Veganský svět blog 21. 02. 2020 PDF Tisk

Co jíst a nejíst před lekcí jógy

Znáte to, dobíháte na poslední chvíli na lekci. A až na podložce si uvědomíte, že jste ještě nic nejedli. Nebo vyrážíte na lekci brzy ráno a víte, že než tam přijdete, váš žaludek dá o sobě vědět a vaše soustředění nebude na 100 %, nemluvě o energii, kterou mít nebudete....

Co jíst a nejíst před lekcí jógy

Je jasné, že zkruty v pozicích s plným žaludkem nejsou příjemné, nemluvě o trávicích procesech a vypouštěných plynech (ano, i to se stává :)). Tak jako u ostatních věcí spojených s jógou si i v této oblasti musíme uvědomit, že své tělo známe nejlépe my sami. Proto nám často ani nefungují dobře míněné rady a doporučení od zkušenějších kolegů. Někomu vyhovuje jíst hodinu před začátkem lekce, ale vaše tělo může reagovat úplně jinak. A v józe platí, že bychom měli poslouchat, co naše tělo říká.

Některé klasické jógové tradice jako aštanga jóga doporučují ranní cvičení s prázdným žaludkem. Iyengar ve svém klasickém díle „Light of Yoga“ píše, že pokud je prázdný žaludek pro nás nepřijatelný, můžeme si dát kávu, kakao nebo mléko před lekcí. Pro mnohé ale ani tato cesta není schůdná.

Když máte lekci uprostřed dne nebo odpoledne, je jídlo dobré zakomponovat do denního režimu tak, aby fungovalo. Praktikovat se nedá bez energie ani s kručením v břiše. Určitě bude lepší zařadit lehké jídlo z vařené zeleniny. A v případě nouze, krizové situace, může fungovat následující:

Ovoce + protein: ovoce, klidně sušené, ideálně sezonní a naše, ne exotické, například jablko s arašídovým nebo jiným ořechovým máslem, bobulovité ovoce s jogurtem (raději rostlinným)

Ořechy: hrst mandlí nebo vlašských ořechů poskytne vašemu tělu bílkoviny a tuky s malým množstvím sacharidů, a to vám pomůže příjemně strávit čas na podložce, bez kručení v břiše

Fitness tyčinky: pozor, je lepší, když má tyčinka vyšší obsah bílkovin a nižší obsah cukrů. Někomu postačí i půl tyčinky. :) Apeluji na kvalitní, které mají ve složení jen ořechy, datle, semínka apod., bez přidaných konzervantů.

Obiloviny: menší množství vařených ovesných vloček nebo jiných vařených obilovin je dobrým zdrojem energie, zároveň nemáte pocit plného žaludku

Během lekce je důležité být hydratovaný, není ale vhodné pít. Naše tělo se má soustředit jen na ásany, ne na trávení, a i voda v žaludku spouští trávicí systém. Proto se doporučuje pít před zahájením lekce nebo v průběhu dne dobře zavodnit tělo, hlavně pokud jdete na dynamické styly jógy. V případě ranní lekce je dobré vypít doma jednu sklenici teplé vody s citronem a pak ještě po cestě aspoň dvě deci vody.

Naše tělo tráví každý typ potraviny trochu jinak, je opravdu na nás, abychom vypozorovali, co nám vyhovuje a co ne. Rozhodně bych se ale vyhnula těmto potravinám, které volíme z přesvědčení, že jsou zdravé a vyhovující, min. 2 hodiny před lekcí:

Vejce natvrdo: i když se můžou jevit jako pohodlný a plnohodnotný zdroj bílkovin, mnoho lidí má po jejich konzumaci zvýšenou tvorbu žaludečních kyselin, což by při lekci mohl být problém

Česneková jídla: v jogínské literatuře se česnek a cibule pro praktikanty jógy vůbec nedoporučují. My se jich ale zbavujeme těžko, a proto bychom se měli vyhnout alespoň jídlům, která obsahují hodně česneku. Mimochodem to ocení i lidé na podložce vedle vás. :D

Smoothies: vím, že mnoho lidí nedá dopustit na své ranní smoothie :), ale větší množství syrového ovoce a zeleniny v žaludku může způsobit, hlavně v rotačních pozicích nebo v pozicích, kde je tlak na břicho, nepříjemné pocity.

Na závěr jen zopakuji doporučení, pozorujte své tělo a naslouchejte mu. To je nejvíc, co pro sebe můžete udělat, na podložce i mimo ni.

Namasté

Tina

 

foto: archiv autorky