pátek 24. 1. 2025
V podzimním čísle JD 2022 jsem si vám stěžovala na útrapy s názvy a s nimi spojenými srdečními zástavami, jež číhají na sanskrtistu na lekcích jógy vedených instruktory, kteří si myslí, že vědí… ale opak je pravdou. Poukázali jsme si na neexistenci hadra uttánásany, i když vlastně podlaha se myje v předklonu, takže by se nějaké spojitosti daly najít. Avšak slovo hadra se přece jen v ásanovém názvosloví vyskytuje, ale není to tak úplně hadra…
Vírabhadra – mírumilovný bojovník?
Vírabhadra je jméno bojovníka, kterého stvořil sám bůh Šiva. Víra znamená hrdina, bhadra jako adjektivum nese několik významů. Význam „přátelský“ se sem vzhledem k Vírabhadrovu poslání zrovna moc nehodí, význam „vynikající, velkolepý“ už pasuje o něco lépe, protože Vírabhadra byl opravdu mocným bojovníkem. Postava Vírabhadry se objevuje ve více puránách, literárních dílech, která jsou základním zdrojem pro každého, kdo by se chtěl seznámit s bohatou hinduistickou mytologií. Existuje několik verzí o tom, jak Vírabhadra vznikl, ale všechny se shodují v tom, že jeho vzhled budil náramnou hrůzu. Oblečený jen v tygří kůži, ze které kapala krev, v rukou svíraje ničivé zbraně, pověřený úkolem překazit oběť krále Dakšu a pomstít smrt Šivovy první choti Satí. Z tohoto „počinu“ žádná mírumilovnost nekouká, ale vírabhadrásana (1, 2, 3) je navzdory tomuto násilnému mytologickému pozadí snad nejznámější jógovou pozicí.
Ne-násilí
A když už jsme tedy u toho násilí… Zajisté všichni velmi dobře známe první jamu. Ne jámu, která byla první, do níž jsme někdy v minulosti spadli, nýbrž Pataňdžaliho jamu. Ahimsa. A- v tomto případě slouží jako zápor ne-, slovo himsa znamená násilí a je odvozeno ze slovesného kořene hims-, zranit, zabít. Samozřejmě ne každé začáteční písmeno a- je zápor, každopádně u jam to platí stoprocentně. A-stéja, ne-kradení, a-parigraha, ne-uchopování.
Kůň není pes
Navazujíc na předchozí odstavec, ašva neznamená ne-pes (švan – pes), ale kůň. Znáte pozici ašvasaňčalanásana? Často se zaměňuje s pozicí aňdžanéjásana a o tom, ve které má jak být položena špička či nárt, by se dalo dlouho debatovat. Pokud bychom to však brali podle názvu, debata o noze by možná ani nevznikla. Saňčalana je pohybování směrem vpřed, slovesným kořenem je v tomto případě čal-, pohybovat se, vyrazit, ve spojení s předponou sam-, (spolu)s. Pokud to rozanalyzujeme takto přes název, opravdu dává větší smysl s opřenou špičkou. Protože chceme-li vycválat rychle jako kůň, musíme být připraveni, v režimu stand-by, v pohotovosti. A od špičky se stačí už jen odrazit a vyrazit dopředu! U sprintu je to přece stejně.
Přijdete?
Dosprintovali jsme až k našemu semináři, který se bude konat 15.4.2023. Zúčastnit se mohou všichni zvědavci, které zajímá jazyk bohů – jazyk jógy– který určitě není mrtvý, i když se to o něm někdy říká. Je náročný, ale nesmírně krásný. Pojďte strávit pár hodin ve společnosti tohoto tajemného jazyka! Pokusíme se vybrat z každého sanskrtského rožku trošku a objasnit si některé sanskrtské nejasnosti a zažité mýlky.
Srdečně zvu!