Veganský svět blog 19. 06. 2020 PDF Tisk

Japonské stravování a pohled na život

„Nechť je tvé jídlo tvým lékem a tvůj lék nechť je tvým jídlem.“ (Hippokrates)

Dokonalým příkladem této rady řeckého lékaře Hippokrata z 5. století a současně hlavním důvodem dlouhověkosti Japonců je japonská strava.

Japonské stravování a pohled na život

Strava Japonců je jednoduchá a vyvážená, tvořená základními potravinami, jako jsou ryby bohaté na omega mastné kyseliny, rýže, celá zrna, tofu, sója, miso, mořské řasy a zelenina. Všechny tyto potraviny mají nízký obsah nasycených tuků a cukrů a jsou bohaté na vitamíny a minerály, které snižují riziko rakoviny a srdečních chorob.

Zdravá strava vedla v Japonsku k velice nízké míře obezity, zatímco ostatní země zápasily a stále zápasí s vysokým procentem obézních. Jen 4,3 % japonské populace je obézních, ve srovnání s 27,8 % ve Velké Británii a 36,2 % ve Spojených státech. V ČR trpí mírnou obezitou 18,5 % obyvatel. Obezita je hlavní příčinou vážných chorob, jako je cukrovka, rakovina a srdeční choroby, z toho pak logicky vyplývá, že Japonci žijí déle i díky své zdravé stravě.

A začínají s ní už v dětství. Japonské školy se řídí zdravými stravovacími pokyny, obědy obsahují spoustu ovoce a zeleniny a velmi málo rafinovaného cukru. Naučit se, jak jíst vyváženou stravu už v útlém věku, je základem pro dobré zdraví po zbytek jejich (pravděpodobně dlouhých!) životů.

Vědomé stravování
Přiznejte se, jíte večeři na pohovce při sledování televize nebo při jídle procházíte sociální sítě, telefonujete apod.? Pokud vám to zní povědomě, pravděpodobně nevěnujete pozornost tomu, co a jak jíte.

Běžné rčení v Japonsku zní: „Hara hachi bu,“ a radí lidem, aby jedli, dokud nebudou plní z 80 %. Má se za to, že se jedná o konfuciánské učení, které se zhruba překládá jako – jíst do osmdesátiprocentního zasycení.

Výzkum ukazuje, že mikroorganismy žijící ve střevě mohou ovlivňovat proces stárnutí. Špatné střevní zdraví způsobuje zánětlivou reakci v těle, která je spojena s chorobami, jako jsou mrtvice, demence a srdeční choroby. Čím více jíte, tím více zánětlivého stresu působí na vaše tělo. Mozku obvykle trvá alespoň 20 minut, než si uvědomí, že jste plní, takže Japonci používají „hara hachi bu“ jako připomenutí, aby přestali jíst dřív, než budou plní na 100 %. 

Menší porce a pomalejší stravování jsou také tajemstvím dlouhého života Japonců. Jídlo servírují na spoustu menších talířů, sedí na podlaze a jedí společně. Jedení hůlkami celý proces zpomaluje, což rovněž napomáhá trávení.

Tajemství žít déle není jen o tom, co jíte. Pokud chcete žít déle, musíte se zaměřit také na to, jak jíte.

Pití zeleného čaje
Japonci pili po staletí velké množství zeleného čaje matcha. A věděli proč. Tento starověký nápoj je bohatý na antioxidanty, které posilují imunitní systém a pomáhají předcházet rakovině. Příznivě působí při trávení, vyrovnává hladiny energie a reguluje krevní tlak. Čaj dokonce přispívá k zachování membránových buněk a zpomaluje buněčné stárnutí. Tajemství síly čaje matcha spočívá ve výrobním procesu. Při pěstování se v poslední fázi sníží přístup slunečního světla o 90 %, následkem čehož se zvýší obsah chlorofylu a antioxidantů. Japonci pijí čaj několikrát denně a také praktikují tradiční japonské čajové obřady, jejichž historie je víc než 1000 let stará.

Až příště budete chtít sáhnout po šálku kávy, proč raději nezkusit zelený čaj?

Aktivní životní styl
Víme, že sedavý životní styl může vést ke špatnému zdraví a kratšímu životu. Britská studie tvrdí, že přes dva miliony Britů budou žít se čtyřmi nebo více chronickými nemocemi do 20 let kvůli jejich neaktivnímu životnímu stylu. Japonci tomu zabránili začleněním pohybu do svého každodenního života.

Přibližně 98 % japonských dětí chodí pěšky do školy. Každé ráno tamní rádio vysílá pořad Rajio taiso – rádiovou rozcvičku pro všechny. Denní dojíždění je také aktivní, protože většina lidí chodí nebo jezdí na kole k vlakovému nádraží, stojí ve vlaku a poté jdou pěšky do práce. 

A není to tak, že na ně nezbude místo k sezení – prostě to dělají zdravěji a vědomě. Lidé často sedí na podlaze při jídle nebo jsou v klečící poloze známé jako „seiza“. Ta pomáhá udržovat sílu středu těla a flexibilitu. Dokonce i návštěva toalety má v sobě pohyb. Na tradičních japonských toaletách jste v dřepu, což je zdravější pro střeva a svaly!

Důležitost každodenní fyzické aktivity je přítomna i ve vyšším věku Japonců. Je běžné, že mnoho starších lidí v Japonsku stále chodí pěšky nebo jezdí na kole.

Ikigai
Podobně jako mají v Dánsku „hygge“ nebo ve Francii „joie de vivre“, Japonci žijí s „ikigai“. Tato starověká filozofie se překládá jako „důvod k životu“ a vybízí lidi, aby žili s radostí a úmyslem.

Způsob života s ikigai je obzvláště populární na Okinawě, známé jako „země nesmrtelných“. Mají nejvyšší míru staletých lidí na světě. Okinawané milují svou komunitu a s jejich sousedy je pojí úzké pouto.

Věří, že mít účel je nezbytné pro naplnění života a že lze najít radost a smysl v mnoha aspektech života, jako je pomoc druhým, dobré jídlo a milující přátelé a rodina. Nemají ani slovo označující odchod do důchodu a raději se dále aktivně angažují v životě komunity, pěstují svoji vlastní zeleninu, scházejí se a snaží se být prospěšní.

Studie ukazují, že máme-li smysl života, spolu s lepším spánkem a nižší mírou chronických onemocnění, prodlouží se jeho délka. Výzkum také poukázal na to, že odchod do důchodu může přivodit dřívější smrt, protože přicházíte o smysl a účel života.

Pokud tedy hledáte způsob, jak si prodloužit a zkvalitnit život, najděte si svůj „ikigai“ a žijte s radostí a pocitem naplnění.

S láskou Tina

  • autor: Tina
  • @tinajedoma
  • foto: Shutterstock.com