Dbejte na způsob, jakým jíte

08. 08. 2018


Čínská dietetika je stará více než 2000 let. Staří Číňané tímto způsobem od pradávna řešili vnitřní nerovnováhu nespočtu generací. Zdravotní problém se nejprve snažili odstranit úpravou jídelníčku, a pokud potíže přetrvávaly, přešly k dalším metodám léčby, např. bylinám či akupunktuře...

Dodržování jídelníčku však vždy zůstávalo jejich nedílnou součástí. Jedním z důležitých pilířů dietetiky tradiční čínské medicíny je, že vychází z potřeb jednotlivce a jádra jeho onemocnění. Každý člověk je jiné konstituce a jiného vnitřního nastavení, proto se zdaleka nelze spoléhat na to, že to, co pomohlo jednomu, pomůže i druhému. Nevhodná volba stravy dokáže potíže prohloubit. Veškeré potraviny na náš organismus totiž mají konkrétní vliv i účinek, které můžeme dále posouvat jejich kombinací, kuchyňskou úpravou, a především samotnými stravovacími návyky.

To, co vkládáme do úst, má obrovský vliv na naše zdraví – vitalitu těla i ducha. Všichni známe přísloví: „Jste to, co jíte.“ Avšak samotné stravovací návyky nehrají o nic menší roli. Právě těmi se v tomto článku budeme zabývat. V moderní společnosti se mnoho terapeutů TČM shoduje, že příčinou zdravotních potíží západní populace často bývá nejen to, CO JÍME, ale především způsob, JAK JÍME. Spousta lidí nevěnuje dostatek času ani pozornosti vlastnímu jídlu.

Z pohledu TČM jsou právě slezina a žaludek postnatálním kořenem, zdrojem vitální hybné síly. Zajišťují tvorbu čchi a krve pomocí přeměny a přepravy přijaté stravy. Dysfunkce těchto dvou orgánů tak může napáchat velké škody a dát vzniku řadě dalších potíží. Je velmi důležité, abychom stravu přijímali způsobem umožňujícím řádné zpracování bez narušení celého mechanismu. Pojďme si připomenout tři nejdůležitější obecné zásady stravování.

1. Nepřejídejte se!

Troufám si říct, že každý z nás nejspíš zná ten pocit, kdy se s chutí pustil do jídla, a než stačil odložit příbor, měl břicho doslova k prasknutí. Někdy za to může odvrácená pozornost, často například při obědu v rámci obchodní schůzky nebo u televize, kdy se na jídlo jednoduše nesoustředíme. Jindy nám zkrátka chutná natolik, že nenajdeme odvahu ponechat na talíři ani poslední sousto, přestože už nemůžeme. Ačkoliv se to může zdát jako maličkost třeba z důvodu, že brzy opět vytrávíme, přejídání silně zraňuje slezinu i žaludek. Strava začne stagnovat, vzniká vlhko a horko, a pokud takto hřešíme pravidelně, zaděláváme si na problémy.

Kdy tedy přestat jíst? Podle starých učenců je mezníkem moment, kdy jsme ze 70 % plní. Všichni v sobě máme nějakým způsobem zakořeněný strach z hladu a je nám přirozené najíst se dosyta. Pramení to z dávných dob, kdy potrava nebyla k dispozici celý den a hlad byl opravdovým strašákem. Dnes na sobě však v tomto ohledu můžeme pracovat a naučit se strach překonat. Zkuste jíst méně a častěji – rozestupy mezi hlavními jídly lze vyplnit svačinou, cílem totiž není hladovět. Navíc pokud se nebudete přejídat, dosáhnete nejen zdravého trávení, ale i jasnější mysli, pomalejšího stárnutí a dlouhověkosti.

2. Jezte pravidelně

Nepravidelné stravování oslabuje slezinu, a naopak, pravidelnost ji posiluje. Ideální je dodržovat režim tří hlavních chodů – ráno, poledne a večer, případně s menší svačinou dopoledne a odpoledne. Vyhněte se uzobávání v průběhu dne a dbejte na odstup mezi jednotlivými jídly alespoň 2 hodiny. Znáte přísloví „snídej sám, o oběd se poděl s přítelem, večeři dej nepříteli“? Podobné se traduje i v Číně. Po ránu je náš organismus silnější, efektivnější a schopen lépe trávit, stejně jako stoupající jangová čchi, která během dopoledne nabývá na síle. Proto by i snídaně měla být nejvydatnějším jídlem dne. Naopak se zapadajícím sluncem jangová čchi klesá, jinová čchi sílí, metabolismus zpomaluje a na noc bychom měli žaludek ponechat spíše prázdný.

3. Vychutnávejte s potěšením

Emoce během jídla jsou často další zásadní příčinou zdravotních potíží. Nejen stres, ale i odvrácená pozornost způsobují stagnace v těle, obzvlášť stagnaci čchi. To znesnadňuje celý proces trávení, kdy potrava řádně nesestupuje. Největší neplechu natropí, pokud jíme s emocemi, jako je strach, obavy, hněv, ale také například pocit viny. Pokud si tedy už dopřejeme malé zhřešení např. v podobě čokolády, vychutnejme si ji alespoň bez výčitek. U jídla zároveň nespěchejme. Pomalé jezení a důkladné kousání zajistí správné natrávení potravy, dovolí také mozku „včas“ přijmout zprávu o sytosti vyslanou žaludkem, a předejde tak případnému přejídání.

 

  • autor: Zuzana Košařová
  • foto: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket