Veganský svět blog 24. 01. 2020 PDF Tisk

Jogínská strava

V knize „Hathajóga Pradípika“, v části II., verši 1 se píše: „Když začátečník zvládne ásany, omezuje se v jídle a přijímá pouze zdravou a blahodárnou potravu, pak by měl začít cvičit pránájámu podle pokynů svého guru.“

Jogínská strava

Myslím, že zdravou a blahodárnou stravu potřebujeme všichni, ať už praktikujeme ásany nebo ne. 
Staré jógové texty uvádějí, že praktikující jogín by se měl vyvarovat mnohým, dnes běžným potravinám. Pokud tak neučiní a nebude se řídit těmito pravidly, způsobí si nemoc nebo úraz a určitě se nedočká kýženého výsledku, čímž se myslí samádhi – osvícení.



Tyto předpisy ohledně stravování se v józe nazývají mitáhára. Seznam povolených a zakázaných jídel je celkem podrobně uveden v jednom ze základních jogínských děl – Ghéranda Samhita.



Dnes už nebereme vážně a nestudujeme předpisy ze starých dob. I když jógu/ásany praktikujeme. Možná je to jeden z důvodů, proč se nám občas nedaří tak úplně na naší cestě jógy vytrvat, být zdraví, stále plní energie. Často nemáme sílu ani na meditaci a čas pro sebe hledáme jen velmi těžko.



Ale pokud je tu systém, který fungoval po tisíciletí, nemohli bychom se z něj alespoň trochu poučit nebo si vzít něco, co nám pomůže? Víme, že jídlo funguje jako palivo, zdroj energie pro naše tělo. A také víme, že musí být kvalitní a správně zkonzumované, aby bylo pro nás přínosem.



Jaké jsou tedy předpisy pro praktikanty jógy ohledně stravy?



Existuje celá řada potravin, které se nedoporučují – maso, ryby, vejce, cibule, česnek, kari, ocet, alkohol apod. Strava se dělí na tři druhy podle kvalit nazývaných guny. Nejlepší je strava sattvická, která je jednoduchá, snadno stravitelná, zdravá a čistá. Druhým typem je strava radžasická – jsou to potraviny ostré, pálivé, s povzbuzujícím účinkem a takové stravě bychom se měli vyhýbat. Třetí skupinou jsou tzv. potraviny tamasické – pro tělo těžko stravitelné, toxické, nezdravé, plné negativní energie.



Za kvalitní a zdravé považuje jogínský způsob stravování i mléko. Proto je základem jogínské diety laktovegetariánství. Obecně platí, že každý jogín by měl svůj jídelníček upravit podle svých individuálních možností a potřeb. Určitě i s ohledem na místo, kde žije.



Obecně platí, že strava, aby byla pro nás přínosem, musí obsahovat pránu, životodárnou energii. To jsou většinou čerstvé potraviny, ovoce a zelenina, ořechy, semena, koření, bylinky, obiloviny, luštěniny, rýže, kvalitní sýry.


Pro jogíny se doporučuje konzumace koření ve formě čajů a pokrmů. Ta podle svého působení pomáhají tam, kde to potřebujeme. Možná je to jedna z možností, jak začít se změnou stravování, pití čaje je pro většinu na začátek přijatelná a nenásilná změna.

Následující koření mají blahodárné účinky na podporu energie a v literatuře pro jogíny se uvádějí jako prostředek na posílení zdraví. Čaje se připravují ze směsi koření nebo jen z jednoho druhu.

Kurkuma – přírodní antibiotikum. Má výborné účinky na trávení, zvyšuje pružnost a ohebnost kloubů a vazů. Podporuje očistu nádí. V jogínské literatuře často nalezneme doporučení na povzbuzující nápoj z mléka a lžíce kurkumy, který se má pít ráno na lačný žaludek.



Skořice – je univerzálním prostředkem podporujícím zdraví těla i duše. Působí na správné prokrvení a krevní oběh, podporuje vnitřní oheň agni. Doporučuje se hlavně nemocným lidem na podporu a zesílení celého organismu. Blahodárně působí i na náš chrup.



Hřebíček – i když je to potravina z radžasické skupiny, působí jako mírné afrodiziakum, příznivě ovlivňuje chrup a aktivuje vnitřní oheň, a tím teplo v těle. Prospěšně působí na krk, plíce a žaludek.



Fenykl – tato semena jsou poměrně dobře známá i u nás, hlavně se používají na podporu trávení, odstraňují bolesti břicha, zmírňují nadýmání. Uklidňují nervy a příznivě působí i při menstruačních potížích.



Anýz a badyán – oba mají skvělou chuť a jsou výborné na podporu imunity. Výborně fungují při nachlazení a chřipce, zmírňují její projevy a napomáhají procesu léčby.

Římský kmín – občas se můžete setkat i s označením „mateřský kmín“. Na rozdíl od výše jmenovaných se toto koření nepřipravuje ve formě čaje, jelikož má velmi intenzivní chuť, ale využívá se při přípravě pokrmů, hlavně zeleniny. Podporuje správné trávení.




 Moje doporučení pro toto roční období je, abychom pili teplé nápoje a jedli vařená jídla. Vyvarovali se studeným, syrovým potravinám a jedli možná trochu méně než obvykle, abychom naše trávení, které je vlivem chladu a roční doby trochu zpomalené, zbytečně nezatěžovali.



Přeji krásné zimní dny.


S láskou


Tina