Powerjóga v praxi

17. 07. 2017


Powerjóga se řadí mezi dynamické styly jógy a troufám si říct, že i mezi ty nejrozšířenější. Její nespornou výhodou je, že ji může praktikovat opravdu každý. Není třeba navštěvovat kurz a prokousávat se od začátečníků.

V jedné lekci se potkávají všichni, úplní začátečníci i značně pokročilí. Lekce jsou vedeny tak, že si každý přijde na své. Jste-li na hodině poprvé, je běžné, že ji tzv. „prokoukáte“. Ale žádný strach, jakmile budete vědět, co se po vás chce, můžete svou pozornost obrátit na sebe. Začínáte s jednoduššími variantami a postupně se dostáváte k těm těžším. Může se i stát, že určitou ásanu bude v hodině praktikovat každý jinak.

„Není větší léčky, než je iluze, větší síly, než má jóga, opravdovějšího přítele než vlastní vědění, ani silnějšího odpůrce než pýcha.“

(Ghéranda samhitá)

Všichni jsme se již setkali s tím, že teorie a praxe není totéž. Týká se to každé lidské činnosti, a ani jóga není výjimkou. Obvykle se o něčem dobře čte, ale hůře se to dělá. Pokusím se tedy objasnit jednotlivá úskalí, na která můžete v praxi narazit. Ale jak víme, bude to zas jen teorie…

Vhodné je volné oblečení z příjemného materiálu

Téma, které zajímá především ženy a na první pohled nic záludného. Není nutné utratit tisíce, abyste mohli začít cvičit, nabídek je nepočítaně. Kde je tedy zádrhel. Především tričko by nemělo být volné příliš. V obrácených polohách vám bude padat přes hlavu a okamžitě rozptýlí vaši pozornost. Na závěrečnou relaxaci je dobré mít při ruce mikinu, případně ponožky. Jestliže vám bude chladno, je konec s meditací a vy budete myslet jen na teplou sprchu. A ještě diskrétní upozornění pro pány, pozor na příliš volné šortky.

Cvičíme naboso a na nekluzkém povrchu (podlaha, podložka)

Jste-li zimomřiví a trápí vás studené nohy, můžete si pořídit ponožky na jógu. Ale boty (i kdyby to měli být známé tenké „prsťáky“) jsou opravdu nežádoucí. Při cvičení potřebujete cítit kontakt s podložkou. A nekluzký povrch? Věčné téma, která podložka neklouže. Nezbývá než vyzkoušet. U dynamické powerjógy doporučuji podložku, která není příliš silná a měkká, na níž by se vám špatně držela rovnováha. Měla by být z pevného a přilnavého materiálu, aby se při cvičení nekroutila. Použít můžete i tzv. jógový ručník na podložku, který má na rubové straně malé přísavky a opravdu drží. Oceníte ho především při hodinách hot jógy nebo půjčujete-li si erární podložky ve studiu. Velkou výhodou je, že je skladný, lehký a dá se prát v pračce.

Cvičte plynule s dechem

Ano, tak to uslyšíte úplně na každé hodině. Dech je hodně důležitý, skrze náš dech přichází do těla životní síla – prána. Zvýšíte-li příjem kyslíku do těla, zásobíte jím krev, takže všechny vnitřní orgány získají takové množství výživy, jaké potřebují. Dech dokáže posílit tělo, vyčistit mysl, zmenšit fyzickou bolest a zlepšit soustředění. Pokud byste si z jógových lekcí neodnesli nic jiného, než že „jen“ zlepšíte kvalitu svého dýchání, udělali jste pro sebe hodně.

Ale jak to dokázat? Nepůjde to hned. Lektor vás zpravidla vede, říká kdy nádech, kdy výdech… Pro začátečníky je důležité dech nezadržovat (pokud si to lektor přímo nepřeje). Dýchejte plynule, a jestliže nestihnete dýchat dle instrukcí (co pohyb, to nádech či výdech), zpomalte a přidejte si dech navíc. Například jdete do hlubokého předklonu (výdech), zvedám se zpět a otvírám hrudník (nádech). Během předklonu si můžete zastavit, jednou se nadechnout-vydechnout a teprve pak s dalším nádechem se začít zvedat.

Soustřeďte se na sebe, nerozhlížejte se po ostatních

Pravda pravdoucí. Nejsme všichni psychicky tak nad věcí, aby nás nerozhodilo, že jeden soused sedí v lotosovém sedu a z druhé strany máme „hadí ženu“, která jako by neměla klouby. Vám se zatím nedaří přiblížit se k palcům na nohou a místo dechu „udždžají“ z vás vychází jen jakési hekání. No a co? Jste tady kvůli sobě, ne kvůli ostatním. Nevšímejte si jich, každý nějak začínal. Po pár hodinách se budete cítit lépe. Klidně si zavřete oči a sledujte vnitřním zrakem, co se děje s vaším tělem.

Poslouchat lektora a své tělo?

Jistě cítíte, že tyto dvě doporučení, jako by si odporovaly. Řiďte se tedy pravidlem zlaté střední cesty. Lektor vám dává pouze doporučení, vy si vyberete, kterou variantu chcete (a můžete) dělat. Vy totiž musíte také poslouchat své tělo, a to má třeba jiný názor. Lektor vás nebude nutit ani nijak lámat do pozice, která je vám proti mysli. Správný učitel vás naopak navede na cestu, která vás k „dokonalé“ pozici postupně dovede. I to berte s rezervou, nejde o dokonalost, ale o proces, při kterém se vaše tělo mění.

Praktikujte pravidelně

Pravidelně, nejlépe denně a nejlépe ráno J. Ne, nebojte se. Opět záleží na vás. Myslím si, že má smysl chodit na lekce i jednou týdně než vůbec. Vytvořte si svůj rituál, něco, s čím nebudete moci diskutovat. Zkrátka v úterý v sedm (ráno nebo večer) mám jógu a vše ostatní se musí naplánovat na jindy. Jestliže jste ranní ptáčata a lekce od 7 hodin ráno vám vyhovují, tak skvělé. Ranní praxe je tím nejlepším způsobem, jak začít den. Je pravda, že po ránu tělo potřebuje více času na protažení, ale sami uvidíte, že ten pocit stojí za to. A navíc v osm už máte odcvičeno. Na tzv. „výpadky“, kterých se dopustíte, budete ihned svým tělem upozorněni. Věřte mi, stačí jednou, dvakrát vynechat a bude to zase „bolet“. Ale o tom všem si nestačí číst, to si musíte vyzkoušet. Hodně štěstí.

 


Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket