9 tipů začínajícím lektorům aneb jak nalézt pevnou půdu pod nohama

28. 06. 2019


Dokončili jste svůj lektorský kurz nebo již učíte pár let, a stejně cítíte pocit nervozity a trémy? Nevadí. Těchto pár tipů vám pomůže nalézt pevnou půdu pod nohama a v každé lekci odevzdat to nejlepší z vás.

1. Praxe, praxe a zase praxe

Snažte se učit. Doslova kdekoliv a kdykoliv. To, že budete vést lekce pravidelně, klidně dvě i tři denně, vám dodá nejen pocit jistoty, ale také poznáte mnoho praktikujících. Každý je jiný, jinak zkrácený, flexibilní, s jinou motorikou, a vy budete mít možnost rozšířit si své znalosti a dovednosti. Možná bude obtížné bez předchozí praxe získat lekce ve vámi oblíbeném studiu, protože vyžadují 1000 odučených hodin. Jak tedy získat praxi? Učte rodinu, kamarády, vypište si lekce zdarma v blízkém parku. Pozorujte své studenty a učte se.

2. Prodýchejte své obavy a strach

Vzpomeňte si na doby, kdy jste vy byli studenty a přibíhali na poslední chvíli do studia, a ještě před lekcí rychle odpovídali na e-mail, sms nebo vyřizovali telefonní hovor. I když lektor začal mluvit, vaše myšlenky byly ještě „v práci“. Jak zklidnit mysl? Dechové techniky v úvodu lekce jsou ideální a vy můžete praktikovat společně se svými studenty. I vy zklidníte emoce a mysl bude jasná, klidná a soustředěná na odučení dobré lekce. Nezapomeňte, pokud máte pochybnosti, zastavte se a dýchejte. Toto platí v běžném životě stejně jako při vedení lekce.

3. Praktikujte, co učíte

Zkuste si několikrát sami projít to, co chcete učit. Natočte se, a pak si podle vlastního videa zacvičte. Uvidíte, zda jsou vaše instrukce jasné, jestli na sebe pozice logicky navazují, a že vám pomáhají navést studenty k finální pozici, která je cílem vaší lekce. Takto můžete každou lekci brousit jako diamant, do perfektní podoby. Samozřejmě, i meditaci nebo pránájámu můžete takto zdokonalovat, ale zde je lepší živé publikum, které vám po lekci sdělí své pocity, které jsou pro vás velmi důležité. Nebojte se na ně zeptat i po veřejné lekci. Jen to vám pomůže mnohé pochopit a posunout vás. Zpětná vazba je důležitá vždy a všude.

4. Buďte na lekce připraveni a nebojte si vzít své poznámky

Já si své workshopy vždy připravuji. Beru si své poznámky s sebou do studia, i když je v 99,9 % neotevřu. Je to psychická „záchranná síť“. Jsem klidnější, když vím, že kdyby se cokoliv stalo, mohu do nich nahlédnout. Není to ostuda, ale ukázka vaší zodpovědnosti. Dlouho jsem s tímto bojovala, ale dnes vím, že je to spíše pro urovnání myšlenek a připravení osnovy toho, co chci učit. Učím již téměř dvacet let a je občas fajn se podívat zpět do svých poznámek. Zkuste si pořídit hezký sešit a své přípravy na lekce si pište a kreslete.

5. Kdykoliv se můžete vrátit k pozici dítěte – balásana

Pokud během lekce máte pocit, že se potřebujete zastavit a zamyslet se nad tím, kam své učení směřovat dál, použijte pozici dítěte. Pro studenty je odpočinek a spojení s dechem vždy příjemné a vy získáte čas si vše rozmyslet. Nebo můžete nakouknout do svých poznámek :-)

6. Opusťte svoji podložku

V minulých dílech blogu jsem již psala o asistenci, pomoci v jednotlivých ásanách. Někteří lidé si nepřejí být opravováni a jiní po tom zase touží. Pokud se rozhodnete opustit podložku, opravujte. Přistupujte ke klientům opatrně, nejdříve je oslovte a začněte jemným dotykem. Buďte empatičtí a uvidíte, jaká je jejich reakce. Pokud bude pozitivní, můžete přejít k jemné opravě chyb. Zkuste procházet mezi cvičícími sebejistě, ne pobíhat zmateně z jedné strany na druhou. Mohlo by to být pro vaše studenty nepříjemné a vy tím můžete ztratit přirozenou autoritu. Nechoďte bezcílně zepředu dozadu. Pozorujte, učte, pomáhejte.

7. Udržujte své znalosti, navštěvujte lekce jiných lektorů a neztrácejte hlavu, pokud oni přijdou na vaši lekci

I toto téma již bylo zmíněno, avšak tentokrát se na ně podíváme z malinko jiného úhlu. Navštěvujte lekce a workshopy jiných lektorů. Vždy můžete najít novou inspiraci, anebo i uvidíte a pochopíte, co učit nechcete. Nezapomeňte, když se toto stane, a vy s lektorem v dané věci nesouzníte, jste profesionál. Nezasahujte do lekce někoho jiného, pokud nejste požádáni. Akceptujte vedení jiného učitele a nenarušujte lekci ostatním. Necvičte úplně něco jiného, jen si praktikujte svoji variantu, která vám je příjemná. Pokud se vám stane, že na vaši lekci přijde jiný lektor, neznamená to, že budete učit lekci „pro něj“. Udržte svoji touhu chtít předvést, co vše dokážete. Ne, učte stejnou lekci, kterou jste si připravili a buďte tam pro své studenty. Věřte, že taková lekce, kterou profesionálně odvedete, se bude líbit i lektorům s dlouhou praxí.

8. Lidé přicházejí a odcházejí

Někteří lidé budou týdny i měsíce docházet do vašich lekcí a pak se nenávratně ztratí. Nelámejte si s tím hlavu. Možná se odstěhovali, změnili práci nebo objevili jiného lektora, který jim momentálně vyhovuje lépe. Úplně fajn. Soustřeďte se na studenty, které máte v lekcích. Věnujte se svému samostudiu – svadhyaya. Zdokonalujte své učitelské dovednosti. Třeba se v budoucnosti potkáte a znovu začnou navštěvovat vaše lekce.

9. Bylo to perfektní?

Myslím, že na tuto otázku je těžké univerzálně odpovědět. Pro někoho ano, pro jiného ne. Jste člověk, ne robot nebo počítačový program. Děláte chyby a smiřte se s tím. Je důležité se z nich poučit. Jeden den je skvělý a druhý ne. Důležité je pokračovat, naslouchat tomu, co vám vaši studenti říkají, a krok po krůčku růst. Nezapomeňte, i nejlepší pochybují a chybují. Vždyť to je to, co nás částečně motivuje. Touha být příště lepší. Ve finále nejde o soutěž o nejlepšího učitele jógy, ale o šíření jógy jako životní cesty a je jedno, v jakých legínách budete učit, zda máte perfektní playlist nebo učíte bez hudby.

Učte s nejlepším vědomím a svědomím.

Namasté, Zuzka

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket