Jezme méně a kvalitně


18. 10. 2019


Příprava a konzumace kvalitního jídla připraveného jednoduše a rychle může změnit váš život. Získáte více času na věci, na kterých opravdu záleží a dnes na ně máte málo času třeba i proto, že stojíte frontu v supermarketu nebo trávíte hodiny v kuchyni.

S ohledem na můj minulý článek, přemýšleli jste o tom, jak by vám mohl minimalismus pomoct lépe a kvalitněji jíst? Vím, že o minimalismu se mluví spíše v souvislosti se zbavováním se věcí, nenakupováním, zařizováním bytu apod. Mě už déle zajímá otázka, jak na jednoduchost v jídle. Přijde mi, že jsme zbytečně zkomplikovali i takovou jednoduchou věc, jako je jídlo. Já bych byla ráda, kdybyste se inspirovali a zjistili, že i toto je cesta.

Začněme se základními složkami

To nejdůležitější je, abychom měli stravou pokryty všechny potřeby našeho těla. Správně vybalancované složení sacharidů, bílkovin, tuků, minerálů a vitamínů. Myslím, že toto je přesně to nejdůležitější z hlediska výživy. Správně nastavené složení zaručí, že se cítíme plní energie, máme krásnou pleť, celkově se cítíme zdraví a v pohodě. Jídlo by pro nás mělo být spíš doplněním paliva a až potom potěšením.


Jezme méně

Zní to jako logický argument, protože se bavíme o minimalismu v jídle. A je to opravdu tak, stačí na začátku jen vynechat neustálé „uzobávání“ a svačinky. Kolikrát za den si něco dáte jen tak? Stačí nám tři jídla denně, nebo jich potřebujeme pět?

Jezme jednoduché/celistvé potraviny

Někdy stačí, když se naše jídlo bude skládat ze základních, co nejméně zpracovaných potravin. Například jablko s krekry a oříšky. Ideální jsou potraviny, které v obchodě nemusí mít na sobě štítky o složení. Z větší části by to měla být zelenina a ovoce. Žádné polotovary.

Zkusme to bez masa

Cesta veganství asi není pro každého. Ale minimalizovat dopad našeho stravování na životní prostředí by mohlo být smysluplné. Stačí se podívat na některé statistiky ohledně dopadu konzumace masa na životní prostředí. Ale na začátek by možná stačilo, kdybychom jedli méně masa, například jednou týdně nebo jen příležitostně.

Kvalita nad kvantitou

Minimalismus není o asketismu. Je o zjednodušení životního stylu tak, aby vám to dávalo smysl. Mít méně je často cesta k tomu mít kvalitnější věci a více si užívat to, co máme. Nákupem lokálních potravin stoupne jejich cena. Ale je to to nejlepší, co pro sebe můžete udělat. A pravdou je, že když vás jídlo stojí víc, víc si ho vážíte a méně s ním plýtváte. Já ráda nakupuji na tržnici, kde toho pána znám už léta, nevadí mi zaplatit mu více, protože vím, že zelenina je kvalitní, vypěstovaná s láskou. Snažím se koupit jen tolik, kolik právě potřebujeme.


Připravujme jednoduchá jídla

Stačí málo, zkombinovat tempeh s pečenými bramborami a zeleninou, a máte vyvážené a chutné jídlo. Jednoduché a zdravé. Někdy stačí salát ze zeleniny, ořechů a opečeného tofu. Já miluji naše tzv. „suché večeře“, kdy máme jen nevařené jídlo. Něco na způsob tapas. Nakrájená zelenina, humus, kvalitní chléb. Hlavně přes týden, kdy mi to ušetří hodinu u sporáku. Velké a komplikovanější jídla si více užijeme přes víkend, když je na ně čas a nálada.



Příprava a konzumace kvalitního jídla připraveného jednoduše a rychle může změnit váš život. Získáte více času na věci, na kterých opravdu záleží a dnes na ně máte málo času třeba i proto, že stojíte frontu v supermarketu nebo trávíte hodiny v kuchyni.

S láskou Tina

 

foto: archiv autorky


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket