BLESKOVĚ
Veganský svět blog 25. 03. 2022 PDF Tisk

Stres – náš společník

Není před ním úniku. Bohužel se s ním setkává každý ve větší či menší míře. Stres je zkrátka náš společník. V určitém množství je prospěšný, ale pokud je ho příliš, je škodlivý a má neblahé následky na naše zdraví.

Stres – náš společník

Vysoká hladina stresu v těle uvolňuje volné radikály, které zapříčiňují mnoho chorob. Zkracují a znepříjemňují nám život a my se dostáváme do začarovaného kruhu nemocí a často i depresí. Naštěstí existují různé techniky a možnosti, jak z toho ven, a to i v rámci alternativní medicíny, bylinkářství nebo právě ájurvédy.

Ájurvéda má pro nás užitečné rady a tipy:

1. Začněte správně, bez stresu – ráno dělá den
Ájurvéda doporučuje vstávat před 6. hodinou a získat tak čas pro sebe. Mít svoje rituály, které vás správně naladí na nadcházející den.

Je potřeba vykonat očistu těla – umyjte si tváře, vyčistěte zuby, nos i jazyk.

Dejte si sklenici vody.

Před sprchou si dopřejte ájurvédskou olejovou masáž – abhyangu. Stačí dobře promasírovat krk, ramena a chodidla, když je čas, tak celé tělo.

Dopřejte si krátkou ásanovou praxi na rozhýbání těla.

2. Dejte průchod svým emocím
Ve stresu člověk často potlačuje svoje pocity, zadržuje hněv, frustraci, bolest. Není žádoucí podléhat citovým projevům, ale uvolnění těchto nepříjemných stavů vám pomůže. Uvolníte se a necháte volný průběh tomu, co vám škodí. Dopřejte si čas sami se sebou, a jestli to potřebujete, poplačte si, zakřičte.

3. Pomozte si bylinami 
Ájurvéda doporučuje popíjení teplých odvarů z bazalky pravé, ashwagandhy, ardžuny (vrcholáku pravého) či amly (indického angreštu).

4. Dopřejte si aromaterapii
Tato technika se využívá hojně i v západní medicíně. Díky vůním se uvolní napětí a zharmonizují se dóše a mysl.

5. Meditujte a poslouchejte hudbu
Najděte si činnosti, které vám dovolí se zastavit, vypnout hlavu a nepřemýšlet. Meditace podle mnohých studií pomáhají se snížením hladiny kortizolu, stresového hormonu, a zároveň zvyšují hladinu serotoninu, hormonu štěstí.

6. Základem je dobrý spánek
Nezapomínejte na kvalitní spánek v dobře větrané místnosti, v čistých peřinách. Bez rozptylování a bez elektroniky. Zařadila jsem ho na závěr, ale je nejdůležitější. Kvalitní spánek pomáhá v mnoha směrech, nejen se vyrovnat se stresem.

Metod a technik, které mohou pomoci, je hodně. Je jen na vás, jestli si najdete v průběhu dne chvilku, kdy se zastavíte a zařadíte něco na zklidnění a relax.

Pohodové dny!

  • autor: Tina Schmidt
  • @tinajedoma
  • foto: Shutterstock.com

Objednat předplatné