosti, ale právě velmi často o dávné vzpomínky!

A zde je ještě poslední vzkaz od dr. Hew Lena: „Pokud své klienty miluješ, nezáleží příliš na tom, jaké postupy používáš. Pamatuj si, že člověk ve tvé blízkosti je tvým zrcadlem. To, co zažívá on, je také tvůj prožitek. Očišťuj program, který sdílíte, a oběma se vám uleví… Smyslem života je návrat k lásce. Abychom jej naplnili, musíme si uvědomit, že neseme stoprocentní zodpovědnost za vytváření přesně toho života, který žijeme. Musíme si uvědomit, že naše myšlenky vytvářejí náš život takový, jaký je. Problémy nespočívají v lidech, místech ani v situacích, ale v myšlenkách na ně. Je třeba, abychom si uvědomili, že nic neexistuje vně.“

 

Zdroj citací: Svět bez hranic, Joe Vitale a Ihaleakala Hew Len, Nakladatelství Čintámani 2010.

 

Objednat předplatné