sobota 7. 12. 2024
Už jste někdy absolvovali jógovou lekci, při níž jste se z nějakého důvodu necítili vůbec dobře? Určitě nejste sami. Jen jste nejspíš nenatrefili na učitele, s nímž byste souzněli. Jak ale najít toho pravého a je to v józe vlastně potřeba?
Jógu samozřejmě můžete praktikovat jen tak, sami pro sebe. Zpočátku, než si osvojíte základy, ovšem bývá potřeba najít někoho, komu budete moci důvěřovat a kdo vás zasvětí do krásného umění jogínského života, ukáže vám, jak jej uchopit po svém a přijmout za vlastní tak, aby se nejednalo jen o záležitost prováděnou jednou týdně na podložce. A časem možná zjistíte, že chcete/ potřebujete znalosti a zkušenosti prohlubovat a že budete rádi za někoho, kdo vám s ním pomůže. Podle čeho takového člověka poznat a jak nenaletět někomu, kdo to s vámi nemusí myslet úplně dobře?
Vše se odvíjí od dialogu
Jóga je svobodná, nikoho netlačí tam, kam by se dostat neměl. Jógový učitelé říkají, že nám nikdy nenaloží více, než v daném okamžiku dokážeme zvládnout. Záměrem jógy je naučit nás komunikaci sám se sebou, umění vést se sebou dialog a učit se tak sžívat se se vším, co k nám patří. Právě takový vnitřní dialog by měl doprovázet i výběr vhodného učitele. Na co se sebe tedy zeptat, abychom nestoupli vedle?
Jaký je můj první dojem?
Jistě, říká se, že první dojmy mohou být zavádějící a někdy to skutečně tak dopadá. Já však nemám na mysli první dojem v klasickém slova smyslu, ale něco mnohem hlubšího – vnitřní pocit, intuici, chcete-li, jakýsi radar, který nám jemným způsobem dává najevo, kdy se cítíme dobře a kdy ne.
Stalo se vám někdy, že vám byl nějaký člověk sympatický, ale z nějakého neidentifikovatelného důvodu jste se s ním necítili dobře? Že jste někoho obdivovali, vzhlíželi k němu, snad možná vám imponovalo, že o setkávání s vámi projevil zájem, ale v jeho přítomnosti jste se nikdy nedokázali uvolnit a chovat se zcela přirozeně, protože jste cítili zvláštní napětí?
Tak přesně tak byste si se svým jógovým učitelem připadat neměli. S ním by vám mělo být dobře. Pokud v přítomnosti osoby, kterou jste si za svého učitele zvolili, cítíte nějaké vnitřní napětí, hledejte dál. A nepokoušejte se ten tichý varovný hlásek vycházející z vašeho nitra přehlušit.
Učí to, čemu se chci naučit?
Někdy je to, co chceme, pravým opakem toho, co potřebujeme. Jinými slovy, pokud hledáme dynamiku a pot a přikloníme se k aštánze nebo bikram józe, můžeme časem zjistit, že u nás dochází k určitému zjemňování, které nám bude příjemné a jež budeme potřebovat probrat s učitelem, který nám vysvětlí, co a jak, a navede nás správným směrem.
Správný učitel by měl umět reagovat na potřeby a postřehy svého žáka a vést ho tak, jak jeho individualita vyžaduje. I v aštánze můžeme najít jemnost a i v hatha józe sílu a pevnost. Důležité je, abyste vnitřně souzněli s tím, co se vám učitel snaží předat. Pokud cítíte, že vám nesedí, že jeho způsob výuky jde proti vašemu vnitřnímu nastavení, netrapte se a s čistým svědomím odejděte.
Mám pocit, že se od něj učím a posouvám se dál?
Ať už jsou naše cíle duchovní, emocionální nebo fyzické, potřebujeme vidět, že se vyvíjíme. Pravý učitel by měl být tím, kdo nám s tím pomůže a nebude nás tlačit tam, kam by nás chtěl dostat on, ale pomůže nám následovat naši vlastní jedinečnou cestu. Správný učitel by nám měl dát svobodu, neměl by nás nikdy tlačit někam, kam dáme najevo, že jít nechceme, měl by respektovat naše hranice a charakter, náturu i jedinečnost.
Je přístupný?
Je důležité najít někoho, s kým se budeme cítit dobře a nebudeme se bát se ho na cokoliv zeptat. Správný učitel by měl být autoritativním otcem i laskavou matkou a chápavým přítelem. Pokud vnímáme, že některou z těchto poloh nezvládá, či snad, že jedna z nich nepřiměřeně převažuje tak, že se cítíme být pod tlakem, nesetrvávejme ve vztahu, který pro nás není rozvíjející, ale má spíše charakter úpadku.
Jaké má vzdělání?
Samozřejmě, že se chcete učit od erudovaného odborníka a člověka na svém místě. Zjistěte si, co můžete, o dosaženém vzdělání, o tom, zda se stále vzdělává, zda má sám svého učitele. Člověk se neustále vyvíjí a učí a kdo to popírá, popírá samu podstatu růstu. Od takového člověka se můžete naučit jen nabubřelosti.