Spirální jóga napomáhá od bolestí

22. 05. 2017


Spirální jóga uplatňuje poznatky z kineziologie a anatomie člověka - je to individuální přístup, který se může stát kompenzací nebo doplňkem sportu či samotným jógovým přístupem.

Trpíte bolestmi zad nebo pohybového aparátu? Na tyto civilizační choroby má přímý vliv sedavý způsob života a jednostranná zátěž organismu. Vždyť velmi málo, anebo zcela vůbec, používáme své tělo k dynamickému pohybu. Naše svaly ztrácejí pružnost a sílu a dochází ke svalové nerovnováze. Chybné pohybové stereotypy se začnou časem projevovat nerovnoměrným opotřebováním pohybové soustavy a bolestmi.

Spirální pohyb se začal vyvíjet v 80. letech 20. století. U vzniku pohybového konceptu, který se zabývá hlavně držením těla a jeho pohybovou koordinací, stála francouzská fyzioterapeutka Yolande Deswarte a švýcarský lékař Christian Larsen. Je to vlastně trojrozměrný návod k použití pro vlastní tělo. Naučíte se probudit v sobě vnímání a cítění svého těla a skrze to i prociťování a vedení správného pohybu.

Tento v České republice poměrně nový přístup je součástí holistické zdravotní péče.

Díky navození koordinovaného pohybu a svalové stability dokáže tento systém řešit mnohé obtíže: korekce vadného držení těla, včetně skoliózy u dětí i dospělých, terapie potíží vzniklých jednostrannou zátěží při sportu – bolestivá ramena, lokty, kyčle, bolesti hlavy, ale i jiné těžkosti, které souvisejí se svalovou dysbalancí.

Toto pojetí se výborně propojuje s jógou. Pevné základy hatha jógy (pozice těla, ovládání dechu a zklidnění mysli) jsou obohaceny o poznatky mladšího stylu dle B. K. S. Iyengara, ve kterém západní civilizace používá pomůcky – válec, popruhy, cihly, závěsné popruhy na zdi a další. Vypracoval přesné postupy, jak polohy zaujímat a jak v nich pracovat, aby došlo ke zharmonizování protichůdné energie slunce – ha a měsíce – tha (jang a jin). Pomůckami si například nastavujete délku paží, v sedu podkládáte pánev při kyfóze a podobně, učí vás správnému pohybu. Využití pomůcek náročné ásany usnadní, naopak lehké ztíží tak, aby jógové pozice byly přesně provedeny. Vede to k rychlému pokroku a vysokému efektu cvičení.

Spirální jóga uplatňuje poznatky z kineziologie (myofasciální linie úzce souvisí s průběhem energetických drah), anatomie člověka a během lekce si ověříte návody na aktivaci, stlačení, stočení, prodloužení nebo otevření v dané aktivní části těla.

Seznámíte se s dechovými, koncentračními a relaxačními technikami. Po několika měsících pravidelného cvičení už snadno rozpoznáte, že se vaše pohybové stereotypy změnily, postupně dochází i ke svalové harmonii a bolest ustupuje.

Cvičení spirální jógy je charakteristické individuálním přístupem, může být kompenzací nebo doplňkem sportu. Celkově posiluje, zvyšuje ohebnost těla. Zaměřuje se zejména na zpevnění a zpružnění páteře a velkých kloubů, podporuje tím správné držení těla a dýchání.

 

  • autor: Eva Učňová
  • zdroj fotky: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Mala Collective
Energy Studio jd
JógaMarket