Restorativní jóga aneb jak zklidnit tělo po náročném dni

12. 08. 2019


Restorativní jóga je vynikající způsob, jak si ulevit od stresu a užít si dlouhé meditativní úseky. Mějte trpělivost a vychutnávejte si klid těla a mysli....

Restorativní jóga odstraňuje stres po dlouhém dni a uvolňuje mysl. V jádru se tento styl zaměřuje na relaxaci těla. Lekce pracují s malým počtem ásan s poněkud delší výdrží. Mnoho pozic je upraveno tak, aby byly snazší a dokázaly tělo patřičně uvolnit. Stejně jako u stylu Iyengar se používá mnoho pomůcek, které mají praxi ještě více zintenzivnit. Bločky, přikrývky, podhlavníky či oční polštáře. Restorativní jóga také pomáhá očistit a osvobodit mysl.

Restorativní jógová sekvence obvykle zahrnuje pouze pět nebo šest pozic, podporovaných pomůckami, které vám umožňují odpočívat a nalézt klid. Ásany, které se zaujímají po dobu pěti a více minut, zahrnují lehké zvraty, rotace vsedě, předklony a jemné záklony. Většina restorativních praktik je založena na učení B. K. S. Iyengara. 

Lekce restorativní jógy bývají aktivní praxí, ve které přecházíte od pozice k pozici, budujete teplo a zvětšujete tělesnou sílu a flexibilitu. Tento způsob cvičení patří mezi atletičtější styly, které mají naše svaly hloubkově uvolnit a zároveň zpevnit.

Během delší výdrže v jednotlivých ásanách se svaly hluboce uvolní a zbaví se napětí nahromaděného během celého dne. Je to jedinečný pocit, protože na podporu těla se používají spíše pomůcky než svaly. Restorativní lekce jsou velmi mírné, díky čemuž jsou dobrým doplňkem aktivnějších praktik (stejně jako našich rušných životů) a výborným protijedem proti stresu. Cílem je nalézt ticho a to je samo o sobě velkým přínosem.

Pomůcky jako součást praxe

V restorativní józe se pomůcky k podpoře těla využívají hojně, což nám umožní setrvat v ásanách poměrně dlouhou dobu. Pozice se obvykle přizpůsobují klidovému režimu – zaujímají se ásany vleže na zádech či vsedě s přidáním bloků, podhlavníků a přikrývek, aby se vyloučilo zbytečné namáhání.

Například pozice předklonu vsedě (paschimottanasana) může být plně regenerační, když si podložíte nohy bločky a tím váha vašeho těla plně spočine na sedacích kostech. Nohy opřené o zeď (viparita karani), to je další ásana, kterou možná znáte. Napětí v nohou se v této pozici uvolní a tělo pronikne do hluboké relaxace.

Co můžete od restorativní lekce očekávat?

Připravte se na nalezení hluboké relaxace. Světla mohou být tlumená a může se přehrávat jemná hudba. Pokud je chladno, neváhejte využít přikrývek, které vám po celou dobu trvání lekce budou k dispozici. Poté, co zaujmete ásanu se všemi svými pomůckami, připravte se na delší výdrž, často až deset nebo i dvacet minut. I když budete mít díky pomůckám oporu, strečink, který ucítíte, vám nedovolí ani na okamžik ztratit pozornost. Což je velká výhoda těchto lekcí. Zůstat bdělý. Po celou dobu se budete soustředit na svůj dech. Na konci lekce bude vaše tělo otevřené a svěží.

Restorativní jóga je vynikající způsob, jak si ulevit od stresu a užít si dlouhé meditativní úseky. Mějte trpělivost a vychutnávejte si klid těla a mysli. Chvíli trvá, než si zvyknete, ale brzy budete praxi zvládat bez většího úsilí a ohromí vás, co všechno vám může restorativní jóga nabídnout.

 

  • autor: Valentina Lebová
  • foto: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket