Vitální jóga – pro zdraví a krásu

05. 03. 2018


Základním stavebním kamenem vitální jógy je hathajóga. Vybíráme z ní především takové ásany, které působí na hormonální procesy v našem organismu, jako je činnost žláz, proudění lymfy a energie, metabolismus a látková výměna....

Hormony s námi dokážou pořádně zamávat a důsledky hormonální nerovnováhy můžeme pocítit nejen na svém těle, ale i na psychickém rozpoložení. Všichni víme, že není zrovna lehké vyjít s dětmi v období jejich puberty, každá žena zná nepříjemné pocity těsně před menstruací, mezi které patří únava, rozmrzelost či nafouknuté břicho. Ani mužům se problémy s hormony nevyhýbají. S postupujícím věkem bojují s nedostatkem testosteronu, což se projevuje vypadáváním vlasů, úbytkem svalové hmoty, ale také nekvalitním spánkem a podrážděností. Každý z nás snáší tyto hormonální změny ve svém životě jinak. Nejde o nemoc, ale není také nutné se těmto nepříjemným pocitům pasivně poddávat. Jedním z pomocníků, na které se můžete obrátit, je vitální jóga.

Co si představit pod pojmem vitální jóga?

Základním stavebním kamenem vitální jógy je hathajóga. Vybíráme z ní především takové ásany, které působí na hormonální procesy v našem organismu, jako je činnost žláz, proudění lymfy a energie, metabolismus a látková výměna. Jde v podstatě o tzv. hormonální jógovou terapii, klidné provádění určitých ásan, jejichž účinnost podpoříme pránájámou i dechovými technikami. Během těchto lekcí se naučíte lépe porozumět svému tělu, dozvíte se, jakým způsobem stimulovat určité vnitřní orgány, tak aby to mělo pozitivní vliv na vaše zdraví. Například při hlubokém předklonu (kleště, čáp) za pomoci dechu do břišní dutiny a pánve vytváříte tlak na pohlavní orgány a žlázy, na močové ústrojí i částečně na trávicí trubici. Touto jemnou masáží „donutíte“ své vnitřní orgány, aby vám sloužily lépe a déle. Zlepšíte si kondici, docílíte celkové hormonální rovnováhy a v neposlední řadě pozitivně ovlivníte i svou psychiku.

Pro koho je vhodná?

Nejprve pro koho vhodná není. Vitální jóga není vhodná pro těhotné ženy! V období těhotenství je lépe vyhledat lekce zaměřené a určené speciálně pro těhotné. Myslím si také, že tyto lekce neosloví ty, kteří očekávají propocené tričko a pořádný „zápřah“. Což na druhou stranu neznamená, že by tato praxe těmto lidem neprospěla. Ale je správné upozornit, že jde o velice jemné a pomalé cvičení, o koncentraci na dech a uvědomování si svého těla, a ne každého takový druh cvičení uspokojí. Tento styl jógy by naopak mohl vyhovovat jógovým začátečníkům, neboť cvičení vyžaduje minimum síly a ohebnosti. Není to lekce, kterou musí nutně navštěvovat pouze ženy. I mužům se zpomaluje metabolismus, i muže ohrožují civilizační choroby. Ale v tomto případě, jsou to především ženy, kterým vitální jóga pomáhá s hormonálními změnami v různých etapách jejich života. 

Jak ovlivňuje naše zdraví?

Ani vitální jóga, stejně tak jako žádné jiné cvičení, vám nezaručí jednoznačný recept na zdraví. Neočekávejte, že se zcela vyhnete předmenstruačnímu nebo klimakterickému syndromu, ale můžete jejich nepříjemné důsledky minimálně zmírnit. Vitální jóga vám může pomoci i s rekonvalescencí po porodu, případně také podpořit otěhotnění. Zároveň nabízí i speciální pozice, které vám zvýší ohebnost, pozice pro zdravé nohy bez křečových žil, proti zadržování vody v těle, pro zdravá záda i zdravé trávení. Obnovuje vaši vitalitu a energii, zpomaluje procesy stárnutí. Synonymem vitální jógy by mohla být Jóga pro zdraví a krásu.

Jak často ji cvičit?

Tak, jak nejčastěji to jde. Ideální je navštěvovat lekce dvakrát třikrát týdně, případně se věnovat i domácí praxi. S tou však začněte, až se naučíte správným návykům na odborně vedených hodinách. Pokud budete praktikovat dvacet minut denně, určitě to stačí.

Můžu při ní zhubnout?

Ne. Pokud budete chtít primárně zhubnout, vyberte si jiný druh jógy, například power jógu nebo úplně jiný typ pohybu. Během těchto lekcí se obvykle ani nezpotíte, vaše tepová frekvence se nezvýší. Přesto můžete „hubnoucí proces“ podpořit. Během cvičení dochází ke zlepšení funkce metabolismu – látkové výměny, a dojde-li zároveň ke zkvalitnění vašich stravovacích návyků, bude hubnutí jednodušší. Cvičení také pozitivně ovlivňuje tok lymfy, což vám pomůže s bojem proti celulitidě. V neposlední řadě se zbavíte škodlivého stresu a psychika, jak víme, má na naše fyzické tělo ohromný vliv.

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket