Teacher toolbox blog 28. 02. 2020 PDF Tisk

Trpělivost, Kšanti

Nejsem od přírody trpělivá, řekla bych, že spíše naopak. Jedna z mých predominantních ájurvédských dóš je pitta. Ohnivá dóša je perfekcionistka, netrpělivá a chce vše hned. To jsem byla já před 21 lety, kdy do mého života vstoupila jóga...

Trpělivost, Kšanti

Vlastně moje netrpělivost byla důvodem i k mému úplně prvnímu setkání s jógou, když jsem trénovala judo. Vždy jsem chtěla rychle vtrhnout na tatami a ukončit zápas nejlépe ihned. Bohužel takto to většinou nebylo a já díky své netrpělivosti pak začala v zápase ztrácet koncentraci. Trenér se rozhodl pro jógu a dnes již vím, že moc dobře věděl proč. Tenkrát mi jóga přišla nudná, pomalá, málo akční a tak trochu mi vlastně vadila. Znovu jsem se s jógou potkala ve svých devatenácti letech a tentokrát jsem na ni byla připravena a podvědomě toužila nalézt vnitřní klid a trpělivost. O vnitřním klidu a jeho učení jsem psala v předchozím díle Yoga teacher toolbox – Jóga Dnes. Nyní se hlouběji budeme věnovat trpělivosti.

Bhagavadgíta mluví o trpělivosti jako o kšánti nebo také o toleranci, sebekontrole. Trpělivost je zde nazývána vlastností spirituálních bojovníků. Jóga je cestou sebepoznání a praxe pozic je jakýmsi zrcadlem. Když praktikujeme pozice a nedaří se nám, nejsme trpěliví, vyvolá to v nás emoce. Vnitřní tenzi, zlost, naštvanost, vztek… Stejně tomu je i v běžném životě mimo podložku. V těžkých životních situacích ztrácíme sílu, kontrolu, toleranci i trpělivost. Naplňují nás nechtěné emoce. Tyto emoce pak „zatemňují“ naši mysl a my se ztrácíme, propadáme stavům beznaděje, úzkostem a depresím.

Co nám pomůže zvládnout těžké životní situace?

Právě to, co se naučíme na podložce.

Kde je dech a jeho kontrola, přidává se koncentrace, klid, schopnost naslouchat své síle, vnímat svou zranitelnost a pak se dostaví trpělivost.

Když jsem začala svá studia na univerzitě v USA, již jsem více než osm let jógu praktikovala a byla jsem přesvědčena, že většinu pozic ovládám, a ty, které ne, určitě zvládnu velmi rychle. Stačí jen přeci dostat návod, jak na ně. Při jedné lekci, kdy jsme se věnovali praxi obrácených pozic, došlo i na karandavásanu. V mé hlavě proběhlo – jasně, není problém, vše potřebné přeci k této pozici ovládám. K mému překvapení se mi nedařilo. Nešlo to a já začala propadat zoufalství. Střídaly se různé emoce. Přistoupil ke mně můj učitel a tichým, klidným hlasem mne začal vést. Naplnil mě pocit vnitřního klidu a znovu jsem se rozhodla k praxi této pozice. Pomalu, s klidem a trpělivostí jsem k ní přistoupila a najednou jsem prodýchávala tuto obtížnou pozici. Pocit, emoce a poznání trpělivosti byly povznášející. Večer jsem přišla domů a rozhodla se znovu vyzkoušet tuto ásanu a zase nic. Rozhodla jsem se změnit přístup k praxi, netlačit na pilu a… do pozice jsem se dostala s lehkostí. Znovu se dostavil povznášející pocit a poznání.

Co z toho plyne? Každá pozice má své tempo a vyžaduje různou míru naší trpělivosti. Ásany jsou jako ovoce, každé dozrává svým tempem. Co jsem se během praxe karandavásany ještě naučila? Čím více tlačíme a snažíme se rychle dostat k cíli, tím větší odpor vytváříme. Zde platí staré české přísloví: „Netlač na pilu.“

Jak zkušenost z podložky přenést do života mimo ni?

Příště, až se dostanete do těžké situace, zkuste se místo okamžité, často neadekvátní reakce zaměřit na svůj dech. Zařaďte deset nádechů a výdechů. Co se stane? Naplní vás pocit vnitřního klidu. Právě z pocitu klidu by měly vycházet vaše slova, myšlenky i činy.

Jsou pozice, které vždy budou přísným zrcadlem a ukazatelem toho, jak jste na tom se svou trpělivostí, kam jste se na své spirituální cestě posunuli. Právě trpělivost a schopnost naslouchat svému intuitivnímu Já vám otevírá dveře k poznání vašeho opravdového Já.

Co se stane, pokud v naší praxi není trpělivost?

Pokud nejen v jógové praxi, ale i v běžném životě není trpělivost, pak se dostavuje neklid, nerozhodnost, sebeodsuzování, sebedestrukce.

Trpělivost a učení se jí je dlouhou cestou, lemovanou láskou (ahimsou), upřímností, vnitřní pravdou (satjou), disciplínou (tapas) a odvahou vedoucí k poznání opravdového Já. To vše je součástí procesu vnitřní transformace nazývaného JÓGA.

Jak v pozicích nalézt trpělivost?

Napište si jednu pozici, ve které máte problém vydržet a vyvolává ve vás pocit netrpělivosti. Pak zkuste pozici praktikovat. Zaměřte se na přijetí té fáze pozice, kam vás tělo pustí. Nechtějte dosáhnout pozice, kterou znáte z knih a Instagramu. Učte se trpělivosti skrze přijetí vlastních limitů a naslouchejte přirozené inteligenci vašeho těla.

Jaké pozice jsou nejvhodnější k této praxi?

Záleží na vás. Většina mých studentů se shoduje na tom, že velkou výzvou k praxi trpělivosti jsou balanční pozice. Nechám na vás, kterou zvolíte, ať už pozici stromu – vrkšásanu – nebo pozici tanečníka – nataradžásanu. Pokud chcete jít hlouběji, zvolte obrácené pozice, stoj na hlavě, na předloktí nebo na rukou. Vyberte jednu a začněte. Zkuste si psát pocity, které se objeví. 

Jak se učit trpělivosti mimo podložku?

Každý si dává úkoly, které chce splnit, cíle, kterých chce dosáhnout. Zkuste se místo cíle soustředit na tři věci. Zkuste si tyto tři věci užívat během cesty, která vás vede k naplnění úkolu, cíle. Pokud se ztratíte v detailech, ztratíte pozornost, zastavte se. Nadechněte se a pak, po krátké pauze, se vraťte.

Skrze učení se trpělivosti se učíme kontrolovat své emoce a pěstujeme svou spirituální sílu. 

Namasté

Zuzka Klingrová

 

foto: archiv autorky