Ásany 05. 09. 2021 PDF Tisk

Ardha dhanurásana (poloviční luk)

Poloha sloužící jako příprava pro vykonání plné verze luku – dhanurásany. Jedinci se slabými břišními svaly, se sklony ke kýle a po častých operacích by u ní měli dokonce zůstávat, dokud břišní svalstvo neposílí. Připomíná poloviční luk.

Ardha dhanurásana (poloviční luk)

Název je tvořen složením sanskrtských výrazů dhanus – oblouk, luk; ásana – poloha, ardha – poloviční.

Poloha vychází z lehu na levém boku. Levá paže je natažená, hlava je na ní položená. Zavřete oči, obraťte pozornost k dechu a setrvejte po dobu několika dechových kol. Najděte rovnováhu a stabilitu. Poté pokrčte levou ruku a do levé dlaně odložte hlavu. Věnujte pozornost postavení levého lokte, na němž nyní spočívá celá tíha hlavy. To musí být takové, aby odpovídalo vyvážení celého těla. V této poloze se jedná o stabilní bod.

Dokonalý oblouk
Dýchejte klidně, zhluboka a volně. Vydechněte, pokrčte horní pravou nohu a uchopte ji pravou rukou za kotník či nárt tak, jak tělo dovolí, aby to stále bylo pohodlné. Nohu táhněte vzhůru a dozadu, dokud neutvoříte tvar oblouku. Současně tlačte pánevní oblast směrem dopředu. Levá noha zůstává natažená ležet na zemi.

Napětí a uvolnění
Setrvávejte v poloze a dýchejte. Pro umocnění účinku se nadechněte a na pár vteřin zadržte dech. Zároveň napněte a zpevněte svaly celého těla. Vydechněte a uvolněte svalstvo, ale neuvolňuje paži a nohu, ty stále drží dokonalý oblouk. Nádech, krátké zadržení dechu a napětí svalů s následným uvolněním zopakujte přibližně 3krát až 4krát. Nakonec vydechněte, zcela uvolněte, nyní už i nohu a ruku, a vraťte se do výchozí polohy na levém boku. Odtud se přesuňte na bok pravý a celé zopakujte na druhou stranu. Zakončete klidným spočinutím v poloze šavásany. Z počátku v poloze setrvávejte přibližně po dobu 30–40 vteřin, později tuto dobu prodlužujte dle vlastního uvážení.

Blahodárné účinky pro páteř i pánevní dno
Poloha polovičního luku má veskrze stejné účinky jako plná poloha luku, jen poněkud slabší. Vrací tedy páteři flexibilitu, posiluje sympatickou nervovou soustavu, procvičuje svaly pánevního dna a ramen. Zvyšuje krevní oběh v napnutých hrudních a břišních svalech, podporuje látkovou výměnu a redukuje nadměrný tuk hromadící se v oblasti zad a břicha.

Proti otylosti i pomalému chápání
Poloha luku, a tedy i poloha luku polovičního, bývá doporučována při chronické zácpě, nechutenství a špatné funkci jater. Povzbuzuje rovněž činnost žláz s vnitřní sekrecí, udržuje svěžest a mládí, může pomáhat při počátečních stádiích impotence a pomáhá i diabetikům. Díky tomu, že podporuje činnost mozku a štítné žlázy, pomáhá lidem, kteří jsou pomalejší v chápání i pohybu. Stejně tak ženám trpícím nepravidelnou menstruací a obézním jedincům.

Kdo by měl být při její praxi opatrný
Naopak poloha polovičního luku ani plného luku není vhodná pro ty, kteří se potýkají s žaludečními vředy, tuberkulózou střev či s kýlou. Stejně tak není dobrá pro pacienty se zvýšenou funkcí štítné žlázy nebo pro příliš vysoké jedince. Provádějte ji vždy pouze na lačný žaludek. 

Literatura
Jóga: od Staré Indie k dnešku

  • autor: Kateřina Lukášová
  • foto: Shutterstock.com

Objednat předplatné