Ryby, ryby, ryby...

09. 12. 2015


Ačkoliv v našich končinách mořské ryby nemáme a ani se vyloženě nepěstují (nechovají), zařazení ryb do našeho jídelníčku by se nemělo omezovat jen na svátky. Organizace pro výživu a zemědělství (FAO), spadající pod OSN, definitivně rozhodla, že dvě porce kvalitní ryby týdně jsou benefitem pro naše zdraví.

K české štědrovečerní večeři neodmyslitelně patří ryby, již tradičně hlavně sladkovodní kapr, který je českou pochoutkou. V poslední době se však na naše vánoční stoly dostaly i jiné ryby a to především losos, který může být, pravda o něco tučnější, ale vhodnou alternativou hlavně pro ty, kterým kapr „nevoní“.

 

Proč je pro nás konzumace ryb prospěšná?

"Mediální visačka" ryb zní - omega-3 mastné kyseliny. Je ale velká škoda, že se často zapomíná na další důležité látky, vitamíny a prvky:

1. Ryby jsou zdrojem důležitého mikroprvku - jódu, jehož nedostatek ve stravě může způsobit hypofunkci štítné žlázy. Kromě jodizované soli a řas nemáme moc možností, kde jód ve stravě zkonzumovat.

2. Rybí maso a rybí tuk jsou zdrojem cholekalciferolu, tedy vitamínu D3, prekurzoru hormonu kalcitriolu, který je důležitý pro správné vstřebávání vápníku ze stravy a navyšování jeho koncentrace v krvi. Nedostatek vitamínu D tedy může způsobit rozvoj osteoporózy. 

3. Ryby jsou zdrojem plnohodnotných bílkovin (15-20 g /100 g), které jsou navíc lehce stravitelné.  

 

Kapr vs. losos

Kapr je tradiční sladkovodní rybou, která patří k české štědrovečerní večeři. Co se týče obsahu živin, tak je kapr cca ze 70 % tvořený vodou, dále obsahuje průměrně 15 g bílkovin, 5 g tuků a zanedbatelně sacharidů (na 100 g masa). Obsah omega-3 mastných kyselin bohužel není tak vysoký a dosahuje necelého gramu na 100 g masa. Kapří maso je lehce stravitelné a relativně dietní. Ačkoliv kapra nejčastěji obalujeme a smažíme, ideální a také zdravější kuchyňskou úpravou je pečení v troubě.

Losos se u nás stal poměrně rozšířenou a propagovanou rybou a to nejen díky svým nutričním vlastnostem, ale také díky relativně dobré dostupnosti a příznivé ceně. Na rozdíl od kapra je losos chutný i bez smažení, lze ho grilovat nebo jen připravit na kapce oleje. Obsah omega-3 mastných kyselin se pohybuje okolo 3,5 g na 100 g masa, což z něj dělá jeden z nejbohatších zdrojů těchto látek.

 

Nic není vždy jen růžové...

Ryby se po celém světě stále častěji chovají v prostředí velkochovů, což má stejně jako chování jiných zvířat, dopad na kvalitu a chuť potravin z nich vyrobených. Asi nejvýraznějším problémem je kontaminace ryb rtutí a jinými škodlivými látkami jako jsou například polychlorované bifenyly. Proto se vždy zajímejte o původ masa jako takového, nevybírejte si jen podle ceny a nakupujte alespoň u ověřených dodavatelů.

Ať už se rozhodnete pro českého kapra z lokálních zdrojů nebo jinou kvalitní rybu, která lahodí vaší chuti, určitě si pochutnáte a za předpokladu, že zvolíte zdravější úpravu než je smažení, tak i uděláte něco dobrého pro svoje zdraví.

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket