pondělí 24. 3. 2025
Praxe jógy učí studenty i učitele trpělivosti, sebepoznání, mění náš pohled na věci, situace a lidi okolo nás....
Velmi častým důvodem pro první návštěvu jógové lekce je právě praxe pozic. Ať už jsou důvodem bolesti zad, nebo jen touha zvládnout ásany, které známe z Instagramu. Myslím, že to je naprosto přirozené a neshledávám na tom vůbec nic špatného. Naopak, je dobré, když cokoliv, kohokoliv přivede na cestu jógy – vnitřní transformace.Avšak z pohledu učitele jógy by měla lekce zahrnovat více. Měla by i úplnému začátečníkovi poodhalit, co hlubšího se skrývá v poznání jógy.
Proč učit více?
Jako učitelé jógy víme, proč se studenti bezprostředně po lekci cítí dobře. Jeden z důvodů je endorfin, druhý serotonin. Pokud si odnesou více informací o tom, jak pozice působí na jejich fyzické tělo, pak budou schopni se k praxi dostat i sami doma. Pak jsou účinky hlubší a postupně se mění nejen fyzické tělo, psychika, emoce, a klienti postupně jinak pohlížejí na svůj život. Začnou postupně žít podle Pataňdžaliho Jógasúter, žít jógu.
Jak učit pozice, ale i hlubší poznání jógy?
Během lekce je samozřejmě důležité praktikující správně navést do jednotlivých pozic. Vysvětlit jim, jaký sval mají zapojit, aby klouby správně a bezpečně zaujaly své postavení v jednotlivých ásanách. Vždy je dobré zařadit ukázku dané pozice a pak můžete nabídnout jemné opravení v pozicích. Pozor, zde je třeba velké empatie. Někteří klienti mají navedení a pomoc v pozicích rádi a pro jiné je to nepříjemné, nebo dokonce rušivé. Vždy platí, pokud chci opravovat, nejprve na klienta promluvím a teprve poté následuje dotyk. Postupně od popisu pozice přecházíme k tomu, co je hlouběji skryto za danou ásanou. Od svalů procházíme hlouběji k vnitřním orgánům, pokračujeme na energetické úrovni a dále k účinkům na naši psychiku a emoce.
Jak na psychiku a emoce?
Skrze náš dech, který je jakýmsi klíčem, který nám otevírá cestu k tomu, co se odehrává uvnitř nás samotných v přítomném okamžiku. To je cesta k našemu podvědomí a k vnitřní transformaci. Proto je pránájáma na čtvrtém stupni v Pataňdžaliho Jógasútrách.
Jděte hlouběji a neučte jen to, co umíte, co bylo tisíckrát popsáno v knihách, časopisech nebo si klienti mohou nalézt na internetu. Učte je to, co neznají, neumí nebo pro čehož pochopení je třeba výkladu. Popisujte jim například svůj osobní pohled na Pataňdžaliho Jógasútry, které jsou jakýmsi manuálem jak žít jógu. A právě zde narážíme na to, co z vás udělá dobrého učitele jógy, ne jen předcvičujícího. Je to vaše samostudium (svadhyaya), vaše praxe, vaše vnitřní práce a transformace. Právě poznání vaší cesty vám přinese opravdové poznání, které bude vaší zprávou ukrytou hlouběji v jógové praxi. Ne dokonalá sestava, hudební playlist nebo krásně napsaná upoutávka na lekci, ale právě vaše studium, spirituální cesta a autenticita jsou klíčem.
Co dalšího je skryto v učení za hranicemi pozic?
Jako učitelé nejprve skrze pozice ukazujeme studentům cestu k poznání fyzického těla. Pomáháme jim nalézt odvahu překonávat hranice, a tím nalézt vnitřní sílu k hlubším změnám, odvahu bořit naučené stereotypy a vytvářet nové. Pro tento vnitřní proces je třeba sdílet radost i z malých pokroků, kteří klienti učiní. Ukazovat jim jejich posun, pokrok, změnu. Právě to bývá často to, co studenty jógy posouvá vpřed a inspiruje je. Jejich posun je velkou inspirací i pro vás.
Jóga, vnitřní proces, vnitřní změna…
Praxe jógy učí studenty i učitele trpělivosti, sebepoznání, mění náš pohled na věci, situace a lidi okolo nás. Zkuste si psát deník, ať už svůj osobní, nebo učitelský. Pohled zpět vám pomůže ukázat, jak velký kus cesty již máte za sebou, jakou jste prošli vnitřní transformací.
Zkuste nazývat čas pro svoji praxi každou minutu vašeho života, ne jen okamžik, kdy stojíte na podložce.
Namasté, Zuzka