BLESKOVĚ
Meditace 05. 03. 2020 PDF Tisk

Sankalpa v denním životě

Jak už víte, jóga je spojení mysli, těla a duše. Pojďme se dnes věnovat tématu, které se nachází na pomezí mysli a duše. Je to sankalpa.

Sankalpa v denním životě

V józe věříme, že můžeme požádat, a tak i realizovat naše nejtajnější touhy. Sankalpa je odlišná od manifestace. Sankalpa se drží naší dharmy neboli našeho prvotního důvodu, proč jsme na tomto světě. Jak říká Richard Miller, Ph.D., klinický psycholog a učitel, v Advaita Vedanta a Kashmir nondual traditions:

„Sankalpa není peticí ani modlitbou. Je to prohlášení hluboce zastávané skutečnosti a slibu, který je v současnosti pravdivý.“

Při mých hodinách jóga nidry, kde se praktikuje sankalpa, ji ráda popisuji jako zrníčko, které zasadíte do své mysli. Vyberete jen krásné místečko, řádně ji zahrabete, zalejete a zrníčko roste a sílí. Pomalu, ale jistě se stává skutečností, součástí vašeho života.

Síla sankalpy je v tom, že vychází z našeho srdce, a tak má tu nejčistší formu.

Pojďme se společně ponořit do našich myšlenek a duše a najděme sankalpu právě pro vás, takovou, která podpoří vaši dharmu.

  1. Posaďte se do meditace

Posaďte se do meditace. Uklidněte svoje tělo a najděte pevný tělesný základ. Nechte svět kolem vás odejít. Dýchejte. Buďte teď a tady. Napojte se na své srdce a hledejte. Co to je? Co vlastně chcete? Představte si své srdce jako cibuli. Loupejte. Odlupujte jednotlivé vrstvy, dokud se nedostanete k jádru. Tam sídlí vaše sankalpa, taková, která vás podpoří ve vaší dharmě.

  1. Síla pozitivismu a přítomného okamžiku

Až budete znát svou pravou touhu, tak svoje já převeďte do přítomného okamžiku v pozitivním smyslu. Vyvarujte se slovům: já chci. Namísto toho použijte: já jsem.

Já jsem klidná. Já jsem krásná. Já jsem silná. Já čelím překážkám. Já jsem zdravá…

  1. Opakujte svou pravou touhu třikrát

… a zůstaňte chvilku v meditaci. Řádně semínko zasaďte a zalejte.

  1. Sankalpa součástí vašeho života

Najděte svůj způsob, který se postará o to, aby sankalpa byla součástí vašeho života. Například: Napište si ji na papírek a pověste na zrcadlo, před spaním a při probuzení si ji třikrát přečtěte. Napište si ji na plochu telefonu či počítače…

  1. Věřte své sankalpě

Všichni máme hlasy v hlavě, které nám říkají, že to nedokážeme. Všimněte si, kdy se tak děje, a nahraďte je svou pozitivní sankalpou.

  1. Zdraví na prvním místě

Abychom mohli naplnit své sny, tak musíme mít zdravé tělo. Podpořte ho. Jezte zdravě, cvičte, meditujte, odpočívejte… Podpořte sami sebe na své cestě.

  1. Změna se nestane přes noc

Uvědomte si, že změna se nestane přes noc. Buďte trpěliví a vytrvejte. Nevzdávejte se a věřte si. Podpořte tapas, svou vnitřní disciplínu.

  1. Milujte se a odpouštějte si

Všichni na naší cestě děláme chyby. Důležité je si je uvědomit a poučit se z nich. Pak je nechte jít a pracujte na svých snech.

Život je ve vašich rukou. Záleží na vašem rozhodnutí, jak bude vypadat váš život. Vy to dokážete!

Hodně štěstí a namasté.