Powerjóga – cesta nejen k pevnému tělu

24. 09. 2018


Žijeme v době, která je hektická, plná stresu a napětí. Důsledkem je blokace prány, životadárné energie, v těle. Pravidelným praktikováním powerjógy můžete nalézt harmonii a svou pránu opět plně rozproudit...

Co je powerjóga?

Powerjóga je dalším z druhů jógy vycházejících z hathajógy. Vznikla v 80. letech 20. století v USA. Byla koncipována jako ta pravá aktivita pro stresem a obezitou trpící Američany. Powerjóga se zaměřuje na protažení a posílení svalů celého těla, které stejně jako u jiných druhů jógy, probíhá od hloubky na povrch. Rozdíl mezi powerjógou a klasickou jógou je hlavně v tom, že powerjóga jako taková následuje třetí a čtvrtý stupeň aštanga jógy, tedy té, která se více než na mysl soustředí na fyzické cvičení. Hlavními prvky této jógy jsou tedy ásany a pránájáma… dech.

Volnost powerjógy

Powerjóga je vhodná pro ty, kteří netouží dodržovat striktní pravidla, ale chtějí cvičit a dát svému tělu zabrat. Powerjóga si z jógy vypůjčila hlavně pozice, díky kterým se lidé učí přes fyzické zatížení řízenému pohybu, vědomému ovládání svého těla, ale také psychické a fyzické relaxaci. Jedná se o komplexní péči o tělo, pomocí níž se tělo zpevní, procvičí se každý sval, zkoncentruje se mysl a tělo dostane potřebnou dávku protažení a uvolnění. To vše za doprovodu hlubokého a pravidelného dechu, který prohřívá každý sval v těle, aby se tělo připravilo na ásany, které budou následovat.

Benefity?

Benefitů, které powerjóga přináší, je velká spousta. Pravidelným praktikováním powerjógy dochází k formování postavy a celkovému zeštíhlení, úbytku podkožního tuku díky uvolnění energetických drah v těle, a hlavně k mentálnímu uvolnění a koncentraci mysli.

Pokud budete pravidelně cvičit, budou vaše svaly pružnější, klouby volnější a celková fyzická kondice vyšší. V těle bude správně cirkulovat energie, a tím pádem vzroste vitalita vašeho těla. Svaly, které mají tendenci se zkracovat, se krásně protáhnou a svaly, které mají sklony k ochabnutí, se posílí. Powerjóga nevynechá žádný sval, posílí záda, zabrání jejich hrbení.

Přínosem hlubokého dýchání je pak správné okysličení těla, všech tkání, nervů a orgánů. Zlepšuje metabolismus, kladný vliv má také na krevní oběh, a to především díky inverzním ásanám. Jak je to možné? Obrácenými pozicemi se mění směr gravitace, a tak si chlopně a tepny žil mohou odpočinout. Powerjóga také odbourává stres a napětí v těle. Má kladný vliv na naši imunitu.

Platí pro powerjógu nějaká pravidla?

Jóga, a je jedno, o jaký styl se jedná, se snaží nebýt dogmatická. Přesto i zde najdeme pravidla, která se dodržují hlavně proto, aby cvičení mělo ten pravý význam, aby nám dalo to, co může a má:

  1. Snažte se uvolnit své tělo i hlavu, ta sama často blokuje právě tělo během ásan.
  2. Klidně, pravidelně a pomalu dýchejte. Dech nezadržujte.
  3. Myslete na střed svého těla. To právě z něj vychází téměř každá ásana!
  4. Nemusíte zaujmout tu nejtěžší ásanu, aby vaše praxe měla význam. Cílem powerjógy je procítit každou ásanu, ve které právě jsme, a je jedno, jestli je to pozice základní, nebo pokročilá.
  5. Zkuste cvičit bezbolestně! Jistě, napětí ve svalech, které se protahují, je v pořádku, jakákoliv palčivá bolest již nikoliv.
  6. Powerjóga je dynamická. Snažte se proto přecházet plynule z pozice do pozice a sestavu tvořit bez většího úsilí.
  7. 2–3 hodiny před lekcí již nejezte.
  8. Zkuste nesoutěžit. Nesrovnávejte se s člověkem, který je na lekci vedle vás. Důležité je, abyste vy sami provedli pozici správně a také ji řádně prodýchali.

Co udělat pro to, abychom cvičili správně?

Bolest a napětí ve svalech jsou dvě, zcela odlišné, věci. Zkuste proto vždy cvičit tak, aby bolest přítomna nebyla. Napětí je naopak vítáno. Dává nám pocit, že odvádíme dobrou práci a posouváme se dál. Během cvičení je potřeba si dát pozor také na střed svého těla, dýchání a koncentraci!

  1. Střed těla (tzv. core)

Aby se každá pozice provedla dobře, je potřeba se zaměřit právě na střed těla. Jakmile zpevníme břicho, zpevníme skrze něj také zádové svaly. Pevný střed těla vám pak zajistí, že nebudete přetěžovat páteř převážně v oblasti beder a lépe procítíte své tělo. Core ale také tvoří pánevní dno, a proto, abyste byli důslední, je nutné k břichu aktivovat také svaly hýžďové.

  1. Dýchání

Dech je průvodce vašeho těla ásanami. Proto je velice důležité na dech nezapomínat. S nádechem se tělo okysličuje a s výdechem dochází k uvolnění, detoxikaci a dosáhnutí pokročilejšího stupně flexibility. Snažíme se dýchat nosem. Je to sice těžší než dýchat ústy, ale má to mnoho výhod. Hlavní předností je, že dech nosem je automaticky delší a hlubší než dech ústy. Dech skrze nosní dírky tak prohřeje vzduch jdoucí do těla a na základě něj se prohřejí svaly i šlachy. Tělo se připraví na ásany, které budou následovat. Nakonec se díky dechu nosem aktivují nervová vlákna podporující tok energie tělem. Při správném a plnohodnotném dechu je organismus v rovnováze, tělo se detoxikuje a nervová soustava je schopná lépe zpracovávat nejrůznější podněty. Pokud budete správně dýchat, dodáte tělu tolik potřebnou energii, zároveň jej zklidníte a naleznete jakousi rovnováhu. V powerjóze jde nejen o to naučit se správně dýchat, ale také synchronizovat dech s ásanami. Důležité je dýchat plynule a bez zádrží.

  1. Koncentrace

Ta jde ruku v ruce s dechem a správným zapojením středu těla. Je důležité se během každé ásany soustředit na to, jak a zda vůbec dýcháme a zda ásana vychází z pevného středu těla. Koncentrace umožňuje relaxaci během cvičení. Zlepšuje práci svalů. Zvyšuje schopnost udržet rovnováhu v balančních pozicích. Je také potřebná, abychom se mohli oprostit od okolního světa a soustředili se plně sami na sebe. Pak nalezneme ten správný klid.

Žijeme v době, která je hektická, plná stresu a napětí. Důsledkem je blokace prány (životadárné energie) v těle. Pravidelným praktikováním powerjógy můžete nalézt harmonii a svou pránu opět plně rozproudit. Jakmile bude prána plně proudit vaším tělem, dojde k vitalizaci orgánů, celého těla a také mysli. Powerjóga je skvělý způsob, jak se ponořit do jógy, odbourat stres a najít rovnováhu.

 

  • autor: Valentina Lebová
  • foto: Shutterstock.com

Jóga Dnes Konference
Energy Studio jd
JógaMarket