Ranní praxe powerjógy

25. 02. 2019


Někdo z nás je noční sova, jiný ranní ptáče. A tím už je dáno, že sovy na ranních lekcích často nepotkáte. Jedině nějakou zatoulanou, kterou k brzkému vstávání přemluvila kamarádka, ale to se jí těžko povede podruhé....

I pro nás ostatní, kterým vstávání takový problém nedělá, je to kolikrát výzva. Někdy se zkrátka nechce. Proto smekám před všemi, kdo plní ranní lekce – a je vás opravdu hodně. Dny se naštěstí začínají nenápadně prodlužovat, tak se již brzy začneme probouzet do sluníčka, a to bude hned veselejší.

Proč po ránu cvičit?

Vědci se evidentně nemůžou shodnout. Podle jedné studie je ranní cvičení nejlepší, pokud chcete zhubnout nebo zlepšit svůj zdravotní stav. I krátká rozcvička naše tělo probudí z polospánku, nastartuje, zrychlí metabolismus a dodá mu energii na celý den. Ranní přiměřený pohyb má pozitivně ovlivňovat krevní tlak a lidé mají mít kvalitnější spánek než ti, kteří cvičí odpoledne. Obvykle prý vykazují i menší míru stresu, čímž se stávají také odolnější vůči různým onemocněním. Na druhou stranu jiná vědecká studie, která se zaměřila na sportovní výkon podle našich biologických hodin uvádí, že tělesná a venkovní teplota vzrůstá v pozdějších odpoledních hodinách a s ní vzrůstají i aktivity enzymů a svalů, proto největší tělesnou výkonnost lze očekávat mezi druhou a šestou hodinou odpoledne. To teď jistě potěšilo ranní spáče. Ale uveďme to na správnou míru. Ranní praxe nemá tělo zničit, ale probudit. Není účel podávat bůhvíjaké sportovní výkony nebo usilovně pracovat na zlepšení své kondice. Určitě nejsou vhodná všechna silová cvičení se statickou zátěží, jako např. posilování s těžkými činkami. Místo dobrého pocitu bychom skončili s bolestí svalů a šlach. Každý by si měl zvolit to, co mu nejlépe vyhovuje. Pohyb v jakékoliv podobě totiž stimuluje produkci různých chemických látek a hormonů „dobré nálady“, jako je např. serotonin (hormon štěstí), a začít den s pocitem štěstí je určitě dobrý začátek.

Jak po ránu cvičit?

Po ránu máme tělo ztuhlé, svaly se protahují pomalu a ztěžka, proto je potřeba se nejprve zahřát. Tomu bychom měli přizpůsobit i ranní praxi. Začneme s dechem, zpočátku jen pozorujeme, jak dech plyne, teprve poté vědomě nádech a výdech prodlužujeme. Také s protahováním začínáme pomalu od úplně nejjemnějších pohybů… a pak si promasírujeme chodidla malým masážním míčkem (použít můžeme i obyčejný tenisák). Docílíme tím uvolnění – „rozlepení“ fascií, které obalují všechna naše svalová vlákna. Fascie jsou složeny z kolagenu (bílkoviny), vody, sacharidů a dalších látek, a velmi důležitou roli v jejich funkčnosti hraje voda – hydratace. Zjednodušeně lze říci, že pružnější vlákna obsahují více vody, pokud tekutina chybí, vlákna ztrácejí elasticitu. Během noci, kdy svaly odpočívají a nehýbají se, přestává tekutina cirkulovat a my jí pomocí naší masáže chodidel pomůžeme opět rozproudit.

Můj tip: Zkuste si důkladně promasírovat nejprve jedno chodidlo a poté přejděte pomalu do hlubokého předklonu. Měli byste cítit rozdíl mezi stranou těla s promasírovaným chodidlem a druhou stranou, která se zdá být více ztuhlá. Nejlépe se rozdíl pozná právě po ránu.

Pozdrav slunce – surja namaskar

Tato tradiční sestava ásan se v józe provádí již stovky let, jedná se o typické ranní cvičení, které ideálně provádíme s pohledem obráceným k vycházejícímu slunci. Plynulé přecházení ze záklonů do hlubokých předklonů v kombinaci s bojovníky vás zaručeně rozehřeje, a jestliže se chystáte na náročnější pozice, také důkladně protáhne a připraví. Avšak i v případě, že zůstanete „pouze“ u praktikování pozdravu slunce a budete cvičit vytrvale každé ráno, zaznamenáte během několika měsíců změny přímo na fyzické úrovni (zpevníte svaly, věřím, že i zhubnete). Zásadní význam pro správné provádění pozdravu slunce má nepřetržité soustředění a vědomé zapojení mysli a dechu. Synchronizace dechu a pohybu se zpočátku může zdát složitá. Nevzdávejte se a nepospíchejte. Přizpůsobte tempo svému dechu, nakonec zjistíte, že dech a pohyby se naprosto přirozeně doplňují.

Můj tip: Vytvořte si z pozdravu slunce rituál. Pokud opravdu nejste ranní ptáče a lekce od sedmi ráno jsou pro vás nedosažitelné, jistě zvládnete přivstat si o 10 minut. Stačí několik opakování základní sestavy surja namaskar střídavě od pravé i levé nohy. Tempo je jen na vás, nemusí jít o žádné dynamické cvičení.

Nezvládáte to, co jste si předsevzali? Nevadí, realita se s našimi dobrými úmysly střetává neustále, máme své povinnosti, koníčky, špatné návyky. Nebuďte k sobě příliš tvrdí. Pokud jste se vrátili ve tři ráno z plesu a po prohýřené noci není ve vašich silách „zdravit slunce“, netrapte se tím. Důležité je, že se ke svému rituálu hned následující den vrátíte.

Co je tedy na ranní praxi tak výjimečného? Především ten pocit po ní…

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket