Meditace 14. 10. 2021 PDF Tisk

Jak správně meditovat

Nejtěžším krokem je posadit se a začít. Najít si chvilku a zklidnit se. Nejčastěji se vymlouváme na to, že nemáme čas, nemáme kde. Víme, že jsou to jen výmluvy. Ideální by bylo začít pod vedením někoho zkušeného, ale kde ho najít? Pravda je, že by to byla jen další výmluva, proč nemeditovat. Proto na nic nečekejte a začněte.

Jak správně meditovat

Někdy potřebujeme radu, jak začít, motivaci, proč začínat, a povzbuzení v tom vytrvat.

Na úvod jsem si připravila jednoduchý návod, o který se můžete opřít.

  1. Čas – kdy meditovat? Není jednoznačná odpověď. Je to na vás, ale doporučím pro začátek ráno. Vaše mysl je klidná, ještě není ponořená do každodenních starostí a úkolů, které vás čekají. Když vstanete o pár minut dřív než zbytek rodiny, máte zaručený klid a chvilku jen pro sebe. Nejprve si zvolte kratší časový úsek, ve kterém budete na meditaci plně koncentrovaní. Bohatě stačí pět minut, někdy jen dvě.

  2. Oblečení – na první pohled nepodstatná záležitost. Ale když s něčím začínáme, když si budujeme návyk, neexistují nepodstatné detaily. Při meditaci bychom se měli cítit pohodlně, příjemně, neměla by nám být zima. Volte jakékoli oblečení, které vám dodá pocit pohodlí. Když budete začínat ráno, nezůstaňte v pyžamu. Dáte tím tělu a mysli najevo, že jste probuzení a vykonáváte činnost, na které vám záleží. A je menší pravděpodobnost, že vás zláká představa teplé postele.

  3. Pozice – základní je sed s rovnými zády. Pozice v lehu určitě vhodná není, často se totiž stane, že pomalu usneme a přestaneme se soutředit. Je jedno, jaký sed zvolíme. Můžeme sedět na židli, na zemi, na meditačním polštáři. Pozice musí být pohodlná, abychom vydrželi delší čas nehnutě. Když zvolíme sed na zemi, je lepší podložení sedacích kostí tak, aby byla pánev výš než kolena. Můžeme sedět i na kolenou, jen je důležité v pozici vydržet.

  4. Prostředí – mělo by nás inspirovat a motivovat k tomu, abychom s meditací začali. Hlavně v začátcích je vhodné vytvořit si malý prostor, kde budeme vědět, že tohle je naše místo, na němž můžeme nerušeně být, zavřít oči a meditovat. Místo, kde se cítíme bezpečně. Když vám pomůže svíčka, klidně si ji zapalte, když vám pomůže vonná tyčinka, tak ji použijte. Důležité je, abyste pár minut vytrvali, byli koncentrovaní a soustředění sami na sebe.

  5. Pravidelnost – abychom dosáhli úspěchů a vytyčených cílů, je důležité vytrvat. Udělat ze své meditace, a je jedno, jak je dlouhá, každodenní rutinu. Na první pohled je to jednoduché, ale všichni víme, že vytrvat a něco dělat pravidelně vyžaduje disciplínu. Když do té pravidelnosti přidáte nějakou drobnou radost, něco, nač se vždy těšíte, bude to jednodušší. Klidně to může být šálek kávy, který si po meditaci vypijete, nebo teplá sprcha. Já mám ráda svůj výlet na balkon, vždy po ranní meditaci tam vyjdu, kochám se výhledem a kytkami. Dělám to, i když prší nebo je zima. Můj ranní rituál. Rituály nám dodávají pocit jistoty a bezpečí, pocit, že svět je bezpečné a krásné místo. Někdy je těžké v tomto nastavení mysli zůstat, ale krůček po krůčku se k tomu dopracujeme.

Posadit se, zavřít oči a začít. Tak jednoduché to může být.

  • autor: Tina Schmidt
  • @tinajedoma
  • foto: Shutterstock.com

 

 

Objednat předplatné