Ájurvéda a léto

13. 07. 2019


V letním období je důležité udržovat dóšu pitta vyrovnanou, neboť příliš mnoho ohně vás může spálit, zvenku i zevnitř. Pokud ještě navíc žijete v oblasti s horkým podnebím, o to víc si tyto rady třeba vzít k srdci. Vyzkoušejte následující ájurvédské tipy, abyste přežili léto v pohodě a harmonii.

Jedním ze základních ájurvédských principů je, že podobné vlastnosti se navzájem podporují. Dóši, jemné bioenergie v lidském těle, jsou ovlivňovány vnějším prostředím, ve kterém se člověk nachází. V chladném počasí je nejvíce zatížena dóša váta a kapha. Čím je teplota prostředí vyšší, tím více se zvyšuje dóša pitta – energie elementu ohně, která řídí metabolismus a může způsobit přehřátí organismu.

Projevy zvýšené pitty jsou spálená pokožka, vyrážky, horečka, záněty, překyselení, vyčerpání a průjem. Emocionálně se nadbytek pitty může projevit jako hněv, žárlivost, netrpělivost a přehnaná kritičnost.

Pitta vládne trávení a metabolismu, takže její zvýšené množství se projeví v oblasti tenkého střeva a žaludku zvýšenou tvorbou kyseliny a žluči, případně bolestmi. Na pokožce se objeví zarudnutí, oči jsou podrážděné a pálí. To vše jsou příznaky zvýšeného ohně v těle, který může vést k vážnějším zdravotním problémům.

V letním období je důležité udržovat dóšu pitta vyrovnanou, neboť příliš mnoho ohně vás může spálit, zvenku i zevnitř. Pokud ještě navíc žijete v oblasti s horkým podnebím, o to víc si tyto rady třeba vzít k srdci. Vyzkoušejte následující ájurvédské tipy, abyste přežili léto v pohodě a harmonii.

Jak být „cool“ během léta

  • Jezte jídla, které jsou přirozeně ochlazující, například saláty, sezónní ovoce, kokos, okurky, melouny, domácí ovocné a zeleninové džusy a smoothie.
  • Upřednostňujte potraviny, které snižují pittu – takové, co mají podle ájurvédy sladkou, hořkou nebo trpkou chuť.
  • Vyhýbejte se pikantním, kyselým a příliš slaným jídlům, přemíře alkoholu a smaženým jídlům.
  • Používejte koření s chladivým účinkem, například kurkumu, mátu, fenykl, anýz a kardamom.
  • Vyhýbejte se horkým koupelím, sprchujte se chladnější vodou.
  • Nezapomínejte dodržovat pravidelný pitný režim. Pijte dostatek čisté studené vody bez ledu, případně čerstvé ovocné a zeleninové džusy. Pozor na ledové a bublinkové nápoje, které neprospívají trávení.
  • Pokud máte možnost, zaplavte si v přírodě – v jezeře, řece nebo moři.
  • Jděte často do přírody a procházejte se v lese. Zelená barva uklidňuje a ochlazuje.
  • Jezte také co nejvíce zelených potravin, pomohou vám ochladit horkou krev, která způsobuje vyrážky a podráždění pleti.
  • Odpočívejte co nejvíce. Jižanské národy dodržují v době největších veder siestu – zkuste si i vy po obědě na chvilku zdřímnout a uvidíte, jak vás to osvěží!
  • Nejvíce aktivit si naplánujte v době, kdy je chladněji, brzy ráno a večer po západu slunce. Vyhýbejte se vyčerpávajícím činnostem a fyzickým aktivitám uprostřed dne.
  • Snažte se chodit spát co nejdříve, abyste byli ráno plní energie. Pokud jste spíše noční typ, vychutnejte si pohled na měsíc, jeho energie pomůže ochladit tělo i mysl.
  • Věnujte čas meditaci nebo se alespoň každý den na chvíli zastavte a vychutnejte si klid a ticho. Přílišná mentální aktivita vede k přehřátí mysli, nervozitě a výbuchům hněvu.
  • Vytvořte si ve svém rozvrhu aktivit prostor i na hru a relaxaci. Dělejte to, co vás baví, a těšte se z toho!
  • Vyhýbejte se přepracování, snažte se naplno koncentrovat svou pozornost na to, co právě děláte, nerozptylujte se ostatními věcmi, které mohou počkat. Příliš mnoho aktivity může vést až k vyhoření, které způsobí nerovnováhu dóš.
  • Zkuste si něco vlastního vypěstovat! Práce se zemí a zelenými rostlinami vám pomůže uzemnit se a je skvělá pro tělo, mysl i duši.
  • Vybírejte si takové druhy pohybu, které vám nezvýší oheň, například plavání či jakékoliv vodní sporty. Dobré jsou i večerní procházky, při kterých se po celém dni zrelaxuje tělo i mysl. Vyzkoušejte se někdy projít pouze ve světle měsíce a uvidíte, jak vám jeho energie pomůže uklidnit ohnivé emoce.
  • Na osvěžení těla i prostoru použijte éterické oleje, například mátový, růžový nebo eukalyptový. Přidejte několik kapek do koupele, tělového mléka nebo aromalampy. Podle ájurvédy je na zvýšenou pittu nejlepší santalový olej – dejte si kapku na spánky, na bod mezi obočím (třetí oko), na oblast krku, zápěstí a pupek.
  • Ráno při východu slunce jděte na procházku. Jemné sluneční paprsky dopadající na obličej a pokožku stimulují sadhaka pitta – energetický princip, který podle ájurvédy zlepšuje náladu, podporuje kreativitu a radost.
  • Na tělo používejte kokosový olej, který má ochlazující efekt a díky němu bude vaše pokožka vláčná a sametově jemná.
  • Spěte na pravé straně, to vám pomůže otevřít levou nosní dírku a podpořit proudění energie v ida nádí, měsíčním energetickém kanálu.
  • Z jógy jsou v létě, a zejména ráno vhodné praktiky jako súrja namaskár (pozdrav slunci), súrja trátaka (pohled na vycházející slunce) a zpívání gayatri mantry.

 

Přírodní prostředky na letní problémy

Spálení ze slunce

Nejúčinnějším prostředkem na spálenou pokožku je gel z aloe vera – natírejte si jím postižená místa několikrát denně. Dobrým pomocníkem je také koriandrová nať. Rozmixujte ji a aplikujte na pokožku. Vnitřně užívejte dvě lžičky šťávy z koriandrové natě třikrát denně.

Nevolnost při cestování

Smíchejte v poměru 4:4:1 prášek z římského kmínu, sušené máty a sušeného zázvoru. Užívejte jednu lžičku směsi hodinu před cestou.

Štípance od hmyzu

Pomůže vám tea tree olej a neemový olej, které smíchejte v poměru 1:1 a naneste na poštípaná místa. Neemový olej můžete také použít jako přírodní repelent.

 

Doporučené potraviny v létě

Ovoce

Jablka, avokádo, rybíz, třešně, brusinky, kokos, hrozny, limetky, mango, meloun, ananas, hrušky, švestky

Zelenina

Artyčoky, chřest, brokolice, zelené fazolky, zelí, květák, celer, špenát, mangold, okurky, kapusta, všechny druhy salátů, cukety, brambory

Obiloviny

Ječmen, pšenice, rýže (zejména basmati)

Luštěniny

Adzuki, černé fazole, fazole garbanzo, mungo, sója a produkty z ní, půlený hrách

Oleje

Kokosový, olivový, slunečnicový

Koření a bylinky

Bazalka, kardamon, koriandrová nať i semínka, kopr, fenykl, máta, petržel

Sladidla

Javorový sirup, nerafinovaný třtinový cukr

Ájurvédské byliny vhodné pro pittu

Amalaki, Brahmi, Bhumyamalaki, Guduchi, Kutki, Neem a Šatavari

 

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket