BLESKOVĚ
Teacher toolbox blog 04. 07. 2023 PDF Tisk

Síla slov, aneb téma vaší lekce

Jak správně zařadit téma do lekce? Jaká témata zvolit a kde je hledat? A kde hledat nápady?

Síla slov, aneb téma vaší lekce

Jak vést svou lekci, aby skutečně dávala smysl a zachovávala proces učení? Ano, toto je opravdu obtížné téma. Často se setkáte s tím, že lekce žádné téma nemá nebo vám ho jen lektor neprozradil. Je to samozřejmě otázka k diskuzi, ale pokud má student jógy navázat na to, co mu bylo předáno v lekci, pak musí vědět, co bylo záměrem, tedy téma lekce. Studium jógy v tělocvičně nekončí, ale začíná. V duchu svadhjáji, samostudia, které je součástí Pataňdžaliho Jógasúter, by se měl každý, kdo praktikuje jógu, věnovat hlubšímu poznání jógy sám. Lektor, učitel, ho vede a otevírá mu témata k samostudiu.

Jak tedy správně téma zařadit do lekce?

Pokud budeme mluvit o stavbě lekce, pak stejně jako v dílech klasické hudby se motiv prolíná celým dílem, tedy i celou lekcí. Téma otevírá vaši lekci. Klientům oznámíte záměr lekce, čemu se budete společně věnovat, téma pak připomínáte během dynamické části, zmiňujete jej v odpočinkových pozicích a na závěr lekce vám téma pomůže studenty vyzvat ke studiu během jejich domácí, samostatné praxe. Samozřejmě se nebojte témata opakovat. Pokud klient s jógou začíná, pak bude více pozornosti věnovat vašim instrukcím, jak se má do pozic dostat, než konkrétnímu tématu, které prohlubuje prožitek lekcí. Zde krásně sedí staré české přísloví – opakování je matka moudrosti.

Nemyslím tím, že budete dva roky každou lekci učit stejné téma, to by samozřejmě klienty začalo nudit a nikam by se neposouvali.

Jaká témata zvolit a kde je hledat?

Jako učitelé jógy víme, a i zde v tomto blogu jsem se několikrát zmínila, že síla jógy je za hranicí pozic, avšak během jejich praxe můžeme předávat hlubší poznání. I my učitelé máme své učitele, proto můžeme začít zde a zvolit témata, která jsme se naučili a převzali právě od nich. Nezapomeňte, pokud si půjčím nějakou myšlenku, pak doslova nekopíruji, ale inspiruji se. Dodržujte astéju – nekrást. Ano, tato druhá jama se netýká jen odcizení fyzických věcí, ale i duchovního vlastnictví. Bohužel, toto dnes a denně porušují tisíce lidí tím, že kopírují věci na internetu, sociálních sítí a aniž by uvedli zdroj, vydávají je za své myšlenky. Jedná se pak o plagiátorství. Zpět k inspiraci. Nemusí to být jen učitel jógy, může vás inspirovat umělec, spisovatel… kdokoliv. Běžte na workshop, lekci, přednášku a pak si doma zkuste autorova slova přetvořit do svojí řeči. Pokud budete slova kopírovat, může to od vás znít velmi nepřirozeně. Pokud chcete citovat, pak citujte, ale označte autora. Například použijte tento obrat: „Jak pravil Pataňdžali ve svých Jógasútrách…“ a podobně.

Zkuste toto jednoduché cvičení. Napište si citáty, fráze, které máte rádi, a zkuste je přepsat do vaší řeči.

Pokud hledáte svůj autentický hlas, svá slova, pak vám mohou být inspirací předchozí blogy, kde jsem se těmto tématům věnovala

Pokud si nejste svými slovy jisti, pak vám doporučuji se nahrát a poslechnout se. Uvidíte, zda skutečně slova vyjadřují vaše vnitřní pocity, zda s nimi souzníte a zda vyvolávají pocity, které chcete. Pokud ne, pracujte na textu i na své intonaci, procítění slov.

Kde témata dále hledat? 

Samozřejmě dalším místem, kde témata naleznete, je vaše samostudium. Jógasútry jsou skvělým zdrojem témat. Pokud se na to necítíte, můžete využít to, co se děje okolo vás. Úplněk, letní slunovrat, podzimní rovnodennost. Témata ke studiu mohou vycházet z manter, citátů, poezie, vašich osobních prožitků, jen pozor, neutíkejte do osobní roviny. Nebojte se jednoduchosti, v té je přece krása. Krásné téma je například pocit čisté radosti. Toto téma můžete zařadit do všech čtyř výše zmíněných částí lekce. 

Co říci na závěr?

Nemyslím jen závěr tohoto blogu, ale vaší lekce. Můžete použít vlastní slova, úryvek z knihy nebo citát. Nebojte se závěrem otevřít diskuzi. Jóga je o sdílení, komunitě, spojení, jednotě.

Témata pomáhají vytvářet pocit stability. Nejen že pomohou klientům se v lekci neztratit, ale také stabilizují a mohou nastínit již zmíněný směr k samostudiu, ale i nalézt odpovědi na vnitřní otázky.

Pokud budete chtít, můžeme se v tomto blogu věnovat jednotlivým tématům, která můžete použít ve vašich lekcích. Pokud nejste učitelé, pak vám jednotlivá témata, která zde rozebereme, mohou být návodem k samostudiu. Napište mi váš názor, přání, to, o čem se chcete dozvědět více… děkuji.

Namasté 

Zuzka

 

foto: archiv Z. Klingrové

 

Objednat předplatné