Meditace 02. 04. 2020 PDF Tisk

Pravidelná meditace snižuje stres a úzkost

Rychlé tempo života zahrnuje naše dny trochou stresu a tlaku. I když někteří předpokládají, že tento druh stresu je nevyhnutelnou součástí života, pravidelná meditace vám ukáže, že tomu tak být nemusí. Přidejte ji do své každodenní rutiny a sami se přesvědčte o tom, jak dokáže kouzlit s hladinou stresu.

Pravidelná meditace snižuje stres a úzkost

Meditací hledáte cestu, ne cíl
Meditací se nesnažíte vypnout své myšlenky nebo pocity. Naopak se na ně můžete lépe soustředit, začít jim rozumět a přemýšlet nad nimi. Díky tomu budete reagovat bez negativního úsudku a emocí i při stresových situacích. 

Pro výsledky je potřeba jediné – praxe. Už po první meditaci se budete cítit uvolnění a odpočatí a zbavíte se spousty bouřících myšlenek. Nepotřebujete snahu o dokonalou meditaci, nic takového ani neexistuje. Mysl se vždy toulá svou vlastní cestou a meditace ji nechce umlčet, ale porozumět jí. 

Najděte si vlastní rutinu
Zkuste meditováním začít každý nový den. Ať už se pravidelně probouzíte v pět ráno nebo v deset dopoledne, je pravděpodobnější, že se ráno pustíte do zdravějších rozhodnutí než po zbytek dne. Meditace vás zbaví rozespalosti a pomůže otevřít svou mysl úkolům, které jsou před vámi. 

Ráno se mohou objevit desítky drobných událostí, které jsou mimo kontrolu: temperamentní batole, ranní zprávy a e-maily, rozlitá káva na košili. Buďte na tyto stresové situace připraveni a vybudujte si klidnější mysl a šťastnější vztahy.

Pro začátek vám stačí dvě minuty denně
Naučit se meditovat je jako naučit se jakoukoliv jinou dovednost. Stejně jako kdybyste začali cvičit jiné svaly, které jste dosud nevyužívali. Zkuste si to hned teď: 

Dvě minuty seďte. Najděte si pohodlné místo a polohu na sezení, ve které vydržíte vzpřímeně celé dvě minuty. 

Zjistěte, jak se cítíte. Jste úzkostliví kvůli dětem? Jste ve stresu kvůli práci? Jste vzrušení, protože jdete zkusit něco nového?

Zaměřte pozornost na svůj dech. Všímejte si vzduchu, který proudí do plic a zase ven. Počítejte si každý výdech a nádech, dokud nedojdete k desítce a pak začněte znovu od jedničky.

Vraťte zatoulanou mysl zpátky. Když si všimnete, že se vaše mysl zatoulala od počítání dechu zpátky k práci, vraťte ji zpátky a počítejte znovu svůj dech. 

Je běžné, že nebudete soustředění po celou dobu meditace a občas k vám přijdou nějaké myšlenky a pocity. Nevnímejte je jako narušitele, dívejte se na ně přátelsky a pozitivně, jsou přece vaší součástí. I když se mysl zatoulá nebo zapomenete sledovat svůj dech, je to v pořádku a součást procesu učení. V meditaci dvakrát platí, že cesta je důležitější než cíl. Na konci znovu zhodnoťte, jak se cítíte. Pomohly vám dvě minuty meditace k uvolnění mysli? Cítíte se odpočatí? 

Tipy pro meditační praxi

K meditaci nepotřebujete nic jiného, než svou mysl a tělo. Existují ale pomůcky, které vám praxi výrazně ulehčí. Nejdůležitější rozhodnutí je, kde chcete meditovat. Pro meditaci je pevný a vzpřímený sed důležitý, proto si vyberte místo, kde se cítíte dobře a nikdo vás nebude rušit. Třeba hned vedle postele. Pokud je pro vás sezení na podlaze nepohodlné a nevydržíte sedět dvě minuty v jedné poloze, pomůže vám set meditační podložky a polštáře.

Jako oporu můžete využít i relaxační válec neboli bolster, plněný kapokem. Najdete pro něj využití nejen při meditaci, ale také při jógové praxi nebo masážích. Je skvělou pomůckou pro všechny, kteří s praxí teprve začínají. Slouží jako podpora zad, beder nebo nohou a pomůže vám k pozicím, které by jinak byly nepohodlné nebo nemožné. 

Nový zvyk si upevníte snadněji, když si ho spojíte s jiným návykem. Vaše mysl se pak rychleji soustředí a připraví na to, že jdete meditovat. Takovým „pojítkem“ může být oblíbená hudba, zapálení svíčky, určitá denní doba nebo třeba tibetské bronzové činelky, které vyčistí energii v místnosti před zahájením meditace a pošlou signál vašim smyslům, že je na čase se soustředit.

Pokud chcete vyzkoušet i jiný druh meditace než jen sledování svého dechu, doporučujeme vám vyzkoušet uklidňující zvuky tibetské mísy. Naučit se na ni hrát není nic složitého – potřebujete jen speciální paličku potaženou kůží, kterou třete nebo udeříte o hrany mísy. Každá zpívající mísa zní jinak díky rozdílnému tvaru, velikosti i tloušťce stěn. S každou vás tedy čeká neopakovatelný zážitek.

TIP
Pomůcky pro meditaci můžete zakoupit třeba na Jóga Market!

  • autor: Michaela Košičová
  • foto: Shutterstock.com 

Objednat předplatné