pátek 24. 1. 2025
Jaké jsou hlavní filozofické myšlenky, ze kterých se stále učíme a pocházejí právě z jógových súter?
Když jsem začínala s jógou, často jsem se ptala, odkud učitelé berou ta témata hodin, moudrosti, filosofii a tak dále? Kde se vzalo to „buď tady a teď“? Kde vznikla pránájáma? Odkud přišlo 8 pilířů jógy, jamy a nijamy, jak vědí o samádhi? Jak má praxe pokračovala, začala jsem velmi často slýchat slovo „sútra“ a opravdu jsem nevěděla, co si pod tím pojmem mám představit. Když jsem se hlásila do školy a četla jsem kurikulum, tak tam byly uvedené i sútry a k tomu jméno Pataňdžali. Kdo to je ten Pataňdžali? Možná máte stejné otázky a nebo se chcete dostat k jógové filosofii blíže a nevíte, jakou knihu vybrat, vždyť je jich na trhu tolik. Tak právě pro vás je můj dnešní článek.
Na začátku bych ráda zmínila, že jógové sútry jsou tím nejvzácnějším kořenem tzv. rádža jógy, což je styl jógy, který většina z nás praktikuje. Je to cíl jógy a cesta, jak dosáhnout jednoty. V pozdějších letech se rádža józe začalo říkat aštanga jóga, královská jóga, klasická jóga…Další styly jako např. hatha jóga jsou metody, jak dosáhnout rádža jógy. Jógové sútry pojí vše dohromady a stává se tak z toho jeden celek, který nás všechny spojuje.
Pojďme na to trochu odborně, když si zadáte do Googlu The Yoga Sutras, vyjede vám všude zhruba stejná definice: „Jógové sútry obsahují 196 súter, rozdělených do čtyř knih. Najdeme v nich ponaučení o cílech a cvičení jógy, vývoji jógových schopností a o konečném osvobození.“ Jógové sútry, ač jsou velmi staré, dobře rozumí úskalím, kterými každodenně procházíme, dodávají návod, jak jim čelit, a připravují nás na vše, co se může stát. Všechny sútry dohromady naznačují a tvarují 8 pilířů jógy, tak jak je známe dnes.
Kdo je ten záhadný Pataňdžali? Bohužel toho o něm moc nevíme. V zásadě je považován za hinduistického mudrce, který psal svá díla v sanskrtu. Narodil se nejméně před 1700 lety, je to ale pouze odhad. Nikdo přesně neví, kdy tento mudrc žil. Jeho nejvýznamnějším a největším dílem jsou právě jógové sútry. O některých dílech se často polemizuje, zda je opravdu napsal, protože v jeho době najdeme mnoho mudrců, kteří žili nebo publikovali pod stejným jménem. Další známá díla jsou: Mahābhāṣya, starobylé pojednání o sanskrtské gramatice a lingvistice, lékařský text s názvem Patanjalatantra atd.
Jaké jsou hlavní filozofické myšlenky, ze kterých se stále učíme a pocházejí právě z jógových súter?
A mnoho, mnoho dalšího…
Nejznámější vydání je s komentářem Sri Swamiho Satchidananda, můžeme ale najít i vydání např. v knize Světlo na jógové sútry od Pataňdžaliho napsané B. K. S. Iyengarem. Komentáře k sútrám jsou nezbytné, protože porozumět jim je opravdu těžké. A tak doporučuji jejich studium zahájit se zkušeným učitelem, který vám odpoví na vaše otázky a nabídne i diskuzi, protože to je přesně to, co sútry evokují.
Dnešní článek bych ukončila první jógovou sútrou:
Sútra 1, kniha 1:
„Nyní výklad jógy začíná.“
V této knize najdete jasný návod na to, jak praktikovat jógu. Pouhá filozofie nás neuspokojí. Nemůžeme dosáhnout cíle pouhými slovy. Bez praxe nelze ničeho dosáhnout.