BLESKOVĚ
Zdraví 12. 06. 2021 PDF Tisk

Bolesti zad a jak na ně?

Všichni to známe, ráno se vzbudíme a nemůžeme se pohnout. Bolesti zad trápí téměř každého z nás. Důvod je především v celkové aktivitě či případné neaktivitě. Ta se pak odrazí na vitalitě a tom, jak se cítíme.

Bolesti zad a jak na ně?

Co jsou vlastně bolesti zad?
Bolest zad je velmi častým problémem, který nepříjemně ovlivňuje náš život. Dobrou zprávou ale je, že se většinou nejedná o nic závažného. Důvodem jsou často jen přetížené či naopak málo protažené svaly a vazy, které bolest způsobí. Pokud už se bolesti objeví, je velice důležité, abychom se nepřestávali hýbat. 

Jak záda fungují?
Páteř je jednou z nejsilnějších částí těla a dává nám velkou flexibilitu a zároveň i sílu.

Skládá se z 24 kostí známých jako obratle, které do sebe vzájemně zapadají. Tyto kosti mají mezi sebou disky a spoustu silných vazů a svalů, které kolem nich vytvářejí oporu. Ve spodní části zad je kostrč a kost křížová. Na obou stranách páteře, směrem shora dolů, se nachází mnoho malých kloubů nazvaných fasetové klouby. Vnitřkem obratlů prochází mícha, která je díky nim chráněna. Mícha se připojuje k mozku skrz základnu lebky a ke zbytku těla nervy, které procházejí mezerami mezi kostmi páteře. Tyto nervy jsou také známé jako kořeny nervů. Jak stárnete, stárnou také struktury vaší páteře, jako jsou klouby, disky a vazy. 

Příčiny
Definovat příčinu bolesti v zádech nebývá jednoduché, neboť důvodů může být hned několik. Mezi nejčastější pak patří špatné držení těla, nedostatek pohybu vedoucí k větší ztuhlosti zad jako celku či nedostatečně silné svaly.

Bolesti se také často objeví jako přímá souvislost stárnutí, kdy kosti, disky a vazy v páteři přirozeně slábnou. Abychom tomu předešli, je třeba udržovat pružnost páteře a zároveň posilovat svaly kolem ní i pánve.

Bolest zad je někdy spojena s bolestí v nohou a může se projevit jako mravenčení. Tomu se říká ischias. Je to způsobeno tlakem na páteř a stlačením nějakého nervu. Ischias většinou způsobí vyboulený disk, který má v normálním případě umožnit snadný pohyb páteře, někdy však toto vyboulení může „chytit“ nervový kořen a způsobit bolest, která putuje celou nohou.

Zahájení jemného cvičení může být v tomto případě velmi nápomocné.

Jak na bolest?
Nejdůležitější pro léčbu bolesti zad je udržet se v pohybu, pokračovat v každodenních činnostech a mít zdravý životní styl. Někteří lidé se obávají, že pokud je bolest zasáhne, může je jakákoliv činnost ještě více omezit, ale opak je pravdou. Záda i páteř jsou velmi silné a fungují tak, že potřebují pohyb, aby byly fit. Ve skutečnosti může příliš mnoho odpočinku bolest zhoršovat.

Aktivita urychlí zotavení. Pokud svaly kolem páteře budou silné, poskytnou oporu kostem a kloubům a zbaví je tlaku. Čím více se pohybujete, tím více si záda udrží svůj přirozený rozsah pohybu. Naopak, pokud se hýbat přestanete, svaly v zádech ochabnou a zatuhnou a tím se může rozvinout případná bolest. Během cvičení se také uvolňují endorfiny, které působí jako přírodní lék proti bolesti a navozují pocit štěstí.

Skvělý způsob, jak se vyhnout bolesti zad, je cvičit jógu, která páteř nejen rozhýbe, ale také zpevní potřebné svaly po celé její délce.

Důležitá je i psychika. Existují důkazy, že způsob, jak citově reagujete na bolesti zad, má důležitý dopad na to, jak rychle bolest odezní. Čím více jste pozitivní a aktivní, tím rychleji se vaše záda zlepší.

  • autorka: Valentina Lebová
  • foto: Shutterstock.com

Objednat předplatné