Veganský svět blog 17. 07. 2020 PDF Tisk

Přerušovaný půst

Půsty mě fascinovaly už delší dobu, nezkoušela jsem je na sobě, ale hodně jsem o nich četla a sbírala informace. Nakonec jsem se odhodlala a jednu z forem půstu, neboť není jen jeden typ, vyzkoušela i na sobě. Zaujaly mě hlavně informace ve spojitosti s dlouhověkostí, zdravím, nešlo mi o hubnutí. Při přerušovaném půstu nejde o dietu. Je to spíš životní styl.

Přerušovaný půst

Půsty byly vždy součástí života nejen lidí, ale i zvířat. V dobách, kdy bylo jídla málo, lidé přirozeně snižovali vlastní spotřebu nebo ji na nějaký čas omezili úplně. Stále to platí i u zvířat, kde je půst spojen hlavně se zimním obdobím – hibernací. Dnes se půsty vyskytují především z náboženských důvodů, ale půst jako očistná technika zde byla již za dávných časů. Když se tomuto tématu začnete věnovat, zjistíte spoustu zajímavých věcí.

To, že by půst mohl mít i příznivé účinky, se ví už dlouho. Existují studie potvrzující pozitivní účinky omezení kalorické spotřeby u lidí. Snížení tuku a hubnutí jsou vedlejší pozitivní efekty půstu. Vaše tělo začne zpracovávat zásoby nahromaděné za celé roky, bude mít čas na regeneraci. Samozřejmě je třeba si uvědomit, že půst by vždy měl být dobrovolný, vědomě řízený čin. Člověk volí tento způsob vědomě a není to pro něj akt trýznění. Půst by měl být brán jako očistný a léčebný rituál a ne jako hladovka. Naše tělo je dobře nastaveno na kratší časové úseky bez přijímání potravy. Délku půstu volte dle svého momentálního zdravotního stavu.

Jak jsem již zmínila, půstů je několik. Já jsem zvolila asi nejpříjemnější cestu – přerušovaný půst. Je to půst, kdy nejíte 16 nebo 18 hodin a 8 nebo 6 hodin jíte normálně. Existují i formy, kdy se postíte 20 hodin, 24 hodin nebo několik dní, ale na začátek je lepší nastavit laťku níže a vyzkoušet 16/8 (16 hodin jste bez jídla a 8 hodin konzumujete).

Nikdy jsem si nedokázala ani představit, že se nenajím delší časový úsek, a z počátku jsem věřila na pravidelné jídlo v pravidelnou dobu. Jak jsem ale získávala více a více poznatků a informací, stala jsem se otevřenější myšlence být bez jídla delší dobu. Dnes, po pár měsících, i když stále je to krátká doba, vím, že půst může být opravdu prospěšný. Může mít benefity, o kterých se píše.

Tady jsou mé osobní zkušenosti

Půst si dobře naplánujte, promyslete a přijměte jako své vlastní dobrovolné rozhodnutí.

Já jsem na začátku volila variantu, kdy jsem měla poslední jídlo večer v 18 hod a druhý den jsem jedla až po 10. či 12. hod. Nebo jsem jedla později večer a první jídlo na druhý den jsem měla až po 14. hod. Podle toho, zda jsem držela půst 16/8, nebo 18/6. Záviselo to na tom, co mě druhý den čeká. Když jdu do práce, je to paradoxně jednodušší, protože se zaměstnám činnostmi v práci a nemám čas přemýšlet o jídle. Takže si často ani neuvědomuji, že jsem nejedla, a najednou je 12 hod a já se v jídelní pauze v klidu najím. Trochu složitější je to doma, o víkendu, hlavně pokud máte děti a potřebujete jim udělat snídani apod. Zcela ideální je varianta, jako to máme my doma, že s partnerem držíte půst spolu.

Je důležité dodržovat pitný režim. Já mám ráda čistou vodu a nemám potřebu pít jiné nápoje kromě kávy. Ta je naštěstí povolena, ovšem bez cukru a mléka. Vařím si čaj, hlavně zelený nebo bylinkový.

Myslela jsem a bála jsem se, že budu mít nepříjemné pocity spojené s hladem. Opak je pravdou. Většinou se cítím plná energie, moje myšlení je jasné, mám lepší náladu a celkově se cítím velmi dobře. Jeden z vedlejších efektů je i mírný úbytek na váze. Za 2 měsíce jsou to cca 4 kg, což se může zdát málo, ale mně to úplně stačí a myslím, že je to tak v pořádku.

Cvičím hlavně v době, kdy jsem bez jídla, to je ráno, energie a síly mám dost. Cítím se lehčí a méně unavená i po cvičení. Když jsem byla bez jídla, byla jsem na jednom delším pochodu, cca 8 km do kopce, a šlo se mi velmi dobře. Přiznám se, že jsem měla obavy, měla jsem v batohu připravené energetické tyčinky pro případ nouze. Nakonec se mi lépe dýchalo i stoupalo. Byla jsem ale opatrná a pozorovala jsem svoje tělo. Největší boj se odehrával v mé hlavě, kde mě napadaly různé věci, a stoupání bylo víc o uvědomování si přítomnosti.

Mé jídlo v době, kdy jím, je hlavně o kvalitě, určitě neomezuji příjem, spíš naopak, dopřeji si to, na co mám chuť. Jím hlavně vařenou zeleninu, luštěniny, obiloviny, ovoce, hodně ořechů a rostlinné bílkoviny – tofu, tempeh. Trochu se mi změnily chutě, více přemýšlím, co a kdy budu jíst.

Subjektivně říkám, že půst je o nastavení mysli. Jsem ráda, že jsem to zkusila, že jsem do toho šla. Určitě se mu budu věnovat i dál, protože je to téma spojené s dlouhověkostí, která mě zajímá.

S láskou Tina

  • autor: Tina Schmidt
  • @tinajedoma
  • foto: Shutterstock.com