Ostatní jógy 03. 12. 2018 PDF Tisk

Spirální jóga napomáhá od bolestí

Spirální jóga uplatňuje poznatky z kineziologie a anatomie člověka - je to individuální přístup, který se může stát kompenzací nebo doplňkem sportu či samotným jógovým přístupem.

Spirální jóga napomáhá od bolestí

Trpíte bolestmi zad nebo pohybového aparátu? Na tyto civilizační choroby má přímý vliv sedavý způsob života a jednostranná zátěž organismu. Vždyť velmi málo, anebo zcela vůbec, používáme své tělo k dynamickému pohybu. Naše svaly ztrácejí pružnost a sílu a dochází ke svalové nerovnováze. Chybné pohybové stereotypy se začnou časem projevovat nerovnoměrným opotřebováním pohybové soustavy a bolestmi.

Spirální pohyb se začal vyvíjet v 80. letech 20. století. U vzniku pohybového konceptu, který se zabývá hlavně držením těla a jeho pohybovou koordinací, stála francouzská fyzioterapeutka Yolande Deswarte a švýcarský lékař Christian Larsen. Je to vlastně trojrozměrný návod k použití pro vlastní tělo. Naučíte se probudit v sobě vnímání a cítění svého těla a skrze to i prociťování a vedení správného pohybu.

Tento v České republice poměrně nový přístup je součástí holistické zdravotní péče.

Díky navození koordinovaného pohybu a svalové stability dokáže tento systém řešit mnohé obtíže: korekce vadného držení těla, včetně skoliózy u dětí i dospělých, terapie potíží vzniklých jednostrannou zátěží při sportu – bolestivá ramena, lokty, kyčle, bolesti hlavy, ale i jiné těžkosti, které souvisejí se svalovou dysbalancí.

Toto pojetí se výborně propojuje s jógou. Pevné základy hatha jógy (pozice těla, ovládání dechu a zklidnění mysli) jsou obohaceny o poznatky mladšího stylu dle B. K. S. Iyengara, ve kterém západní civilizace používá pomůcky – válec, popruhy, cihly, závěsné popruhy na zdi a další. Vypracoval přesné postupy, jak polohy zaujímat a jak v nich pracovat, aby došlo ke zharmonizování protichůdné energie slunce – ha a měsíce – tha (jang a jin). Pomůckami si například nastavujete délku paží, v sedu podkládáte pánev při kyfóze a podobně, učí vás správnému pohybu. Využití pomůcek náročné ásany usnadní, naopak lehké ztíží tak, aby jógové pozice byly přesně provedeny. Vede to k rychlému pokroku a vysokému efektu cvičení.

Spirální jóga uplatňuje poznatky z kineziologie (myofasciální linie úzce souvisí s průběhem energetických drah), anatomie člověka a během lekce si ověříte návody na aktivaci, stlačení, stočení, prodloužení nebo otevření v dané aktivní části těla.

Seznámíte se s dechovými, koncentračními a relaxačními technikami. Po několika měsících pravidelného cvičení už snadno rozpoznáte, že se vaše pohybové stereotypy změnily, postupně dochází i ke svalové harmonii a bolest ustupuje.

Cvičení spirální jógy je charakteristické individuálním přístupem, může být kompenzací nebo doplňkem sportu. Celkově posiluje, zvyšuje ohebnost těla. Zaměřuje se zejména na zpevnění a zpružnění páteře a velkých kloubů, podporuje tím správné držení těla a dýchání.

 

  • autor: Eva Učňová
  • zdroj fotky: Shutterstock.com

Objednat předplatné