BLESKOVĚ
Veganský svět blog 22. 10. 2021 PDF Tisk

Jídlo a stres

Příliš mnoho práce, strach z budoucnosti – náš každodenní život na nás vytváří tlak. Někdy ho zvládáme lépe, jindy hůře. Naše řešení těchto situací bývá různé. Ale častokrát je spojené s jídlem, s chutí k jídlu.

Jídlo a stres

Všichni to určitě známe, večer po práci sníme klidně tabulku čokolády nebo sáček chipsů. Nedokážeme si říct ne, co se týká množství a skladby naše jídelníčku. Saháme po nezdravých jídlech, nebo naopak nemáme chuť jíst vůbec. Což samozřejmě není taktéž dobré.

Podzim je roční doba, kdy se kumulují stavy deprese, špatné nálady. Když k tomu připočteme stres, který máme v práci nebo doma, je najednou těžké dodržet správný jídelníček, zůstat u cvičení, držet se vytyčeného režimu.

Když jsme ve stresu, cukr v krvi stoupá, tím se tělo připravuje na boj, nebo útěk. My ale obvykle nikam neutíkáme ani nebojujeme, ale zároveň náš stres nemizí. Tělo je tak v neustálém napětí. I když existují různé podpůrné techniky na odbourání a zvládání stresu, jako jsou meditace, relaxace, speciální dýchání, jídlo je také důležitým faktorem, jak se stresem bojovat.

Jídlo může pomoct stres odbourat, nebo naopak jeho projevy zhorší. Proto je dobré vědět, co, kdy a jak jíst.

S redukcí stresu vám pomohou:

  • Celozrnné potraviny – celozrnné pečivo, vločky, těstoviny z celozrnné mouky, quinoa apod. Jde o komplexní sacharidy, které vám dodají dlouhodobou energii a také jsou prospěšné pro vaše zažívání.
  • Jídlo bohaté na tryptofany – tyto látky nám pomáhají vytvářet v těle serotonin, hormon dobré nálady. Tryptofany obsahují oříšky, semínka, sója, tofu, tempeh, ale i banány a špenát.
  • Zdravé tuky – na rozdíl od nezdravých saturovaných tuků, které zatěžují trávení, zdravé tuky dodávají tělu prospěšné látky a antioxidanty a nezvyšují krevní tlak. Zařaďte do jídelníčku mleté lněné semínko, omega-3 oleje nebo chia semínka.
  • Zelenina a ovoce – tato kategorie by měla být samozřejmostí a i tak je u nás konzumace čerstvého ovoce a zeleniny malá. Dopřejte si aspoň jablko denně.
  • Tmavá čokoláda – určitě ta s obsahem kakaa aspoň 70 %. Kakao stimuluje náš nervový systém a vyvolává pocit blaženosti.

V případě, že vlivem stresu nemáte chuť na jídlo, může vám pomoct:

  • Procházka – čerstvý vzduch, chůze, pobyt v přírodě jsou těmi nejlepšími prostředky proti pochmurné náladě, ale také nám navrátí pocit hladu. Jistě to znáte, že po pobytě v přírodě máte veliký hlad a tělo si říká o dobití energie.
  • Plánování a časový harmonogram jídla – pravidelnost je jedním ze skvělých prostředků, jak do sebe dostat jídlo. Naplánujte si čas, kdy se budete věnovat jenom jídlu, budete mít na něho prostor bez všech rušivých elementů.
  • Najít si jídlo, které dokážete jíst, i když nemáte na nic chuť – určitě se najde jídlo, které sníte, i když nemáte hlad, nebo ho máte rádi tak, že mu málokdy odoláte. Také se dá naučit jíst jedno speciální jídlo, jehož chuť je vám příjemná a navodí vám příjemný pocit v těle.

Přeji mnoho barevných podzimních dní, plných radosti a bez starostí.

S láskou Tina

  • autor: Tina Schmidt
  • @tinajedoma
  • foto: Shutterstock.com

Objednat předplatné