Veganský svět blog 20. 03. 2020 PDF Tisk

Jak nakupovat a jak se stravovat v aktuální situaci

Kdo z nás je zvyklý na to být zavřený doma po dobu min. 14 dní, nevycházet, trávit čas s dětmi a častokrát k tomu i pracovat? Mám pár nápadů, jak toto období přežít, co se plánování jídla, vaření a nakupování týká.

Jak nakupovat a jak se stravovat v aktuální situaci

Všichni jsme se ocitli v nové situaci. Zavření doma se svou rodinou. Na první pohled je to krásná situace, být spolu a užívat si jeden druhého. Na druhé straně se k tomu mohou přidat menší či větší problémy. Mohou být různé a nemusí být žádné, samozřejmě. Jenže… Kdo z nás je zvyklý na to být zavřený doma po dobu min. 14 dní, nevycházet, trávit čas s dětmi a častokrát k tomu i pracovat?

Mám pár nápadů, jak toto období přežít, co se plánování jídla, vaření a nakupování týká.

Nákupy

Rozhodně není čas na paniku a nákupy ve velkém, důležité je PLÁNOVÁNÍ. Nevyrážejte bez plánu, co nakoupit. Napište si seznam věcí, které potřebujete, vycházejte z jídelníčku, který si doma jako rodina připravíte (k tomu více níže). Seznam je dobrý i proto, že zabrání nákupu věcí, které vlastně ani nepotřebujeme. Více než jindy je důležité nakupovat s rozumem.

Kupujte hlavně čerstvé potraviny – ovoce a zeleninu. I pro případ, že někdo onemocní, je potřeba mít zásobu vitamínů. A nejlepší jsou ty čerstvé. Asi ale není čas nakupovat ovoce, které vaše děti nejedí, s tím, že je to nyní naučíte. Nenaučíte a ovoce se vyhodí. Proto plánujte s rozmyslem. Nekupujte polotovary, chemicky upravené potraviny, sladkosti.

Na sestavení nákupního seznamu by se měli podílet všichni, dovolte dětem, aby si také mohly na seznam něco napsat. Učíte je plánovat a zapojujete je do chodu domácnosti. Děti můžou zapisovat, nalepit nálepky, aby byl seznam hezký, nebo vymyslet něco jiného.

Jídelníček na jeden týden (upravte si dle potřeby)

Jak jsem již výše psala, je dobré do plánování zapojit všechny členy domácnosti. Stanovte si hranice nebo dejte na výběr z několika možných variant. Při sestavování myslete na jídlo třikrát denně + malé svačiny přes den. Je dobré lístek napsat a dát na viditelné místo, aby ho všichni viděli. Nebude se vám dít to, že za vámi budou členové domácnosti chodit s otázkou, kdy budeme jíst? Co budeme jíst?

Jednotlivá jídla mohou vycházet i z toho, co máte den předtím. Příklad: Vaříte na večeři rýži s omáčkou, ale víte, že vám skoro vždy něco zůstane do druhého dne, proto naplánujte například rizoto, paellu apod., kde tu rýži můžete použít. Polívka se dá jíst i na druhý den. Plán by ale měl být takový, aby každý den bylo čerstvé jídlo. Ohřívané jídlo ztrácí svoje kvality. Nejdůležitější je ale pestrost a čerstvá zelenina ke každému jídlu. Inspirujte se v knihách nebo na internetu. Je možná čas oprášit staré rodinné recepty. :) Určitě zařaďte i nějaký zákusek nebo sladkost – puding, buchtu, ovocný salát, palačinky apod. Součástí by měl být i pitný režim. Čaje z bylinek, čerstvé šťávy z ovoce a zeleniny. Každý by měl mít radost z toho, co přijde, ale zároveň si uvědomte, že nejde vyhovět pokaždé všem. :) Je to skvělá příležitost pro všechny naučit se spolu líp vycházet, možná i ustoupit a přizpůsobit se. Zase se děti můžou aktivně při psaní zapojit, napsat jídelníček na počítači nějak hezky, existují šablony apod. I puberťák by mohl být do těchto činností vtažen.

Vaření

Pokud má vaše domácnost více členů, každý by se měl podílet na přípravě. Ať už vařením nebo jen krájením, strouháním, uklízením do myčky nebo mytím nádobí. Děti to většinou milují, problém ale je, že když už pomáhají, tak chtějí dělat všechno a je to někdy chaos a nápor na nervy. :) Proto zase nastavte pravidla, domluvte se, jak bude spolupráce vypadat.

Jasně by měla být stanovena spolupráce i mezi rodiči. Je jedno, kdo rád vaří a komu to jde lépe. Nikomu se nechce trávit čas u sporáku celý den, 14 dní v kuse. Proto i rodič, který neumí vařit, by se měl zapojit – možná jako děti pomáhat anebo je čas se něco jednoduchého naučit.

Muži mají většinou větší trpělivost s dětmi, takže ta dělba práce může být s ohledem na tuto skutečnost. Jen by to nemělo být bez jasně stanovených pravidel, pro všechny. V případě, že někdo z rodiny onemocní, a nemusí to být jen vy víte jaká :) choroba, je dobré tomu uzpůsobit i jídelníček. Ale o tom možná někdy příště… Nezapomínejte na sluníčko a dobrou náladu.

Přeji vám při vaření kopec srandy a radosti, pevné nervy a hlavně pevné zdraví.

S láskou Tina

foto: Shutterstock.com