Technika cvičení 01. 06. 2023 PDF Tisk

Ruce pryč! Anebo ne?

Nedílnou součástí jógové lekce je i dopomoc v pozicích naším učitelem. V některých stylech jógy je to více běžné než v jiných a ne všem to vyhovuje, někomu je ta představa vyloženě nepříjemná. Máme s tímto pocitem jako praktikanti bojovat a nutit se? Určitě ne, sahat na sebe opravdu nemusíte nechat. Ale jak se říká, odříkaného chleba největší krajíc, možná tomu na chuť přijdete.

8 tipů, proč je dobré na sebe nechat při ásanové praxi sáhnout

 

Ruce pryč! Anebo ne?

Jsou praktikanti (a já patřím mezi ně), kteří si v „adjustmentu“ naprosto libují. Ne nadarmo se tomuto jógovému dotyku říká právě DOPOMOC. Pojďme se spolu podívat na to, proč je dobré třeba jen občas nechat učitele, aby se nás dotknul. Nesmíme zde ale zapomenout na jednu důležitou podmínku, a to důvěru v toho, kdo nás ásanovou praxí provází. Tou druhou je pak, na straně učitele, dotek vědomý a znalý.

 

Pocit většího uvolnění v pozici

Jako jeden z prvních benefitů musím zmínit uvolnění při praxi. Neznám o moc lepší pocit, než když k vám v hlubokém předklonu (např. v pozici kleští) přistoupí učitel a jemně se do vás naváží. Dotek rukou na vašich zádech jako by vám pomáhal se rozplynout a vy už jen můžete vnímat terapeutické účinky ásany.

 

Dostaneme se hlouběji, než si myslíme

Představme si, že se snažíme zamotat do náročnějšího twistu nebo to možná jde zrovna ztuha i do toho úplně jednoduchého. S učitelovou pomocí, který je na to trénovaný a ví, co dělá, se ani nenadějeme a už jsme v ásanovémpreclíku bez větší námahy. Pozici si můžeme prožít a prodýchat s důvěrou a oporou lektora.

 

Oprava nesrovnalostí

Základním významem dopomoci v pozicích je i „napravení“ nastavení studentova těla v právě probíhající ásaně. Častokrát se stane, že si naše hlava něco myslí, ale tělo dělá úplný opak, a protože se při praxi nevidíme (což je dobře, kontrolování se před zrcadlem hrubě nedoporučuji:)), může nás učitel „poupravit“ tak, abychom skutečně zažili to, co nám daná pozice má při správném nastavení těla zprostředkovat.

 

Pocit bezpečí

Známe to všichni, některé pozice jsou pro nás náročné více psychicky než fyzicky. Pro spoustu lidí to bývají záklony. V běžném životě se s nimi moc nesetkáme, a po všech předklonech a hrbení se nad počítačem máme hrudník tak uzavřený, že se jim radši rovnou vyhneme. To je ale velká škoda. Já osobně věřím, že záklony jsou nedílnou součástí naší praxe. Pokud je náš mentální blok velký, otevření našeho srdce nepředstavitelné, ale zároveň máme po ruce učitele, kterému věříme, je to velká výhoda. Nejen že je nám podporou mentální, ale právě zde i fyzickou oporou. Vytvoří nám bezpečnou náruč, s jejíž pomocí postupem času blok dokážeme odstranit.

 

Než přijde jistota

Pro někoho může být cílem v józe postavit se na hlavu. Jen si to představte, celý svět se obrátí vzhůru nohama, nejste si jistí, kde je nahoře a kde dole. Jakzačít? No, určitě ne sami a podle videa. :) Není nic jednoduššího než si říct o radu svému učiteli, který při vás bude stát pevně jako skála, a ten pocit, jaké to je být nohama vzhůru, vám pomůže zažít, i když toho (zatím) nejste schopni sami.

 

Dotek vydá za tisíc slov

Přesuňte se v myšlenkách do své praxe na podložce. Ohýbáte tělo do různých tvarů, pohybujete se v rytmu svého dechu, užíváte si kouzlo přítomného okamžiku. Přistoupí k vám učitel a začne vám verbálně říkat, co jak máte udělat lépe, co kde uvolnit a proč. Vyruší vás to? Pravděpodobně ano. A možná se stane, že ho nebudete vnímat či jeho slovům úplně neporozumíte. V takovém případě dotek naznačující, co se má s vaším tělem odehrát, je mnohonásobně efektivnější.

 

Komunikace mezi žákem a učitelem

Studenti jógy mívají často svého učitele za nedostupného boha, postaveného na piedestalu. Nepromluví s ním a jen k němu obdivně vzhlížejí zpovzdálí. To je ale přeci věčná škoda. Kouzlo jógové dopomoci tkví také v tom, že s učitelem navážeme jakýsi vztah, alespoň na verbální úrovni. Někdy přitlačí moc, někdy málo, není nic snazšího než mu to říct! Rozhodně se ho nemusíte bát.

 

Výměna energií

Při adjustmentu dochází nejen k dopomoci jako takové, ale také k vzájemné výměně energie mezi učitelem a žákem. Funguje jako katalyzátor tohoto jemného a vzácného vztahu. Měl by být vždy veden a námi přijímán s respektem. Přes učitelův dotek k nám proudí laskavost, pochopení a láska. Není v tom absolutně nic sexuálního. Jeho ruce jsou jen prostředníkem toho, co nám chce předat. A řekněme si to upřímně, nemáte rádi také to, když vám v závěrečné relaxaci učitel uvolní ramena, povolí napětí a předá pozitivní energii?

  • autorka: Šárka Jelínková
  • IG: @pragueyogagirl
  • foto: Shutterstock.com

Objednat předplatné