Co vás čeká jako začínajícího učitele?
Důležitá a možná krutá pravda je, že po skončení učitelského kurzu na vás nečekají nejlukrativnější časy pro vedení lekcí. Možná vám budou nabídnuty hodiny brzy ráno, dříve odpoledne, o víkendech… Neohrnujte nos a přijměte je. To, co z vás udělá dobrého učitele, není předvedení pozic a váš instagramový účet, ale praxe. Vaše osobní, samozřejmě, ale hlavně praxe ve vedení lidí. Každý den uvidíte, jak na vaše učení reagují klienti s různými zdravotními problémy a tělesnými predispozicemi. Čtěte, účastněte se lekcí a workshopů zkušených lektorů.
„Jógová bublina“
Zkuste vystoupit z „jógové bubliny“, v které se nachází většina začínajících, ale i pokročilých učitelů jógy. Co tím myslím? V okamžiku, kdy začnete učit a lidé za vámi chodí, ptají se vás na různé otázky ohledně zdravého životního stylu, zdravotních problémů i psychologických témat, naučte se říkat s úsměvem na tváři – nevím, zeptejte se odborníka. To, že jste vystudovali 200hodinový kurz pro lektory jógy, z vás nedělá nutričního terapeuta, jógového terapeuta, psychologa ani lékaře. Pokud vás některý z oborů zajímá, jděte ho dále studovat, pak můžete lidem pomoci. Být učitelem jógy neznamená mít odpověď na vše. Studiu těla, anatomii, fyziologii, sportovnímu tréninku, kineziologii pohybu, nutriční terapii, ájurvédě, józe, jógové terapii se věnuji dvacet let a pořád se učím, pořád hledám odpovědi na různé otázky a objevuji nové, nepoznané. To je součást učitelského procesu a je to úplně v pořádku.
Být pokorný… Co to znamená, nejen pro učitele jógy…?
Snažit se žít to, co učím v duchu Pataňdžaliho jógasúter. Pokud mám vlastní zkušenost, pak mohu informace lépe předat a být dobrým učitelem. Další důležitou součástí je umění přijmout kritiku i chválu, nenechat své ego sklouznout k tamasickému nebo radžasickému. Pokud si nejste jisti, co tím myslím, přečtěte si můj předposlední příspěvek na blogu „Ego v jógové praxi“. Jak v příspěvku zmiňuji, tamasické tendence, to, že si nevěříme, často skrýváme za nabubřelé ego. To je to, co vám může cestu dobrého učitele zkomplikovat. Nemusíte klientům prokázat, že ovládáte všechny pozice, že znáte vše. To, co z vás učitele udělá, je vaše schopnost dělit se o informace. Jejich správné a postupné předávání. Nemusíte ze sebe dělat jógového „super hero“ nebo „guru“, tak jak je dnes tento význam slova trochu přetáčen. V původním významu tento výraz označuje každého učitele, nejen duchovního vůdce, proto se školy tradičně označují slovem Gurukul.
Co jógová lekce je a co není…
Jógová lekce není divadlo, akrobatické vystoupení ani dětské představení. Jóga je filozofie a přístup k životu. Pokud půjdete na přednášku o řecké filozofii, přednášející nebude oblečen v dobovém oblečení jako Platon nebo Sokrates. Velmi pravděpodobně bude mít sako a košili jako vy. Tedy dobrý lektor jógy se nepozná podle toho, zda má oblečené sárí a na krku meditační malu. Někteří dobří učitelé chtějí tuto tradici uctívat a jiní nikoliv. Některé tradice jsou součástí moderní výuky jógy, jako například oltář, fotografie jógových učitelů – guru – nebo tradiční hinduistické sochy, ale to, že se nenacházejí v tělocvičně, kam na lekce docházíte nebo kde učíte, neznamená, že učitel je lepší nebo horší. Vše vychází z tradic jednotlivých jógových škol, které se mohou samozřejmě lišit. To, co však spojuje všechny školy, je právě jógová filozofie, náplň výuky i přístup lektora ke svým studentům. Učitel jógy je jen člověk, jako každý z nás.
Kdo je dobrý učitel?
Dobrý učitel své studenty vede, předává jim informace a opravuje jejich držení těla v rámci bezpečných hranic. To, že někoho „natlačíte“ do pozice, z vás neudělá dobrého učitele, naopak můžete klientovi ublížit. Asistence v pozicích není poměřováním, kdo z koho. Opravujte s respektem a opatrností. Předtím, než půjdete někoho opravovat, musíte vždy znát jeho zdravotní stav a minulost. Ptejte se. Dobrý učitel v úvodu lekce pokládá otázky, které mu pomohou poznat a pochopit, koho má na lekci. Učitel je zde pro své studenty a ne pro posílení svého sebevědomí.
Co toto pro mě osobně znamená?
Například to, že nefotím své klienty při lekci. Ano, pokud máte s sebou fotografa, který dokumentuje vaši lekci, a klienti vám odsouhlasí sdílení fotografií z lekcí, pak ano. Pokud však během lekce zvednete telefon a fotíte, pak porušujete pravidlo, že jste zde pro ně. V tu chvíli nemyslíte na své klienty… Omlouvám se, pokud se vás moje slova dotkla, ale zkuste se zamyslet, co vše se odehraje v okamžiku, kdy zvednete telefon a fotíte. Přirozeně odvádíte pozornost od své lekce, a to i přesto, že všichni leží v šavásaně. Buďte v lekci pro své studenty. Pak budete pozorným učitelem a studenti vás budou vyhledávat, i když nebudete mít na Instagramu fotky ze svých lekcí. Pokud po nich toužíte, řekněte si někomu jinému, ať vás fotí. Pokud se chcete se svými klienty vyfotit, tak až po lekci a nebo se domluvte na speciální lekci, kde se budete věnovat focení v pozicích. Může to být pro vás i klienty příjemné zpestření a skvělá zábava.
Být učitelem je těžká práce, která od nás vyžaduje neustálé vzdělávání. V okamžiku, kdy se na tuto cestu vydáte, nečekejte, že skončí tím, že dostanete certifikát. Pokud jste se pro tuto cestu rozhodli, pak vás čeká mnoho nového, zajímavé poznání, nádherné zkušenosti, setkání, ale také studium na denní úrovni. Nečekejte, že se stanete jógovými superstar, přijímejte to, co vám cesta studenta a učitele jógy přinese. Během svých studií jsem se potkala s mnoha lektory, kteří by takto mohli být nazýváni, ale nikdo z nich toto neřešil a nad tímto označením se vždy usmál. Jóga není soutěž v oblíbenosti ani žebříček top hitů nebo nejlepších filmů roku.
Buďte tedy takovým lektorem, který pomáhá růst svým studentům i studiím, kde učí.
Předávejte své znalosti a zkušenosti v duchu pravide sattva, satja a ahimsa… Hledejte učitele, kteří vám to nabízí, bez ohledu na jejich popularitu.
Těším se na vás u dalšího článku blogu Yoga Teacher Toolbox.
Namasté
Zuzka
- autor: Zuzana Klingrová
- www.katerinaresort.cz
- foto: Shutterstock.com