Pránájáma a dech 21. 04. 2020 PDF Tisk

Bhastrika

Bhastrika zahrnuje rychlý a silný proces vdechování a vydechování poháněný pohybem bránice. Pohyb dechu je doprovázen slyšitelným zvukem. Bhastrika používá činnost břišních svalů a bránice k nasávání vzduchu dovnitř a ven z plic, generování tepla v těle vytlačováním krve trávicími orgány, tónování jater, sleziny, žaludku a slinivky břišní a zvyšuje trávicí kapacitu.

Bhastrika

Jóga a její tradice nás učí různé pozice, techniky dechu a techniky očišťující.

Bhastrika je jednou z nich, jedná se o tradiční dechovou techniku, tedy pránájámu. Řadí se ovšem také mezi krije, očistné techniky. Náročnější čili komplexnější techniky dechu, jako jsou různé druhy pránájámy, se řadí do očistných technik, a to proto, že očišťují nejen naše tělo, ale také mysl. Zrovna tak jako technika kapálabháti se i bhastrika „používá“ k vyčištění dýchacích cest a také jako příprava na další práci s dechem. Říká se jí také „řev dechu“ a mechové dýchání.

Chtěli byste zvýšit svou energii? Posílit imunitní i nervový systém a zároveň zapálit vnitřní oheň?

Solární plexus, se kterým tato technika pracuje, je středem moci a světla a stálý plamen je zde zdrojem dobrého zdraví.

Bhastrika zahrnuje rychlý a silný proces vdechování a vydechování poháněný pohybem bránice. Pohyb dechu je doprovázen slyšitelným zvukem. Bhastrika používá činnost břišních svalů a bránice k nasávání vzduchu dovnitř a ven z plic, generování tepla v těle vytlačováním krve trávicími orgány, tónování jater, sleziny, žaludku a slinivky břišní a zvyšuje trávicí kapacitu.

Kapálabháti je dechovou technikou, která bhastrice předchází. Dechové techniky a techniky očistné nám pomáhají osvěžovat celé tělo. Je vhodné je aplikovat v rámci jógové praxe ráno a také na lačno, aby se z těla vyloučily přebytečné toxiny. Než si příště uvaříme kávu, protože cítíme únavu, zvolme raději bhastriku. Efekt této techniky je doslova probuzení celého systému.

(Neaplikujeme před spaním.)

Tato technika také urychluje metabolismus a napomáhá trávicí soustavě.

Jak techniku provádět:

Začínáme pomalu, rychlostí jednoho dechu za sekundu.

  1. Vysoký sed, uvolněná ramena, hluboký nádech a silný výdech nosem, s každým nádechem se nadechneme do břicha.
  2. Začínáme vydechovat silně nosem, až z nás začne vycházet (silný) zvuk. Následuje intenzivní inhalace rychlostí jedné sekundy za cyklus.
  3. Ujišťujeme se, že dech vychází z bránice, držíme hlavu, krk, ramena a hrudník v klidu, zatím co břicho se pohybuje dovnitř a ven.

První cyklus provádíme deset dechů bhastriky, přidáváme pauzu – dýcháme přirozeně. Sledujeme pocity v těle. Po pauze 15–30 sekund pokračujeme v dalším cyklu. Tentokrát aplikujeme 20 dechů. Následuje pauza 30 sekund s přirozeným dechem a poslední kolo praktikujeme 30 dechů bhastriky.

Můžeme také postupovat takto: 3 kola po 7 až 10 deších, pokud můžeme zvýšit sílu i rychlost, aplikujeme 2 dechy za sekundu a celý proces se může dostat až na 120 dechů za kolo (pro zkušenější), mezi koly vždy aplikujeme pauzu s přirozeným dechem.

Během praktikování stále posloucháme své tělo. Technika sama o sobě je bezpečná, pokud se cítíme „zmoženě“, je dobré si dát chvíli pauzu. Až nepohodlí pomine, můžeme pokračovat v dalších cyklech. Tělu přirozeně může trvat, než si na tuto techniku zvykne. Je poměrně silná a chce určitou průpravu. V pravidelnosti můžeme vnímat její požehnání. Způsob, jakým probouzí a aktivuje tělo, je velmi unikátní.

Kdy je vhodné techniku absolvovat?

  • Ihned po probuzení.
  • Vzhledem k tomu, že bhastrika aktivuje a oživuje tělo, je skvělou „přísadou“ ranní praxe. Pokud se potřebujeme předtím rozhýbat, je velmi vhodné začít den fyzickou praxí, rozproudit tělo a prozářit ho přirozeným dechem a poté techniku aplikovat. Dostane nás do perfektního „rozjezdu“ na celý den.
  • Během poledního útlumu.
  • Speciálně pro ty z nás, kteří pracují v kancelářích, pokud se po obědě nebo během dne dostávají do útlumu, je ideální zvolit tuto techniku a lehce se „nakopnout“, udělá nám mnohem lépe než káva.
  • Před tréninkem.
  • Ideální je aplikovat tuto techniku před běháním, sportem, cvičením všeho druhu, tento proces zahřeje, probudí a „nastartuje“ tělo, což je vhodnou přípravou pro jakoukoliv další aktivitu.

Bhastrika nám dodá vytrvalost, nadšení a zvyšuje pocity pohody a klidu. Staří jogíni říkali, že bhastrika a její denní praktikování přináší schopnost ovládat tok energie v těle. Zkusme aplikovat 2 až 3 denně po dobu jednoho roku a uvidíme, zdali mají pravdu. :)

Bhastriku nepraktikujeme v době těhotenství, při nekontrolovatelné hypertenzi, epilepsii a panických záchvatech. Bhastriku nejlépe aplikujeme na lačno či minimálně dvě hodiny po jídle. (Nikdy ne s plným žaludkem!)

 

  • autor: Kateřina Kostková
  • @kace.yogaforlife
  • foto: Shutterstock.com