BLESKOVĚ
Veganský svět blog 23. 04. 2021 PDF Tisk

Strava pro náš mozek

Náš mozek je energeticky nejnáročnějším orgánem v těle. Navzdory skutečnosti, že váží pouhých 1,5 kg, spotřebovává přibližně 25 % energie. Většinu této energie si bere z jídla. A tak jako auto, které jede nejlíp na kvalitní pohonné látky, i náš mozek funguje nejlíp, když má k dispozici kvalitní stravu.

Strava pro náš mozek

Všichni si uvědomujeme, že nám jídlo pomáhá udržovat tělo v chodu. Ale jídlo má významný vliv i na naše kognitivní schopnosti, náladu, chování a duševní odolnost.

Jak věda pokročila, dokázali jsme zjistit, jakým způsobem jídlo ovlivňuje nejen energetický metabolismus, ale také neuroplasticitu (tj. schopnost našeho mozku měnit se a reorganizovat se v reakci na zranění, zkušenosti s učením nebo trauma).

Jedním z důležitých příkladů úlohy výživy v duševním zdraví je to, že téměř 90 % serotoninu (ovlivňuje naši náladu, spánek a reguluje stravovací návyky) se tvoří v zažívacím traktu, pomocí bakterií se zde vytvářejí neurotransmitery, které nám pomáhají s bakteriemi, s toxiny, omezují záněty a zlepšují vstřebávání živin. Mezi mozkem a střevy tak vzniká obousměrná „dálnice“. Už jste určitě slyšeli, že střevům se také říká druhý mozek.

Jak nám jídlo ovlivňuje mozek, jak můžeme jídlem zlepšit naše kognitivní a duševní schopnosti?

Jednoduše, naše jídlo by mělo být kvalitní, sezonní, barevné a hlavně výživné. V mozku není místo na ukládání energie, proto se pro jeho lepší a efektivní fungování musíme naučit dobře jíst, tak aby mu energie nedošla. Když se vrátíme k paralele s autem, na podřadném palivu nebude váš mozek fungovat správně a vykonávat vše, k čemu byl určen.

Je důležité soustředit se na klíčové složky, jako jsou kvalitní omega-3 mastné kyseliny, zelenina plná antioxidantů a fytonutrientů a koření zlepšující trávení a soustředění. To všechno může podpořit krátkodobé i dlouhodobé funkce mozku.

Tady je 8 nejlepších potravin pro mozek:

  • AVOKÁDO – dodává monomastné kyseliny, které pomáhají udržet zdravý krevní oběh
  • BORŮVKY – chrání mozek před oxidačním stresem a snižují účinky stárnutí mozku
  • BROKOLICE – zdroj vitaminu K, známého pro účinky na kognitivní funkce a paměť
  • KURKUMA – brání vzniku zánětu, zvyšuje hladinu antioxidantů a zároveň pomáhá zlepšit příjem kyslíku v mozku
  • LISTOVÁ ZELENINA – zdroj vitaminu E, který snižuje účinky stárnutí mozku, a folátu, který zlepšuje paměť
  • TMAVÁ ČOKOLÁDA – pomáhá se soustředěním, stimuluje endorfiny. Flavonoidy v ní obsažené zlepšují kognitivní funkce.
  • VLAŠSKÉ OŘECHY – zdroj vitaminu E, který chrání nervové buňky a brání stárnutí mozku, a antioxidantů. Mají také vysoký obsah zinku a hořčíku, tím prospívají dobré náladě.
  • VODA – mozek je z 80 % voda, dehydratace může způsobit takzvanou mozkovou mlhu, únavu, pomalejší reakce i myšlení.

Výčet potravin není konečný, ale když tyto potraviny zařadíte na svůj jídelníček a budete je konzumovat pravidelně, váš mozek to ocení.

Neměli bychom ale zapomínat, že pohyb je pro náš mozek stejně důležitý jako jídlo. V dostatečné míře, každý den a na čerstvém vzduchu.

S láskou Tina

  • autorka: Tina Schmidt
  • @tinajedoma
  • foto: Shutterstock.com

Objednat předplatné